Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Gott Nytt År med fem mobila trender 2014!

8 år sedan

God fortsättning på det nya året. Idag kanske en del av er, liksom jag, är tillbaka på jobbet igen. Hoppas ni haft en bra ledighet trots grårusket som jag förstått varit i stora delar av landet. Inte utan att man är sugen på en liten vinterresa någonstans med garanterad sol eller snö.

Så här vid ett årsskifte brukar det vara ett bra tillfälle att reflektera över det gångna året men också blicka lite framåt om vad som kommer att hända nu under det kommande året. Om jag skall peka ut fem mobila trender för 2014 som jag brinner lite extra för så skulle jag peka på följande:

  1. M2M eller egentligen ”internet of things”. Detta är en trend som pågått i några år nu och jag tror den kommer att fortsätta vara dominant under 2014. Allt fler branscher ser värdet av uppkopplade prylar för att på det sättet kunna jobba smartare, effektivare, mer klimatsmart osv. Många privatpersoner ser också ett stort värde av att ha ett uppkopplat hem. Det handlar omuppkopplade elmätare, kylskåp, garageport, larm mm och analysföretaget Gartner bedömer att 30 miljarder uppkopplade prylar kommer att användas 2020. Detta att jämföra med 2,5 miljarder år 2009. Coolt tycker jag!
  2. Mobila betalningar. Också detta en trend som pågått ett tag. Eller egentligen böljat lite fram och tillbaka. Idag finns det förutom WyWallet flera olika aktörer på marknaden och även Mastercard och Visa har aviserat att de kommer att lanserar varsin tjänst för mobila betalningar. Som exempel så hjälpte vi i december Situation Stockholm med mobila betalningslösningar så man numer kan köpa tidiningen med hjälp av sitt kort i en iZettle läsare (sedan tidigare kan man också köpa sin tidning via sms genom den mobila plånboken WyWallet också). Min personliga reflektion är att det måste vara väldigt enkelt att betala med sin mobil och att vi nyttjare känner oss trygga och att det är säkert.
  3. Smartphones. Vad kommer det för nyheter under 2014? Böjda skärmar är något som aviserats slå igenom under det här året liksom fingeravtrycksläsare som säkerhetslösning för smarttelefoner (och surfplattor). På min egen önskelista står effektivare batterier och smartare tillbehör (varför inte ett handsfree som INTE blir till en stor trasselboll i väskan). Och vad kommer hända med de mobila operativsystemen? Vem ”vinner” och kommer något att försvinna?
  4. Big data och analytics. Big Data får man betrakta som ett buzz word men det jag tror kommer växa framöver är att allt fler företag vill kunna nyttja all data på ett smartare sätt i sitt beslutsstöd. För vissa branscher är också realtidsbehovet stort. Tex så tror jag att mer av de digitala annonserna kommer att vara mer individanpassade och kanske också mer beroende på var jag är och anpassar innehåller utifrån det. För vår egen del handlar det bla om att kunna jobba mycket mer kring att förstå era kundupplevelser och baserat på det kunna agera mer proaktivt kring tex support och utbyggnad av kapacitet.
  5. Snabbare mobilt internet ”överallt”. I förra årets årskrönika skrev jag om 4G och under 2013 så har 4G hunnit fylla 4 år och är idag något många har tillgång till. Idag finns det flera olika varianter på 4G smartphones och en stor del av vår försäljning är just smartphones med 4G stöd. Och har man en gång vant sig vid det så är det svårt att tänka sig att ”gå tillbaka”. Därför blir det också väldigt viktigt för oss att säkra vår fortsätta utbyggnad av 4G och under 2014 kommer vi att bygga ut så att 99% av befolkningen har tillgång till 4G vid årets slut så fler kan nyttja ett snabbt och effektivts arbetssätt 2014.

Vad saknar ni på listan ovan och vad tror ni om 2014?

Vi hörs snart igen,

Jessica

4 Kommentarer

  1. nyfiken 8 år sedan

    Jag önskar mig ett nytt TELIA.

    Som vågar tänka utanför lådan. Komma med nya ider och förslag.

    Vi kan telias 4G utbyggnad. Det har tagit 4år och kommer ta ca 5år innan det är klart. Det tog ca 3år innan telefoner och tjänsterna börja dyka upp och det blev användbart.

    Telia är fyrkantiga och gör precis så som alla operatörer. Tar de största städerna och betar av dom en efter en så de minsta blir sist.

    Slutsatsen blir att du i storstad A kan välja mellan 4st 4G operatörer, medan du i småstad B inte kan välja mellan nån 4G operatör.

    I krig och företagsamhet vinner du på att göra saker antigen bättre eller annorlunda att motståndarna. Jag tror inte Telia kan göra 4G bättre än de andra operatören, så varför inte för annorlunda då ?

    Börja i andra änden, men de mindre städerna. Det hade stärkt varumärket TELIA hundra gånger om. Telia’s favoritmärke Apple har ändå inte sålt mobiler som fungerat i 4G nätet fören sent 2013.

    Det var samma sak med ADSL utbyggnaden för några år sen. I storstaden kunde jag välja mellan 4-5st olika ISP varav telia var en, men på landet kunde jag inte välja någon.

    Telia hade kunnat bygga sig ett enormt starkt varumärke och tjäna mer pengar på att inte följa strömmen. Hade Telia varit kaxiga hade de satsat på fiber direkt istället för att gå omvägen genom 3st generationer ADSL, som ändå slutade i fiber. Vinsten för TELIA hade varit enorm om man ska vara efterklok.

    1. Jessica Levin 8 år sedan

      Hej Nyfiken,
      Tack för dina tankar om det kommande året. Att olika trender blir dominerande tycker jag beror på många saker och ibland känns det som att det viktigaste att ”tiden är mogen”. Redan i slutet på 1990-talet så jobbade jag med ”internet of things” och det handlade mycket om smarta kylskåp, bokning av tvättstugan mm. Men då var många inte mogna för detta. Nu är många mogna för detta och då kan också just den trenden bli mer verklig. Och börjar saker bli i var mans hand (eller ficka) så händer ofta mycket annat spännande på köpet. Min devis genom åren har varit ”ofta tenderar vi att överdriva förändringar som tekniken innebär i närtid medan vi inte kan förstå omfattningen över tid”. Så tror jag tex om ”fiber trenden” också. Men den här branschen är så spännande och jag tror på ett spännande 2014!

      Mvh
      //Jessica

  2. Mattias Ohde 8 år sedan

    Molnbaserade tjänster. De kundplacerade systemens, i mindre kundsegmentens, död. Telefoni, serverlösningar, kommunikationstjänster. Allt i molnet. Tror att det kommer att efterfrågas extremt lite kundplacerade lösningar 2014/2015.

    1. Jessica Levin 8 år sedan

      Hej Mattias,
      Ja molnbaserade tjänster är absolut en trend som jag också tror kommer att fortsätta under 2014. Sedan funderar jag lite på hur den trenden kan samverka med den diskussion som pågått under 2013 kring avlyssningar och NSA. Vad tror du?

      Mvh
      //Jessica