Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Förläng sommaren!

5 år sedan

 

Lila blommor på en sommaräng

Resebolagen bombar ut mail och annonser om att vi borde förlänga sommaren. Jag får mail varje vecka, eller dag, om fantastiska stränder där jag kan få lite extra värme när höstmörkret tränger sig på. Jag är sugen på att åka men har fullt upp med arbete som så många andra. Vad kan få mig att lyfta blicken och faktisk nappa på ett erbjudande?

Jo… om du tilltalar mig på ett personligt sätt, om du faktiskt vet vilka resmål jag är intresserad av, om du faktiskt vet vilka jag vill resa med och om du faktiskt vet vad som verkligen intresserar mig.

Trenden är tydlig världen över. Vi som konsumenter förväntar oss personifierade varor och tjänster. Det ställer  krav på att du som företag vet mycket om din kund. Och du vet! Det finns information om resenärens tidigare resmål och medresenärer, det finns information om resenärens intressen och utflykter på resmålet, det finns information om vad resenären tidigare betalat.

Hur använder du den information du har på bästa sätt? När är bästa tiden att skicka erbjudandet för att mottagaren ska ha tid att läsa? Hur kan jag kombinera olika sätt att kommunicera över olika kanaler som passar mottagaren?

Som mobiloperatör har vi god kännedom om när på dygnet vi som konsumenter exempelvis skickar SMS och följaktligen även har tid att läsa SMS. Denna information kan komplettera annan kunskap som du som marknadsförare har om dina konsumenter. Om vi frågar retailföretagen om hur man kommunicerar med konsumenter, uppger väldigt många att man är duktig på både SMS och mail. Men väldigt få integrerar de olika kommunikationskanalerna utan hanterar var och en för sig. En stor del av den riktade marknadsföringen ligger i att nå ut med budskap i flera kanaler och att få dessa att samverka. Du börjar exempelvis att skicka ut ett mail som läses av en konsument, du får en automatisk återkoppling att mailet är öppnat och  kompletterar då automatisk med ett sms där du ger konsumenten möjlighet att med en enkel knapptryckning svara att hon vill bli uppringd. Det ger helt nya förutsättningar att pricka in rätt och nå ut med individinriktade budskap och samtidigt höja servicegraden.

Som stöd behöver är en kommunikationsplattform som hanterar kommunikation över flera kanaler. Den kan ge dig stöd för att möta konsumenten över den kommunikationskanal som passar konsumenten bäst. För att nå ännu bättre resultat kan man även integrera olika databaser med din specifika kundinformation.  Resultatet blir både en bättre nåbarhet och kundupplevelse i samband med att du erbjuder tvåvägskommunikation över SMS eller mail, chat  eller ett utringande samtal! I förlängningen kommer det att ge dig en högre försäljning!

Jag ser fram emot ett samtal från någon som hjälper mig att boka in en weekend på en varm plats under senhösten!

Ciao, vi se snart igen!

AnnaPia