Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Sammanfattning av Mobile World Congress 2014 i Barcelona!

6 år sedan

Nu årets version av världens största mobilmässa avslutad och jag har under veckan tagit del av kollegor på plats rapporter samt läst en och annan artikel i branschpress men också en del artiklar i morgon och kvällspress. Sammantaget verkar den samlande bilden av årets trender vara desamma. Så i stora drag skulle jag vilja sammanfatta årets Mobile World Congress med följande fyra trender (eller ”snackisar”):

1) Nya smartphones. Såklart. Det här är och har ju varit en ev de stora trenderna i många år att de olika leverantörerna försöker övertrumfa varandra. I år känns det som det varit ett stort fokus på lågprissegmentet dvs för de växande marknaden i Asien och Afrika. Dessutom har många smartphone tillverkare kommit med alternativa prylar såsom olika typer av armband/klockor som skall hjälpa en att hålla koll på hälsan (”health band”).

2) Big Data. Mängden information som dagligen samlas in och behöver hanteras i realtid är enorm (bl.a. beror det på alla uppkopplade prylar). Varje dag skapas det 2,5 exbyte (eller 2,5 miljarder gigabyte) ny data. Det här enorma mängden data kallas ”Big Data” och tillgången till all denna information bjuder på många oanade möjligheter för många företag och organisationer.

3) Customer Experience Management. Det här handlar i stora drag om att vi i vår bransch måste bli mycket bättre på att sätta kunden och kundens upplevelse först. Och det kan man göra på flera sätt. Inte minst genom att man nyttjar all tillgänglig data (se punkt 2) på ett smartare sätt så kan man som operatör bättre planera och bygga ut sina olika mobilnät, utveckla sina produkter och erbjudande samt bli bättre på kundservice i våra kundkanaler.

4) Virtualisering. Med virtualisering kan du som företag eller organisation bättre anpassa tekniken efter just dina behov och önskemål. Virtualisering har blivit ett allt hetare område för företag som vill använda sin IT-utrustning mer optimalt och öka sin tillgänglighet.

Sedan har det såklart varit väldigt många mer saker som presenterats och diskuterats i Barcelona (M2M, molnet, affärsmodeller, mera prylar, böjda skärmar mm mm). Den här mobilmässan är helt enorm och fortsätter växa för varje år och i år bedöms ca 70.000 besökt mobilmässan.

Vi hörs snart igen,
Jessica

p.s bilden visar Johan Dennelind, TeliaSoneras CEO, på vår pressträff på MWC i tisdags där han pratade om ”Convergence, Connectivity and Customer experience”