Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Att ha en digital strategi är helt avgörande!

4 år sedan

showrooming_blogg-150x150

En miljard nåddes snabbt av asitatiska e-handelsföretag under singlarnas shoppingdag den 11 november!

Efter att a lyssnat på Svensk handel som trummade in budskap som:

–       E-handeln driver detaljhandelns tillväxt

–       Fokus för svenska detaljhandlare har varit på detaljer inom e-handeln,  såsom returer, distributionpartner, vilka varor som ska säljas på nätet etc.

–       Fokus har varit rea och erbjudanden där det instiftats dagar som ”Black Friday” och ”Singles day” för att driva försäljning.

Men… Det handlar inte bara om e-handel. Det handlar om ett digitalt skifte. Fysiska aktörer blir digitala, digitala aktörer blir fysiska!

Vad innebär det att asiatiska e-handelsföretag säljer så mycket på nätet på så kort tid? Vi kan slå ifrån oss och säga att de bara befinner sig på sin hemmamarknad. Men hur ser det ut när de verkställer sin globala plan och expanderar i Europa, Norden eller America? Och hur blir det om det är så att digitala aktörer blir fysiska?

Vi kommer definitivt se en ökad konkurrens i svensk detaljhandel. Handeln är global!

Det jag naturligt tänker på är hur vi som kommunikationsföretag kan stödja de svenska och nordiska företagen som expanderar globalt. Självklart så behöver du som detaljhandelsföretag ha en digital strategi. Strategin kan exempelvis visa hur och på vilket sätt du tänker driva försäljning från butik in i den digitala världen eller hur du från nätet kan driva försäljning till och i din fysiska butik. Nya affärsmodeller med butiker i expressformat kan vara en strategi, en annan kan vara att initiera gaming som en del av köpupplevelsen på nätet eller i butiken.

Oavsett vilken strategi du väljer utifrån dina unika förutsättningar så blir  kommunikation och digitalisering en mycket central del för att stödja din strategi. Från att ha varit något nödvändigt ont, så blir IT kommunikation en central del i detaljandelsföretags digitala strategi och ett viktigt verktyg för att bidra till kundupplevelse och driva försäljning.

Och det är viktigt att strategin blir rätt och genomtänkt: En kollega till mig skulle handla dagligvaror på nätet för första gången hos en e-handelsaktör. Efter att ha fyllt varukorgen med diverse varor och till sist lyckats fylla i uppgifter om leveransadress och betala så belönades hon med en gåva som förstagångskund – en fin förpackning flingsalt. Vad trevligt! Glad i hågen öppnade hon de väl förpackade påsarna som uppnådde hennes förväntan på kvalitet men konstaterade att hon redan hade köpt flingsalt. Då tappade den fina unika gåvan helt i värde, den positiva upplevelsen vändes till ett ”fiasko”. Så …nu har hon återgått till sin tidigare handlare som känner henne som kund.

Storbritannien och USA är de vanligaste länderna när de nordiska e-handelskonsumenterna handlar utanför det egna landet. Sedan kommer Kina och Tyskland. Och av de svenskar som under tredje kvartalet köpte varor från utlandet uppger 23 procent att de handlade från Kina. Motsvarande siffra för köp från Tyskland är 19 procent:*  Vis om konsumenter handlar från olika platser när det passar oss själva. Alltmer av köpen sker från mobila terminaler och det är vi konsumenter som väljer sätt och tidpunkt. Vi handlar mer från Kina än Tyskland! Dessutom är vi pålästa om priser, tjänster och produkter!

Det gäller att du kan möta kunden i den kanal som konsumenten väljer och ha en digital strategi för detta!

Vi ses snart igen!

Ciao ciao

AnnaPia

*Källa: E-handel i Norden Q3 2014/Postnord