Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Att stå och jobba gör underverk för hälsan

6 år sedan

Jag är en av dem som med åren har ont i ryggen trots att, som min farmor skulle uttrycka sig, jag gör ingenting. ”Ska ni säga att ni är trötta idag”, brukade hon säga, ”ni sitter hela dagen och när ni kommer hem har ni allt framför era fötter i jämförelse med min generation som var i rörelse från tidigt på morgonen till sent på kvällarna med att hämta vatten,tvätta kläderna för hand, arbeta på åkrarna och ta hand om barn, man, föräldrar och djur”. Min farmor blev 105 år.

Jag bestämde mig på nyårafton för att stå när jag inte är på möten eftersom jag har höj- och sänkbart arbetsbord (jag hade läst att det är bra) och jag har hållit mitt löfte. Jag har inte längre lika mycket ont i ryggen och idag när jag såg att mina kollegor har skrivit på vår nyhetssida om ” Att stå och jobba gör underverk för hälsan”  med flera bra tips tänkte jag att dela det med er.

Läs nedan deras artikel.

Jag passar på och önskar er en trevlig helg

Vi hör snart igen

Catherine

Att stå och jobba gör underverk för hälsan

 

​Långa perioder av stillasittande är skadligt för hälsan och ett träningspass efter arbetet kan inte kompensera detta faktum. Insikten att det minskar risken för en rad livsstilssjukdomar och är ett effektivt sätt att gå ner i vikt samt att undvika värk och belastningsskador, gör att allt fler väljer att arbeta stående.

 

Många av skrivborden på TSiS arbetsplatser är höj- och sänkbara.  Det handlar bara om att få in bra rutiner för att utnyttja möjligheten att stå upp och jobba, förutsatt att man inte har en skada eller ett funktionshinder som gör att man inte kan stå. Här får du tipsen för att få in rutinen att arbeta stående, och inte minst – att stå på rätt sätt.

·         Ståendet ska vara huvudarbetsställning, sittandet är bara ett alternativ. En handfast rekommendation är att aldrig sitta mer än en halvtimme åt gången.

·         Upprepade byten under dagen är att föredra. Bra tips är att höja bordet innan lunch och arbeta stående efter rasten. Höj bordet innan du går för dagen. Det gör det lättare att börja arbetsdagen stående. Pröva dig fram vad som passar dig.

·         Ett vanligt fel är att inte höja skrivbordet tillräckligt högt. En god regel är att underarmarna och överkroppen ska kunna vila mot bordet. Höj först och sänk sedan successivt för att hitta en bekväm höjd. Blicken ska vara lätt nedåt när du läser på bildskärmen.

·         Ståendet kan göra att man blir trött i svanken. Ett bra tips för att avlasta svanken är att växelvis lägga upp ena foten mot ett 15-20 cm högt stöd.

·         Tänk på hållningen och försök stå med lika mycket vikt på båda fötterna.

·         Ha fotriktiga skor när du står och jobbar. Stabila skor med en uppbyggd innersula är att föredra. Gärna en klack på 2-3 cm.

(Källa: Prevent)

Läsartiklar i ämnet:

 Lär dig stå rätt” – tidningen Arbetsliv

Res dig ur stolen” – Diabetesföreningens medlemstidning