Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Konsumenternas beteende kräver täckning i minsta lilla vrå…

4 år sedan

Det är fantastisk täckning i Sverige men nu vill vi ha täckning i alla skrymslen och vrår…– är det fastighetsägarna som ska investera i inomhustäckning för att säkra framtida värde för fastigheten, är det detaljhandeln som ska investera för att säkra framtida konsumentupplevelse eller är det vi operatörer som ska investera i inomhustäckning för att säkra framtida lönsamhet? Inget enkelt svar… förmodligen en mix.

Drygt 80 procent av alla svenskar äger en smartphone. Jag hörde att på jorden är det fler människor som använder en mobiltelefon än vad som använder tandborste. Ganska äckligt egentligen! Hur som helst: i en nyligen genomförd undersökning* visade det sig att hela 35 procent använder sin smarta mobiltelefon eller surfplatta när de beställer varor eller tjänster.

Konsumenterna vill använda sig av mobilen ännu mer, det visar sig att 43 % vill ta emot fler erbjudanden i mobilen, 38% vill kunna föra fler prisjämförelser och många vill kunna använda mobilen mer före, under och efter köpprocessen.

Jag konstaterar att generation Y`s beteende smittar av sig i samhället och vi som konsumenter värderar flexibilitet och självservice allt högre och de förväntar oss att detaljhandeln ska tillhandahålla lösningar som tilltalar vår nyvunna självständighet. Detaljhandeln kan inte bromsa utvecklingen på mer mobila lösningar eftersom det är vi konsumenter som bestämmer. Vi har makten över vår mobil, den information vi vill nå, det sätt vi vill kommunicera på och dessutom anser vi att vi kan få en bättre köpupplevelse med mer erbjudanden i mobilen och bättre möjligheter för prisjämförelser i mobilen.

Trots den snabba tekniska utveckling finns ett ouppfyllt behov där det är många företag inom retail sektorn som inte erbjuder den här typen av lösningar. Andra begränsningar kan vara mobiltelefonens storlek, gränssnittet eller bristande täckning.  Jag konstaterar att vi som operatör har en bra position och bästa förutsättningar, med den enorma samlade kunskap  om mobil teknik och om mobil användning,  att göra något riktigt bra av detta.

Smartphone och surfplattan – vårt nya vardagsrum – har och kommer att ha en stor inverkan på retail sektorn affärsmodeller. Hör gärna av er och berätta om ni investerat i mobila lösningar och vad de givit er verksamhet och era kunder.

Vi hörs snart igen!

Ciao ciao

//AnnaPia

 

*undersökning genomförd av HUI Research