Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Hur många appar ska man ha egentligen? Och hur väljer man?

7 år sedan

iPhone6_PF_SpGry_5-Up_iOS8-PRINT

Aldrig förut har det funnits så många användbara, smarta, intressanta, slipade, och genomtänkta appar som du som företagare kan använda för att göra livet och arbetsvardagen lite lättare, lite snabbare, lite effektivare och, inte minst, lite roligare!

Att hitta de där apparna, som passar just dig, kan dock vara en utmaning. Du kanske läser eller hör om en app som du får lust att testa, du kanske får tips från vänner eller bekanta, eller så kanske du hittar rätt app på en marknadsplats som du använder dig av, eller så kanske du helt enkelt gör en sökning och hittar rätt app den vägen.

Vissa appar känner vi direkt är rätt och skapar mervärde för oss, andra behöver en längre startsträcka och kräver att vi testar dem innan de sätter sig, men oftast räcker det med några få utvalda appar, som hjälper dig att få jobbet gjort på bästa sätt varje dag. Vilka är då dessa appar och vad är det som gör att vi fastnar för vissa appar och andra inte?

Jag läste en intressant artikel i morse Get into the inner circle of needs— or die trying, som handlar om just vad utvecklare/marknadsförare måste tänka på för att du ska välja ut, testa och bestämma dig för att använda just deras app. Dessa punkter radade författaren upp:

  • Appen måste vara bättre på alla möjliga tänkbara sätt. Och lösa riktiga problem. Ganska självklart, men det räcker inte. Appen måste dessutom se snygg ut, vara smidig och användarvänlig. Om en användare inte förstår hur appen ska användas från början så kommer hen inte lägga ner någon längre tid på att begripa det.
  • Få dina användare att älska din app och skapa en känsla av att de inte kan vara utan den. Med ständiga förbättringar och förfiningar finns en chans till hög klistereffekt och du får dina kunder att hålla fast vid just din tjänst.
  • Att hålla en balans mellan vertikal och horisontal produktutveckling är också viktigt, det vill säga, fokusera på det du är riktigt bra på, men försök samtidigt erbjuda så stort värde och funktion som möjligt i din app. Om tjänsten är för enkel och distinkt är risken att det långsiktiga användarvärdet minimeras, men å andra sidan, om tjänsten innehåller för mycket fluff är risken att den inte blir framgångsrik ändå. Balansen är lika svår som viktig alltså.
  • Din app hör hemma i ett pussel av många andra tjänster och det är viktigt att din tjänst passar in smidigt och sömlöst i ett ekosystem med dessa andra. API:er är nyckeln för att få din tjänst att fungera tillsammans med andra tjänster.
  • Innovera och utveckla med hjälp av input från dina kunder! Använd och analysera din kunddata för att hitta mönster som leder dig mot kunddatadriven innovation.

Läs gärna hela artikeln här för att få veta mer!

Vilka appar använder du och hur kommer det sig att du fastnade för just dem?

Vi hörs snart igen!

/Frida