Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Vi tror inte att vi använder online tjänster så mycket som vi gör!

4 år sedan

Den digitala marknaden växer – Onlinehandeln har bara den växt med 15% på två år och omsätter idag ca 80 Miljarder*. Hur står ni rustade för att möta de nya kraven och förväntningarna som dagens kunder och framtidens kunder ställer kring kommunikation ?

Jag bad en kollega, Anders 38 år, som sade att han aldrig handlar på nätet att skriva ner vilka tjänster han nyttjar på nätet och det första han kom på var: Informationssökning kring t.ex. öppettider och adresser; Bankärenden samt söka och boka resa.

Lite skralt tyckte han, med tanke på att 4,2 Miljoner använder Facebook och 1.7 miljoner svenskar använder Instagram.

Jag bad honom att logga under en veckas digitala aktiviteter, med följande resultat; betalat onlineshopping; sökt och handlat sportkläder; letat efter hotell; aktivt letat efter Wifi-uppkoppling i en butik; visat en vän Kedja-X’s webbshop; sökt öppettider till butikskedja; undersökt om en viss kedja säljer den vara jag söker; sökt på ett visst varumärke för att se om det finns en fysisk butik som säljer den varan i Stockholmsområdet; bokat bord på restaurang; nyttjat Wifi på en butikskedja; letat adress till en restaurang och bokat biljetter till konsert. Inte illa!

Sökningarna har huvudsakligen skett från mobiltelefon eller surfplatta på tider och platser där det passat honom.

Så här ser det ut för många! Även om vi inte tror att vi antagit nya beteenden så följer vi samhällsutvecklingen. Anders besökte dagligen retail-branschens digitala arena, trots att han inte trodde det. Den digitala aktiviteten från retail-branschen är stor, men matchar den verkligen våra förväntningar på- snabbhet, enkelhet, tillgänglighet via Wifi och tjänsteutbud?

Svaret från honom var att förväntningarna uppfylls men adderar inget mervärde i form av upplevelse. En andra reflektion var att det finns en risk att inte möta förväntan och göra konsumenten besviken och då kan det i värsta fall leda till att konsumenten väljer ett annat företag. En tredje insikt var att mobiltelefonen är avgörande som redskap:

Där har jag kalendern, kontakter, information, e-post och möjligheter att där jag är och när jag vill söka information. Helst skulle jag vilja betala via den också. Den är idag det enda jag vänder hem för att hämta om jag glömt. Inte plånboken, inte datorn, inte klockan – Mobiltelefonen. ” säger Anders.

Konsumenters förändrade beteende ställer krav på utveckling men ger också ett enormt mervärde. Idag finns ungdomar som väljer bort butiker och restauranger som inte har wifi. Många retail-kedjor skickar erbjudanden via SMS istället för via post till sina kundklubbsmedlemmar. Idag finns tekniken för att ge individinriktade erbjudanden tex påminnelse om erbjudanden när konsumenten kliver in i butiken tex ett SMS med texten – ”…Hej Anders, du glömmer väl inte bort att just den här veckan har vi ett erbjudande på fotbollsskor?…”

Vilken aktivitet har ert företag på den digitala arenan?

 

Vi hörs snart igen!

Ciao ciao

 

*SVENSK E-HANDEL

DIBS ÅRLIGA RAPPORT OM E-HANDEL, MOBIL HANDEL OCH BETALNINGAR