Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Vi möjliggör bättre ljud i mobilen – idag lanserar vi HD Voice!

7 år sedan

Som jag tidigare nämnt här på bloggen så har vi testat HD Voice i vissa områden men idag lanserar vi detta i hela vårt 3G-nät. Så från och med idag kan du prata i hd-kvalitet i vårt 3G-nät, om du har en mobil som också stödjer den här tekniken.

HD Voice är en teknik som bidrar till bättre ljudkvalitet, särskilt i bullriga miljöer med störande bakgrundsljud. De tester vi gjort i Sverige men också i andra länder har visat att ljudkvaliten förbättras väsentligt, särskilt i stadsmiljö, i kollektivtrafiken och på högljudda arbetsplatser (som på vårt kontor).

Det här är en naturlig utveckling i den mobila tidsålder vi alla lever i, där många telefonsamtal sker på språng och ni kunder förväntar er att ljudet håller bra kvalitet (även trots störande element i bakgrunden). Den här uppgraderingen av mobilnätet är en del av den miljardsatsning vi gör för att våra mobilnät ska få bättre täckning, kapacitet och kvalitet. Det kostar inget extra och fungerar med de flesta nya smartphones. Viktigt dock att komma ihåg är att båda i samtalet har stöd för tekniken för att det skall fungera.

En uppgradering till HD Voice innebär rent tekniskt att det frekvensomfång som ljudet i ett mobilsamtal sänds i fördubblas, från 300-3400 Hz till 50-7000 Hz. Det gör att en större del av den mänskliga rösten hörs i telefonsamtalet. Om du ännu inte upplevt skillnaden med HD Voice så tycker jag du skall lyssna här för att få en idé om skillnaden. För det är verkligen stor skillnad. Allt ljud blir liksom mer ”krispigt” med fler detaljer.

Hur viktigt är bra ljud i mobilen för dig?

Vi hörs snart igen,

Jessica

PS. Du kan kolla här på smartphones på telia.se med stöd för HD Voice och hitta en lista med aktuella mobilmodeller som har stöd för HD Voice via den här länken.

48 Kommentarer

  1. Ingegärd Mathisen 7 år sedan

    Tänk om ni istället fixade täckning över hela Sverige!!

  2. Bjarne 7 år sedan

    För mig är täckningen viktigare än HD ljud bor 7km utanför Norrtälje där är täckningen ett skämt

  3. Peter Karlsson 7 år sedan

    Tack för det men jag är nöjd pm jag kan prata överhuvudtaget vilket inte är fallet just nu. Mvh från Lima/Sälen

  4. Stefan 7 år sedan

    Grymt!!! Stor skillnad i ljudklippet. Tur man har en iPhone 5…!

  5. Christian 7 år sedan

    Hej

    Är ju toppen men borde vara lägre prioritert än täckningen som dom andra här också säget.

    Sen undrar jag om det räcker att jag har rätt mobil modell och Telia med 3g täckning, hur är det med den personen man pratar med?

    Gäller detta endast om jag ringer någon annan som har telia och 3g??

    Mvh Christian

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Christian,
      I vår stora satsning på att framtidssäkra våra mobilnät så ingår en stor utbyggnad av 4G likväl som en förstärkning av 2G och 3G. Satsningen på HD voice är således en del av den senare dvs en uppgradering av vårt 3G nät för stöd för HD voice.

      Att bygga ut kapaciteten och täckningen är ett arbete som kommer att pågår under hela det här året och nästa så håll gärna utsikt på våra täckningskartor där vi hela tiden uppdaterar både utbyggt och den planerade utbyggnaden.

      Mvh
      //Jessica

    2. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Christian,
      Man kan alltid ha olika åsikter om prioritet men visst är det så att täckningen och kapacitet är en grundförutsättning för att tex kunna ringa alls eller koppla upp sig.

