Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Intern förståelse: Sociala medier främjar erfarenhetsutbyte

6 år sedan

Läste en artikel i DN om ett apotek i Stockholm där under sommarmånaderna: Vd, övriga chefer och personal från XXs huvudkontor sommarjobbar ute på apoteken. I en faktaruta stod: ”I år väntas ett sjuttiotal medarbetare från huvudkontoret, inklusive vd, arbeta på apoteksgolven. Förutom att förbättra kundservicen innebär sommarjobbet kompetensutveckling.”.

Känner du igen samtal som ”de förstår inte hur det är att jobba här i praktiken”, eller hur fysiska avstånd utgör svårigheter för olika avdelningar att förstå varandra? För att inte tala om vad avstånd mellan ledning och medarbetare kan medföra.

Jag tycker ovanstående exempel på kompetensutveckling låter som ett ypperligt initiativ. Samtidigt som jag också måste inse svårigheten att tillämpa detta för alla företag. (Eller, har jag fastnat i ”gammalt tänk” nu?)

Vilket som lösningsinriktad människa då för mig till sociala medier. Dessa relationsskapande kanaler, som inte enbart stöttar ett företags affärer genom att säkra trovärdighet hos sina kunder, utan också är ett medel för utbyte och samverkan mellan anställda/medarbetare. Yammer är ett relativt känt verktyg för samverkan inom företag och mellan medarbetare. Collaboration är the buzzword inom detta område.

För att koppla mitt påstående i rubriken, så har jag själv sedan flera år med hjälp av sociala medier säkrat en global kompetenshöjning och internt utbyte.

Hur ser det ut hos dig? Förekommer fysiska möten bland geografiskt utspridda, eller har ni hittat tekniska lösningar att mötas – kanske med sociala medier?

Avslutningsvis, som ett tack till dig trogna läsare: varsågod, en smygtitt på min nya blogg med fokus affärsrelationer 🙂

Må gott,

LG