Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Tips, så identifierar du nätfiske och phishing

6 år sedan

kontorsklädd man noterar tips mot phishing framför datornNätfiske eller phishing som det också kallas blir allt vanligare och drabbar både företag och privatpersoner. Framförallt är det en bedrägerimetod som används i företagsnamn för att missbruka kundernas förtroende, vilket gör det viktigt att identifiera och informera om nätfiske.

Bluffmail som nätfiske är ingen ny företeelse på Internet. Dessa tillsammans med spam är ett otyg som man som företag och Internetanvändare tyvärr måste lära sig att hantera. I många fall så skickas dessa meddelanden till många mottagare i förhoppning att någon ”nappar” på innehållet, men det förekommer också riktade försök mot ett fåtal mottagare. I dessa fall så kan innehållet i epost-meddelandet vara anpassat för att försöka lura den utpekade mottagaren.

Syftet med nätfiske är att lura mottagaren att lämna ut känslig information så som användarnamn, lösenord, information om bankkonto och liknande. Seriösa företag frågar aldrig om denna typ av uppgifter via epost. Uppgifterna använder sedan bedragarna för att komma åt olika tjänster för ekonomisk vinning som till exempel:

  • Missbruka epost-konton för massutskick
  • Tömma bankkonton
  • Identitetsstöld

Under de senare åren har dessa bedrägeriförsök blivit svårare att identifiera då innehållet i epost-meddelandet har blivit mer professionella med korrekt språk. I många fall är epost-meddelandena korta och refererar till en webbsida där de uppgifterna kan fyllas i. Dessa webbsidor kan i många fall se väldigt äkta ut.

Vanliga sätt att känna igen både e-post och falska websidor är:

  • Krav på att lämna ut känslig information pga. brådskande ärende eller liknande.
    • Seriösa bolag och myndighet begär aldrig ut känslig information via epost. Om du är osäker kontakta den förväntade mottagaren.
  • Mail som innehåller falska länkar eller URL-förkortningstjänster som bitly, go.to och liknande.
    • Genom att kontrollera att länken är korrekt samt att du hamnar på förväntad webbsida så kan du komma runt detta.
  • Mail med filer från okända avsändare.
    • Undvik att öppna dessa då de i många fall kan innehålla virus/trojaner som i sin tur stjäl informationen.

*falska länkar är länkar som påminner om en känd länk men innehåller stavfel eller på annat sätt avviker från den korrekta adressen.

Mer tips om nätfiske och hur man kan identifiera detta hittar du bland annat på Microsofts hemsida. Läs också tidigare blogginlägg, Vanliga it-risker och hur de motverkas.

 

/Group Security

9 Kommentarer

  1. Gull-May Johansson 6 år sedan

    Igår fick jag ett mail från Telia@updates.se. med påstående att jag betalat en faktura 2 ggr. De ville betala tillbaka.
    Skickade svar att det måste vara fel helt enkelt för att få mailadressen som var mottagare- det var en adress i Tyskland – mailet kunde inte nå mottagaren enl det automatiska svaret från mailklienten.

    1. Håkan Kvarnström och Group Security 5 år sedan

      Telia begär aldrig den här typen av uppgifter via mail, det här är dessvärre ett bluffmail. Just nu pågår nätfiske i Telias namn så varna gärna andra. Du kan läsa mer här

  2. Johan Brodd 5 år sedan

    Fick brevet till mig idag ifrån telia@se.eu via home.pl. Skumt eftersom jag inte har någon tjänst hos er.

    ”Kära klient Telia,

    Tillgång till ditt konto är begränsat till nästa:

    Vi har upptäckt att du har betalat din faktura 2 gånger på samma gång

    (Din fil är: 1580_12)”

    Finns det nåt sätt att rapportera nätfiske till er?

    1. Telia Kundservice 5 år sedan

      Hej! Tyvärr så kan vi inte hindra dessa bedragare att använda vårt namn. Vi ser ingen koppling att de endast skickar mail till våra kunder. De har förmodligen kommit över mailadresser och maillistor från olika platser, därför har de ingen direkt koppling till våra kunder. Det går bra att rapportera via: http://www.telia.se/privat/abuse/anmalan-av-overtradelser.page

      Trevlig dag! //Marcus

  3. Paolo Ferrante 4 år sedan

    I have received an email that is clearly a phishing. Should I report this to anyone in Telia or at the Police? Or simply ignore it..? Please advise.
    Thanks / Paolo

  4. Lars-Gunnar Johansson 4 år sedan

    Fick följande bedrägeri-mail i morse från telia@www1.om.pl:
    Hallå,

    Åtkomst till ditt konto är begränsat till följande nästa

    Vi märkte att du har betalat din faktura två gånger

    (Din fil nr°:(1580_12)!

    För att bekräfta din återbetalning

    Klicka här

  5. Alf Löf 2 år sedan

    Fick faktura för mobilt bredband(som jag inte ens har) från en adress som vill jag skulle tro att mailet kommer från Telia.
    Mailadressen är: bogdan.pretki@compro.pl

    Hur dumma tror de att man är??

  6. Marie Sjögren-karlsson 2 år sedan

    Hej,
    idag kom det mail i min skräppost från noreplay@telia.crm-ts.com reklam om höstens erbjudande och det är ju de erbjudande som finns på er hemsida, men vågar ändå inte öppna detta mail. Är det från er? eller kollar dom er hemsida och skriver som om det vore från er.

    1. Telia Kundservice 2 år sedan

      Hej Mare!

      Det där är inget mail som kommer från oss, det kan du flytta över till papperskorgen.

      Alla våra erbjudanden hittar du på hemsidan, har du några andra frågor eller funderingar kan du alltid kontakta oss via telefon/chatt/mail. Du hittar alla våra kontaktvägar här: http://www.telia.se/kontakt

      Trevlig måndag! /Sofia