Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Är det kvinnor eller män som handlar mest på nätet?

4 år sedan

IMG_0904

Kvinnor handlar kläder och män handlar elektronik. Män gör bankärenden och kvinnor handlar resor. Eller hur ligger det egentligen till?

En manlig kollega berättade att han i helgen skulle köpa lite nya träningskläder till sin son. Det finns så många val – ska vi köra till köpcentret, till specialbutiken eller skall jag börja leta på nätet? Vilka siter finns då? Alla dessa valmöjligheter hade aldrig funnits för bara några år sedan. Den fysiska butiken var helt enkelt den enda valmöjligheten.

Alla dessa nya val vid näthandel är fantastiska för en konsument som mig, sa min manliga kollega. Denna gång resulterade surfandet i både träningskläder för sonen samt lite till honom själv. Det poppade upp ett extra erbjudande om 20 % rabatt vi köp över 1000 kr.  Sonens kläder kostade inte så mycket så han var ju ”tvungen” att köpa något till sig själv också. Alla glada och nöjda!

Men är situationen likadan för företagaren? Jag skulle vilja säga ja. Det beror givetvis på vad för produkt/tjänst du säljer men för de allra flesta så ser jag bara möjligheter. Företagaren kan nu nå ut till fler kvinnor och män, och ha ett större sortiment och samtidigt ha mindre butiksyta. Kan företagaren sedan koppla ihop nätbutiken och den fysiska butiken på ett för sortimentet anpassat sätt så blir det ännu bättre. Konsumenten kan tex starta köpet i butik men avsluta det på nätet då din färg, storlek eller annat. Hur var det nu med kvinnorna och männen – vem handlar mest på nätet, och vad?

I PTS:s rapport framgår att ungefär två tredjedelar av befolkningen hade antingen köpt eller sålt varor via nätet det senaste året. 50 % hade köpt varor. Det fanns inga större skillnader mellan vad kvinnor respektive män svarade. Vad vi köper skiljer sig däremot åt:

• Resor och biljetter till evenemang är det som handlas mest – och lite mer av män!

• Kvinnorna handlar i högre grad kläder/sportartiklar och böcker/tidningar än männen!

• Männen handlar i högre utsträckning datautrustning, video-/dataspel och annan programvara.

Allt fler pratar i termer som omni-channel. Att komma dit, eller ens att börja resan dit, ställer givetvis krav på teknik och infrastruktur. Att vi som konsumenter skall välja just en butik (fysiskt eller på nätet) beror i hög grad på den service som erbjuds. Utbudet ska tilltala män respektive kvinnor och vi alla är så mycket mer otåliga. Vissa saker är helt avgörande; att webbsidan kopplas upp snabbt, att det är lätt o hitta produkterna, att jag kan få service online och chatta/ställa frågor. Jag vill även kunna nås av sms, mail och sociala grupper som delar mina intressen och favörer för olika företag. Som tur är kan allt ovan lösas med teknik! Vi här på Telia är helt övertygade om att företagaren som satsar på att investera i ny teknik kommer att ha en framtid som är mer lönsam tack vare större förmåga att bibehålla och lojalisera kunder. Både män och kvinnor!

Vi hörs snart igen!

Ciao Ciao

AnnaPia

Länktips

 

 

 

Läs mer om kvinnor och mäns e-handelsvanor

Läs mer om omni-channel