Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Idag fyller 4G 5 år! Hipp hipp Hurra!

5 år sedan

Tänk vad tiden går fort när man har roligt! Jag minns den här dagen för 5 år sedan, då firade vi att vi som första operatör i världen hade lanserat 4G kommersiellt. Förvisso var det då ”bara” i centrala Stockholm samt några väl valda förorter runt Stockholm men det var ändå så stort och det var så otroligt mycket hårt jobb bakom.

Då för 5 år sedan så började vi med 4G donglar, jag var en av de lyckliga som bodde i ett utbyggt område och det var en lyx att kunna sitta hemma och jobba med full fart. Sedan byggde vi snabbt 4G i 25 orter runt om i landet och sedan fortsatte vi med sommarorter, vinterorter och så snart byggde vi 4G lite överallt. Under tiden hände det mycket även på hårdvarusidan. För i ärlighetens namn hur kul är det med en dongel? Först kom 4G MiFi som underlättade för det lilla kontoret (eller familjen) som vill vara uppkopplade samtidigt. Sedan kom routern och så (äntligen) kom de första smarta 4G enablade telefonerna i slutet av 2011.

Nu 5 år senare så är 4G en del av vår mobila vardag nästan överallt i Sverige. Det är först då det inte är en del av ens vardag som man kommer ihåg hur det var ”innan”. Här I Turkiet finns tyvärr inte 4G ännu. Det finns inte ens en vettig plan på hur och när ev. frekvenser skall tilldelas 4G. Men I några av våra övriga länder I regionen har vi börjat bygga 4G och det finns ett stort intresse från kunderna.

Hur har er 4G resa varit?

Vi hörs snart igen,

Jessica

p.s Läs gärna mitt blogginlägg från lanseringen och från när vi firade 1 år, 2 år, 3 år och 4 år.

p.s 2 Och måste bifoga en bild från dagens firande med bl.a. Johan Dennelind, vår VD och Hans Vestberg, Ericssons VD

Johan och Hans 4G

 

 

 

 

One Kommentar

  1. nyfiken 5 år sedan

    Perfekt firande.

    Man har knappt kunnat använda Telia Adsl eller Telia mobitbredband på 2 dagar.

    Hade varit 3-4 dagar utan internet om jag inte fått hjälp från 3-part.

    Kommunikation har varit noll från Telia till kunden.

    Sen när man kollar lite andra sidor så kommer det upp en bild av telia som väldigt in-kompetenta, en organisation som sakar teknik kompetens. Men som samtidigt är i teknik bransch är tyvärr ingen bra kombination.

    Om TELIA haft kompetens och man gjort rätt hade man inte drabbats alls, eller störningar hade varit i några minuter och inte dagar.

    Plus att Telia skitit sig för mig när jag bytte till 4G mob och även när jag sade upp fasttelefon under året, då sket telia i det blå-skåpet rejält.

    Skicka ut en utbetalning på 75kr när det kostar 25kr och ta ut det. Inte så smart, nej det slutar inte där. Man skickar en utbetalning till på ca 500kr. Så man får dubbla 25kr avgifter, sen som grädde på moset kommer en extra avgift på. Varför kunde inte Telia göra lite lågstadier-matte med plus och minus där fattar jag inte, och bara dra av det jag hade tillgodo på det jag skulle betala.

    Fundera på och dra av 2 x 25kr på den räkning men då hade man väl fått en betalningsanmärkning.

    Finns det nån kvar på Telia med kompetens ?
    Det är så man tvivlar numer.