      Det som krävs för att HD voice skall fungera är i korthet:
      1) Du har en terminal (och ett ev handfree om du använder det) som stödjer HD voice
      2) Den du ringer har stöd för HD voice hos Telia
      3) HD voice finns som funktion i vårt 3G nät – vilket idag gäller de flesta samtal (även en 4G terminal kopplar ju upp voice samtalen i 3G eller möjligtvis 2G nätet gm det vi i branschen kallar CS fallback)

      Dessutom jobbar vi tillsammans med övriga operatörer för att detta skall fungera mellan operatörernas nät. Det funkar inte idag alltså men kommer med all sannolikhet göra så i framtiden för de operatörer som väljer att införa/lansera stöd för HD voice.

      Mvh
      //Jessica

  6. Henrik Edberg 7 år sedan

    Tänk om ni istället gjorde något åt den usla täckningen ni har. Jag bor i Kronobergslän har precis varit delaktig i teckningskollen på begäran av kommunen. vi monterade 5 telefoner med olika operatörer i en sopbil som kör i Lessebo kommun det visade sig att det var 99% mobiltäckning i kommunen, men det är ju inte meningen att man ska ha en telefon får varje operatör för att få täckning. Kan inte förstå varför man inte kan ha ett sammarbete mellan operatörerna.

  7. Robert Rosengren 7 år sedan

    Håller med om att fixa täckning före hd kvalitet, jag bor i Älvsjö och kan inte ta emot samtal eller ringa där jag bor, jag bor i hus å inget betong hus utan vanlig trä kåk. Måste gå ut för att kunna ringa, sorgligt med tanke på att jag bor i sthlm närförort.
    Mvh Robert Rosengren

  8. Staffan Lindell 7 år sedan

    Hej,
    Jo, det är jätteviktigt för mig att förbättra hörkvaliteten! Hur skall jag göra för att uppgradera?
    Med vänlig hälsning,
    Staffan

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Staffan,
      Du behöver inte göra ngt förutsatt att du har en terminal (inkl ett ev handsfree om du använder det) som stödjer HD voice. Dessutom måste båda i samtalet ha stöd för HD voice. Men annars kommer det automatiskt och kostnadsfritt till alla våra abonnemang.

      Mvh
      //Jessica

  9. Tony P 7 år sedan

    Hej!
    Telia är etta !!!!
    //Tony O

    1. Axel 7 år sedan

      +1 håller med Tommy

  10. Magnus 7 år sedan

    Det låter värdelöst, hackar och låter som man sitter i en burk!

  11. Mika 7 år sedan

    Är det kostnadsfritt?

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Mika,
      Ja det är kostnadsfritt.

      Mvh
      //Jessica

  12. Ulf 7 år sedan

    HD-kvalite på samtal ju tyckas vara bra. Men i praktiken är det endast en ”kul grej”. Syftet med ett telefonsamtal är inte att uppnå perfekt ljudkvalite, utan det räcker fullständigt med att uppnå en kvalite som är tillräckligt hög för att kunna föra ett normalt samtal. Det viktigaste är istället att ha en bra täckning. Det känns det för som att Telia är ute på fel väg, när resurser läggs på att ytterligare förbättra kvaliten på de samtal som redan idag har en tillfredsställande kvalite. De resurser som HD-kvaliten kostar, borde istället läggas på att förbättra täckningen.

  13. Monica 7 år sedan

    Kan man ta bort det nya ljudet? Det låter
    Förskräckligt

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Monica,
      HD Voice är en teknik som installeras i själva mobilnätet. När väl det är gjort så ringar alla i det nätet i HD-kvalité, under förutsättning att deras mobiler stödjer tekniken. HD Voice kan inledningsvis upplevas annorlunda, men när man väl talat i HD-kvalité ett tag så vänjer man sig och de allra flesta upplever det som något positivt, då samtalen blir tydligare, mer naturtrogna och skapar en känsla av närhet med den man talar med.

      Mvh
      //Jessica

  14. Marie 7 år sedan

    Hejsan jag vill hemst gärna uptqterq

  15. Niklas 7 år sedan

    Hej Jessica,
    tack för förklaring till varför min telefon börjat låta illa. Det är ju nu istället ett störande brus i bakgrunden hela tiden, även om man som jag sitter på tyst kontor. Som om man sitter i dubbla glasburar på ngt sätt.

