Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

2015 – vi blir snabbare, mobilare och jagar ännu mer upplevelser

4 år sedan

Jag tillhör de som älskar måndagar! Jag älskar en ny dag, en ny vecka, ett nytt år. Jag kan lägga sunkiga delar bakom mig, behålla fräscha nya grejer och satsa på dessa ännu mer. Jag älskar att börja på nytt. Därför ser jag verkligen fram emot 2015 och vad detta år kan ge.

Jag har inlett året med en spaning och kommit fram till följande tre tunga trender inom kommunikation och retail – ökad mobil handel, snabbare handel och ännu fler tekniska innovationer.

Ökad mobil handel

Mobil detaljhandel väntas fortsätta att växa explosionsartat. Två av tre i världens befolkning kommer att använda en mobiltelefon 2015 och av all internetanvändning kommer mer än 80% surfa över mobila terminaler.

Tillit, öppenhet, och skyddad kundinformation kommer att vara avgörande för att behålla lojaliteten när den mobila detaljhandeln blir den nya normen. Konsumenterna kommer att välja den som servar dem bäst utifrån det nya sättet att handla och retailföretag kommer därför att behöva erbjuda gratis Wi-Fi i butiker, mobilvänliga webbplatser optimerade för olika typer devicer, samt hög sekretess och säkerhet.

 

Otåliga konsumenter – snabbare handel

Vi människor är otåliga och allt otåligare blir vi! År 2015 väntas detaljhandeln bli ännu snabbare på att möta konsumenternas önskemål.

Millenials kommer utgöra en stor utmaning för detaljhandeln. Hastighet fortsätter således att vara en stark trend i detaljhandeln. Detta inkluderar bland annat tidsbegränsade produkter och flashförsäljningar, pop up-aktiviteter och självbetjäning som exempelvis utcheckning samt informationskiosker.

Konsumenter och framförallt millennials föredrar snabb respons och omedelbar tillfredsställelse. De kommer att driva på utvecklingen för proaktiv service vid onlinehandel, häftigare köpupplevelser, prestanda på webben, upplevelser online mm.

Nya tekniska lösningar

Detaljhandeln fortsätter att utvecklas i nya riktningar av ny teknik och innovativa anslag. Vi som konsumenter vill ha en levande stad med fysiska butiker och samtidigt är vi otåligare än någonsin och vi jagar snabbt vidare efter nya upplevelser, överraskningar och en bra deal. Fler retailföreta kommer prova innovation metoder att skapa en sömlös och upplevelserik detaljhandel där man exempelvis lcokar den digitala online konsumenten till den fysiska butiken eller butikskonsumenten till ett online köp. Den nya tidens handlare omfamnar tekniken och använder den på olika kreativa sätt.

Det ska bli spännande att se vad vi inom Telia kan stödja retailföretagen med när det gäller kreativa sätt att använda kommunikation på den digitala arenan!

 

Välkommen till 2015, vi hörs snart igen!

Ciao ciao

AnnaPia

 

Källa: Deloittes Global Powers of Retailing möter de mest dominerande detaljhandelsaktörerna i världen och kartlägger vilka de starkaste trenderna är inför 2015. Här är tre av de trender som Deloitte ser för 2015 års globala detaljhandel.