Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Showrooming, något som händer i din butik?

6 år sedan

Mobil som används i butik vid showrooming

Mer om beteendeförändringar i och med ökat användande av smarta mobiler.

Numera har begreppet ”showrooming” dykt upp allt oftare, en växande trend visar det sig vara. Det handlar om att (främst) göra prisjämförelser innan köpbeslut, vilket i och för sig inte är något nytt i sig.

Men det som är nytt är att fler och fler gör prisjämförelser direkt från mobilen när personen fysiskt är i butiken (inte hemma vid datorn). Och efter sökningen väljer flera att göra sitt köp någon annanstans, i en annan butik eller på nätet. Vilket givetvis är utmanande för den butiken/butikskedjan personen gjort sökningen i.

Det finns ett par nypublicerade artiklar på vår Trender&Nytta-sida om just showrooming, bland annat ”Fler använder smartphone i butik” och ”Showrooming pressar butikerna. Hur får vi flera marknadsföringskanaler att samverka för att nå kunderna tidigare i köpprocessen etc.

Min erfarenhet att ju längre jag går in i en butik, ex livsmedelsbutik, så blir täckningen sämre o sämre. Jag tror därför att en satsning på den mobila upplevelsen i butik blir allt viktigare och kan också vara till en konkurrensfördel, showrooming till trots.

Därför vill jag addera till ovan artiklar, glöm inte bort att en bra infrastruktur i butiken är en framgångsfaktor. För upplevelsen hos användarna beror i högsta grad på hur bra kommunikationsnätet är just där (oavsett om det är wifi-, publikt och/eller ett förstärkt mobilnät med 3G/4G etc).

Har du påverkats av showrooming och i så fall på vilket sätt? Och planerar du att investera mer i butikens (kommunikations)nät kommande 12-18 månader, ex för att förbättra den mobila upplevelsen?

Hälsningar

Lars

5 Kommentarer

  1. Fredrik 6 år sedan

    Jag har svårt att tänka mig att Showrooming kan vara ett problem för livsmedelsbutker, dock ska det ju självklart finnas tillgång till vettig hastighet i mobilen för att kunna kolla sina recept-appar och allt annat skoj.

    1. Lars Neckman 6 år sedan

      Hej Fredrik,
      Jag håller med dig, där är nog inte problemet. Exemplet ovan var mer att få till en övergång att själva täckningen i en butik också är viktig för upplevelsen (även i livsmedelsbutiker)

      Tack för kommentaren

      Hälsningar

      Lars

  2. Jann Lipka 6 år sedan

    En sak är helt klar – Detaljehandel kommer att behöva anpassa sig till en ny verklighet inom kort – se internet som en fiende är kortsiktigt.

    Det finns en annan trend som Google maps lobbar för – jag själv jobbar med deras projekt Google Business Photos
    – se fotograf.nu för info – där man kan besöka virtuellt en fysisk butik …
    Tex Nitty Gritty på Söder :

    http://goo.gl/wOQyMc

    Steget är inte långt från att man skall kunna handla från en sådan virtuell visning – se tex denna holländska växtshop.

    http://goo.gl/7glsa

    Tyvärr är rätt många detaljhandlare fast i det förgångna och förstår inte hur man utnyttjar sin investering i en lokal …
    Eller kanske är internet en fluga som går över ?

    1. Lars Neckman 6 år sedan

      Hej Jann,
      tack för ditt inlägg och länkar. Intressant måste jag säga.

      Showrooming har tydligen haft en negativ påverkan hos flera detaljhandlare i USA, enligt bl a GigaOm. Dock lyfter de fram hur detta ska kunna bemötas på olika sätt.

      Det krävs nytänk och som du skriver, hitta sätt hur man bäst utnyttjar sin investering… framförallt nu när våra (köp)beteenden förändras, bl a genom smartphones.

      Jag bifogar länken till GigaOm i fall det kan vara av intresse http://pro.gigaom.com/report/how-retailers-can-outdo-showrooming-with-in-store-wi-fi/

      Hälsningar

      Lars

      1. Jann Lipka 6 år sedan

        Min min magkänsla säger att butiksdöden blir oundviklig för detaljhandel som inte anpassar sig – showrooming är omöjlig att stoppa ….. ( och bra för konsumenten – därför bör omfamnas av handeln ) traditionell handel måste anpassa sig till detta – tex genom att visa kunder sina starka sidor – det finns väl en annan trend – att E handel startar fysiska upphämtningsbutiker – jag brukar ofta köpa på sådana ställen – eftersom frakt + service är ehandelns akilleshäll ..

        När det gäller Google Business Photos – som jag tror är till nytta för fysiska butiker så är det en trend som kommmer att utvecklas tex – här en holländsk växtaffär där man kan gå runt i den fysiska butiken – välja ut saker man vill ha – och köpa de på nätet.

        http://www.maxifleur-kunstplanten.nl/showroom.html

        Det enda som är 100 % säkert är att mobilt internet kommer att öka.