    Kan man koppla bort det för det är riktigt störande tycker jag.

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Niklas,
      HD Voice är en teknik som installeras i själva mobilnätet. När väl det är gjort så ringar alla i det nätet i HD-kvalité, under förutsättning att deras mobiler stödjer tekniken. HD Voice kan inledningsvis upplevas annorlunda, men när man väl talat i HD-kvalité ett tag så vänjer man sig och de allra flesta upplever det som något positivt, då samtalen blir tydligare, mer naturtrogna och skapar en känsla av närhet med den man talar med.

      Mvh
      //Jessica

      1. niklas 7 år sedan

        Hej igen. Tyvärr är det så att jag nu tvingas vänja mig vid ngt som är sämre, en fruktansvärt störig diskant som liksom bara finns där och stör. Ännu värre blir det med headset. I värsta fall känner man inte ens igen rösten man pratar med. Jag har pratat med er support att slippa störningar när jag pratar i telefon,men de menar bara att tjänsten ska bli bättre efterhand. Kunde ni inte provat ut det lite längre så att det funkar istället, göra som Telenor och vänta lite. Ärligt talat är det så pass störande att jag tvingats ringa upp personer igen för att man tror att det är något fel. Först är inte alltid bäst om man vill garantera sina kunder något bra, och detta är långt ifrån bra, det är kasst tyvärr. Har ingenting med vana att göra, naturligt ljud känner man igen, konstlat ljud kräver tillvänjning.

        1. Jessica Levin 7 år sedan

          Hej igen Niklas,
          Jag är ledsen om du upplever det som en försämring. De allra flesta jag pratat med upplever det tvärtom som en stor förbättring. Men jag är medveten om att vi alla upplever olika saker och uppskattar olika saker. Min personliga erfarenhet är också att ljudet varierar stort beroende på vilken device man har (inkl ev handsfree). Min Samsung telefon har tex ett betydligt sämre ljud än min iPhone, tyckte det var väldigt jobbigt ibörjan men har nu ”vant mig”. Min erfarenhet är också att HD voice låter ungefär som ett IP-telefoni samtal (tex Skype) och det är ju åt det hållet vi går även inom mobiltelefoni (iom att 4G är ett ip baserat nät så kommer ju voice inom en snar framtid vara IP baserad bla gm den teknik som vi kallar volte – voice over LTE).

          Mvh
          //Jessica

          1. Niklas 7 år sedan

            Hej igen Jessica,
            tack för ditt svar, och jag håller med dig på en punkt: det låter faktiskt som ett Skype-samtal fast ett dåligt sådant och ärligt talat kunde jag inte tro att det var mot en gratistjänst man skulle mäta sig när man nu bygger ut nätet. Men så är det tydligen och därför har jag nu gjort det jag kan påverka: byta till Halebop så att jag får samma nät, fria samtal, dubbelt så mycket surf (6GB/månad) till en årskostnad om 3.000 SEK lägre, och då kan jag också stå ut med sämre samtalskvalitet, då har jag ju kunnat välja.
            Mvh
            Niklas

  16. Göran petersson 7 år sedan

    Måste vara bättre och se till så att det blir bättre mottagning

  17. Christian 7 år sedan

    Hej igen och tack för ditt svar.

    Har nu i helgen verkligen provat och kännt på det nya ljudet och det är toppen.

    Bra jobbat!

    Mvh Christian

  18. Kristina 7 år sedan

    Hej. Jag tycker att det har blivit mycket bättre täckning hemma hos mig. Förut hade vi en helkass 3g signal men har nyss fått uppgraderat till 4g. Signalstyrkan ser ut att vara ett streck som tidigare men nu kan vi ringa och svara i telefonen. Tack så jättemycket.

