Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Är individualiserade erbjudanden avgörande för detaljhandeln?

5 år sedan

 

annapiablogg4-580

På 1950-talet spenderade vi hälften av vår disponibla inkomst hos detaljhandeln, idag är det en tredjedel. Det innebär att detaljhandeln tappar mark!

Vi har flyttat vår konsumtion mot upplevelser, resor, äventyr, nöjen, RUT och ROT mm. Tjänstesektorn vinner mark på dagligvaruhandelns bekostnad.

För att vara relevant som detaljhandelsföretag idag, i en mycket konkurrensutsatt miljö, behöver man möta kunden där kunderna är – på flygplatsen, på fotbollsarenan, vid konserten och sist men inte minst på den digitala arenan – på nätet och i mobilen. Du som retailer behöver kanske en pop up-store på flygplatsen, en e-handels portal som är anpassad för mobila terminaler och en kundklubb som är proaktiv och ger konsumenten personliga erbjudanden.

Ett exempel är Macy’s som ger sina klubbmedlemmar ett SMS med ett erbjudande på en produkt som de vet att kunden är intresserad av när de kommer in i en butik. Detta har visat sig vara en framgångsnyckel, hela 6 av 10 nappar på dessa personligt riktade erbjudanden.

Konkurrensen om kunderna är stenhård och för att vara ”top of mind” behöver detaljhandelsföretag skräddarsy individuella erbjudanden. Här handlar det ofta om att våga vara innovativ, analysera och mäta kundens beteende, använda den kunskap och data ni har om kunden samt säkerställa att erbjudanden når konsumenten via den digitala kanal som konsumenten väljer.

”Mulitchannel shoppers” spenderar i genomsnitt 82% mer än ”single channel shoppers”. Fundera på det!

Eller rättare sagt, fundera på hur du kan rikta dina individinriktade erbjudanden till dina kunder oavsett var du möter dem. För om det är som för Macy’s, att 6 av 10 nappar på personligt riktade erbjudanden, samtidigt som multichannel choppers spenderar mycket mer än single channel shoppers, så borde det kunna ge en fantastisk försäljnings.

För många företag är det kanske rent av avgörande? Inte minst när julen står för dörren och som driver hundratals miljoner i handeln.

Vi hörs snart igen!

Ciao AnnaPia