Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

5 fakta: Sociala medier – mer än fötter i sanden och bröstförstoringar

6 år sedan

I min roll har jag bland fått kollegiala gliringar att jag sitter och ”fejsbookar” på dagarna. Det är nog för det mesta sagt med humor, och det är även så jag söker ta det.

Men… jag tror faktiskt att det ännu är svårt för många, och då särskilt de som inte alls är aktiva, eller ens med på sociala nätverk, att förstå vad arbeten som mitt innebär. Särskilt om man fått uppfattningen att sociala nätverk går ut på att spela spel på Facebook, se bilder på grannens matlagning på Instagram, eller läsa blogginlägg om diverse kroppsförstoringar.

Min position ska ”Lead, monitor and measure all TeliaSonera brands in Social Media”. Alltså, allt från att sätta riktlinjer samt mål för hela koncernen, till att säkra att en medarbetare i x-land får access till ett mätverktyg. (Kalla mig Kinderegg.)

Jag har även förmånen att sitta med i flera olika affärsnätverk som omfattar allt från små ideella organisationer till andra globala storföretag. Och jag förstår att det fortfarande verkar råda en viss organisatorisk omognad generellt, när jag hör hur andra berättar hur kollegor och ledning ser på arbete med sociala medier. På olika sätt så klart.

Sen tror jag vi alla egentligen är ”omogna”; omogna genom att sociala medier och nätverk, som nuläget ser ut, knappt har ett decennium på nacken, och förändras och utvecklas – varje vecka.

Så, för att detta inte ska låta som ännu en predikotur om sociala medier; kan vi inte bara fastslå följande:

  • Sociala medier är här för att stanna. Basta. (Börja tröttna på de som à la domedagspredikanter envisas med att säga att t.ex. Facebook dippar; so what, det kommer och går engagemang, och nya plattformar kommer hela tiden. Relationsbehovet består.)
  • Sociala medier är nödvändiga kanaler för företag för kunna att ta till sig och att förstå vad som sägs, och hur förbättra sig
  • Sociala medier är inte något som sköts av ”Lena/Lars”; det är en angelägenhet för hela organisationen att bidra till, ta del av samt följa
  • Sociala medier hanteras genom att en person/ett team säkrar kvalitet på det som läggs ut, och att respons från omvärld tas om hand. Och därmed, att plattformarna håller en kvalitet som gör att affärsbudskap får genomslag
  • Sociala medier är även en plats att existera på för ledning, styrelse och medarbetare – om inte annat för att visa att man är ”med i nutiden” och bidrar till relationsskapande närvaro. (Någon nämnde för mig att om hen inte hittar representanter för ett företags ledning på LinkedIn – med fullödiga profiler – så ses företaget som oseriöst.)

Lever ditt företag/organisation på detta sätt? Själv arbetar jag på det 😉

Må gott,

LG

4 Kommentarer

  1. Eva-Lie Gottkampf 6 år sedan

    Mycket bra uttryckt. Vi på B3 Kompetens instämmer till fullo.

    1. LG Wallmark 6 år sedan

      Hej Eva-Lie,

      Tack för återkopplingen, det gläder mig att fler ser sociala medier som det viktiga affärsverktyg jag tycker det är – med relationen som (komplicerande) faktor 🙂

      Må gott,

      LG

  2. Sam Mirson 6 år sedan

    Hej LG,
    Bra skrivet! Jobbar med dessa frågor med våra kunder och skulle inte kunnat sagt det bättre själv 🙂 Lycka till och hör av dig om du vill idegenerera och utbyta erfarenheter. Ha en fortsat bra helg!

    1. LG Wallmark 6 år sedan

      Hej Sam,

      Tack och bock för återkoppling, gläder mig 🙂

      Jag släppte just ikväll i en ny bloggpost, att jag öppnar en ny blogg med affärsrelationer i fokus:

      http://www.lgwallmark.com

      Välkommen för utbyte! 🙂

      Må gott,

      LG