  19. Martin 7 år sedan

    Hej Jessica.
    Större företag med OE och MDA (Mobil Direkt Anslutning) – routar ju ofta samtalen genom sin egen PBX.
    När kommer HD-voice kunna följa med över till det fasta nätet?
    Er MDA borde ju kunna hantera detta tycker man.
    I nuläget så kan ju kunder som jag inte uppleva HD-voice ..vilket är tråkigt.

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Martin,
      Jag är ingen teknisk expert men det blir mer komplicerat om trafiken routas genom en PBX som då måste ha en likvärdig kodex för förbindelsen till PBX:en och sedan har det fasta nätet annorlunda kodex så här måste man ta case by case för att se hur man kan lösa detta på bästa sätt. Viktigt också när man tittar på lösningar/möjligheter för er kunder med den här typen av set-up att man tar med i beaktan vilka terminaler som finns och vilka kodex de stödjer – annars begränsar terminalen möjligheterna. Så det är inte helt lätt men heller inte omöjligt.

      Mvh
      //Jessica

  20. Martin 7 år sedan

    Informationen jag har fått är att samtalet inte för med sig codec från mobilnätet in över MDA där PBX finns.
    Så om detta gick att djupa vore jag tacksam.
    När ni säger att HD-voice följer med in från mobilnätet och inte skalas bort på den mda ni levererar, samt uppger vilken codec jag bör nyttja i PBX….då är jag evigt tacksam.

    Mvh
    Martin

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej igen Martin,
      Du skulle behöva prata med ngn av våra tekniker. Men jag kollade lite snabbt med ett par av dem och fick följande svar som kanske kan bistå dig en bit? När ett samtal styrs over till en PBX via PSTN så kan det tyvärr inte bli HD Voice eftersom det sker en transcoding till G711 PSTN codec, och det finns nog tyvärr inte några enkla eller rimliga möjligheter att ändra på det. Om det gäller ett mobilhandtag via OE så kan det finnas lösningar men här behöver jag alltså sätta dig i kontakt med ngn av våra duktiga tekniker? Nås du på e-postadressen som den här kommentaren är skickad ifrån?

      Mvh
      //Jessica

  21. Martin 7 år sedan

    Hej Jessica.
    Ja absolut.

  22. Martin 7 år sedan

    Bara för att förtydliga.
    Jag är primärt inte ute efter att samtal från pstn skall bära hd-voice.
    Detta handlar om samtal i mobilnätet som går via vår Mobila Direkt Anslutning från er (alltså vår direkta förbindelse mot mobilnätet) in och ut – skall kunna bära HD-voice.
    Hade ju varit snyggt.
    Tacksam för återkoppling om eventuella möjligheter.

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Martin,
      Din fråga är nu under ”utredning” (jag låter nästan som en politiker noterar jag, ber om ursäkt för det) och jag har fått många mail i ärendet under dagen. Helt klart är att din fråga är väldigt relevant och att bedömningen så här långt är att det borde gå att hitta lösningar för de samtal som INTE går in i det fasta nätet. Det har resonerats kring olika lösningar men jag har för begränsade tekniska kunskaper för att avgöra vad som passar just ert företag så jag vill gärna att du har en dialog med ngn av de som jobbar med frågan internt hos oss. Jag har bett dem kontakta dig och hoppas de gör det snarast. Jag kommer följa upp imorgon. Men tveka inte att kontakta mig antingen här eller via e-post/tlf. Eller om du vill ta direktkontakt med din säljare som kan lotsa dig rätt i denna fråga.

      Mvh
      //Jessica

    2. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej igen Martin,
      Ber om ursäkt för dröjsmål. Det har varit intensivt arbete idag men som jag skrev i mitt blogginlägg så krävs det för att ett samtal ska sättas upp med HD voice-kvalitet att båda parter har en mobiltelefon som stöder HD voice och är anslutna till Telias 3G nät. I våra mobila växellösningar styrs samtalen in till kundens växel (PBX), nätbaserade växlar eller genom fasta nätet (PSTN) och i dessa fall kommer inte användarna att få HD voice, även om samtalet i slutändan sker mellan två mobiler. Vi vill ju självfallet erbjuda HD Voice till så många kunder som möjligt och våra tekniker utforskar och testar nu om det finns lösningar för att möjliggöra HD Voice i våra växellösningar. Tyvärr kan jag dock inte lova när en sådan lösning skulle kunna vara på plats.

