Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Leksaker och byggvaror starkare än kläder – Digitalt!

4 år sedan

E-handeln har ökat med 16 % under 2014 och de starkast växande sektorerna är leksaker och byggvaror, skriver Dagens Industri förra veckan. Traditionell e-handel som mode växer inte lika snabbt, säger Nelly.com, som trots detta uttalande nått en miljard i omsättning! Inte dåligt!

Hur väl är vi förberedda på e-boomen när den väl kommer? Har vi tillräcklig prestanda på vår website så att den inte går ner när hundratusentals konsumenter ska köpa leksaker inför julen eller under ”Black Friday”? Har vi stöd i logistikledet med optimal lagerhantering och rätt utlämningsställen där konsumenterna bor eller jobbar? Som representant från Telia måste jag också ställa frågan – Har vi rätt kommunikationsplattform för att hantera det digitala mötet med e-handelskunden?

Det är spännande att vara en del av det digitala skiftet – digital marknadsföring har gått om tryckt marknadsföring. Frågan är när eller om e-handel kommer att gå om butikshandel? Personligen vill jag inte det eftersom jag gillar att gå i butiker och gärna vill ha en levande stad med butiker där vi bor. Frågan är dock:

Vilka aktörer etablerar sig om de fysiska butikerna inte steppar upp och tar greppet om e-handeln…

Traditionell bygghandel dit professionella hantverkare och hemmafixare vänt sig till de olika butikerna visar sig lämpa sig mycket väl för e-handel med sina relativt otympliga varor som man gärna vill ha hem till dörren. Vad är nästa nisch – färgfackhandel? Otympliga varor, människor i storstad utan bil eller människor på landsbygden som har många mil till färghandeln kommer säkert köpa sin färg på nätet. Stöd för färgprover och ljussättning digitalt må vara en utmaning…

…men någon digital aktör kommer säkert att lösa utmaningen…

För att vi fortsatt ska ha en levande stad med olika butiker –  både fackhandel och stormarknader, så behöver vi stöd för att driva försäljning online från den fysiska butiken. Personal i butik behöver kunna arbeta mobilt, med mobila verktyg,  där dessa  verktyg kan utgöra ett hjälpmedel till att driva försäljningen på nätet. I webbutiken ska konsumenten dels få bra information som lockar dem till den fysiska butiken, dels  få valet att hämta köpta varor i butiken, d.v.s.  driva merförsäljning i den fysiska butiken.

I skrivande stund vill jag även passa på att slå ett slag för Telias stora företagsevent, Connect2Business på Waterfront den 10 mars. Temat är  Digital Transformation! Här kan du inspireras och säkerligen få svar på en hel del frågor;

 Vilken är nästa bransch som boomar inom e-handeln?

Vi hörs snart igen!

Ciao ciao//AnnaPia

 

http://c2b.telia.se/

http://www.di.se/di/artiklar/2015/2/11/e-handeln-starkare/