      Mvh
      //Jessica

  23. Bertil 7 år sedan

    Det låter bra. Men i praktiken har jag aldrig haft sämre ljud. Där jag bor i Göteborgs södra skärgård har alltid Telia haft dålig täckning. Om jag sitter still i ett rum brukar det funka men de sista dagarna har samtalen avbrutits många gånger. Vid ett samtal med en kund idag fick jag ringa upp sju gånger sedan samtalen kopplats ner. Minst sagt pinsamt! 4G borde vara bättre än så. Antar att det bara är att gilla läget när man har en ny ”subventionerad” iphone? Eller kan man få kompensation?

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Bertil,
      Röstsamtal går inte via 4G (utan via 3G och 2G även om du har en 4G telefon). Om du upplever att du har en väldigt ökad frekvens på antalet avbrutna samtal så tycker jag att du absolut skall felanmäla detta. Det låter inte alls som det är releterat till HD voice utan mer som att du fått försämrad mottagning. Men det bästa är om du ringer oss och felanmäler så de kan titta mer på ditt ärende. Detta för att utesluta att det inte är temporära störningar och/eller terminalreleterade problem (har du en ny telefon?).

      Mvh
      //Jessica

  24. Bertil 7 år sedan

    Hej Jessica!
    Ja en helt ny mobil; iphone 5 … senaste modellen. Trodde när jag beställde den att bekymren skulle vara över. Då känns det ironiskt när ni lägger energi på HD-ljud när jag och så många andra har usel täckning. Och Göteborgs södra skärgård är inte nån avkrok. Att felanmäla brukar inte löna sig … men visst, jag kan försöka även om det inte är helt enkelt då samtalen kopplas ner titt som tätt …
    Hälsningar
    Bertil

  25. Martin 7 år sedan

    Tack Jessica.
    Och tack för att ni ser över möjligheterna.
    Jag tror att riktad information till de kunder som har en MDA/OE kan vara klokt att överväga.
    Det är nog många därute som funderar varför inte dom upplever HD-voice när alla synliga parametrar stämmer för dom gällande kompatibel telefon och 3G-täckning som ni gått ut med.
    Borde spara tid i felanmälningar och luskande för många.

    Martin

  26. Stefan Landberg 7 år sedan

    Alltid bra med klart o tydligt ljud när man börjar komma upp i åren.

  27. Kurt 7 år sedan

    Jag tycker ljudet har varit dåligt tidigare ,så jag välkomnar bättre

  28. Johan Sandgren 7 år sedan

    Vi har telia centrex på jobbet och det blir inget hd-ljud när vi har den tjänsten.

    Har ni tänkt fixa det?

    Vi vill ha HD-ljud i våra mobiler TROTS centrex.
    Just nu har vi inte hd-ljud PGA centrex.

    Ska inte kännas som en nedgradering när vi använder Centrex.

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Johan,
      Vi tycker som du, vi vill självfallet att så många kunder som möjligt kan tala i HD-kvalité och vi utforskar nu om det finns lösningar för att möjliggöra HD Voice i våra olika växellösningar 8inkl Centrex). Jag kan dock idag inte lova när en sådan lösning skulle kunna vara på plats. Men vi återkommer snarast i frågan.

      Mvh
      //Jessica

  29. Robert Hanczewski 6 år sedan

    Hej Jessica
    Jag undrar om det är redan klart att kunna prata mellan olika operatorer med HD voice?
    Om inte när blir det möjligt och med vilka?
    Mvh / Robert

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Robert
      Den 25 mars 2014 lanserade vi HD voice i vårt 3G nät. De operatörer som använder sig av HD Voice är Telenor, Tele2 och Telia.
      För att ett HD voice samtal ska fungera så måste båda parter vara tillgängliga för HD voice samtal.
      Ha en fin dag
      /Clara