Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Sociala medier gör varumärket?

6 år sedan

Somliga säger att ett varumärke i eran av sociala medier nu är vad omgivningen gör det till. Jag håller inte riktigt med, men en sak är säker; det är mycket svårare för företag att nu själva helt ”styra” kommunikationen av och runt sitt varumärke.

Och det är en av anledningarna till att jag tycker att det är spännande att få vara med, här och nu, på den resan, och göra övergången till digital kommunikation så bra som bara möjligt för vår koncern, och våra varumärken. Och givetvis, våra kunder!

Ett exempel. För fem år sedan arbetade jag med PR och hade under en tid knutit trevande kontakter med bloggare, vilka skrev om områden som kopplade vår verksamhet, och hade en intressant mängd läsare. När jag nu tittar i min backspegel är det en viss egen valhänthet jag skådar, kopplat att sociala medier då verkligen var utanför vår ”comfort zone” samt obruten mark. Men samtidigt något jag, och många kollegor med mig, insåg skulle få bäring på vår affär.

Till Telias sponsring av Melodifestivalen 2009 tog jag kontakt med ett antal intressanta, kvalitativa bloggare, kopplat att vi ville få testad en musiktjänst vi precis lanserat, samlat på en bloggportal för schlagerintresserade på vår sajt. Win win.

Göteborgsbaserade Ulrika Good var en av dessa, som accepterade mitt förslag om samarbete. Men som ångrade sig, och skrev detta blogginlägg om sina betänkligheter; att hennes bloggande skulle förknippas med motprestationskrav, därav att hon tackade nej. I sin fulla rätt.

Den bloggposten tror jag fortfarande är en av hennes mest lästa. Men det som gör att jag minns det så tydligt, är den reaktion som uppstod när jag, som representant för storföretaget Telia, gav mig till känna och skrev en bloggkommentar som svar på alla inlägg i ämnet. A first, kan man lätt säga.

Nu fyra år senare är det inte lika uppseendeväckande när storföretag ”ger sig till känna” i t.ex. en blogg och sociala medier, och delar sina tankar på olika ämnen. Fast ännu tror jag det är en bra bit kvar till dess vi riktigt möter varandra, företag och kunder/intressenter, och ser att vi verkligen tillsammans kan göra våra gemensamma intressen så mycket ännu bättre. (Kaffékedjan Starbucks var t.ex. tidigt ute med sin samverkansportal My Starbucks Idea.)

Jag rundar av med att koppla en sådan samverkan till vad det står i Sveriges Digitala Agenda: ”… För att lyckas med det (läs: digitaliseringen) behöver alla hjälpas åt, ha ett gemensamt mål och en riktning för hur Sverige blir bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Det finns därför ett behov av en sammanhållen strategi med tydliga mål och åtgärder som samlar alla goda krafter runt om i landet och utnyttjar befintliga resurser på ett smartare sätt. Så kan det som görs få största möjliga effekt.” Detta sagt på makronivå, men jag ser även relevans på mikronivå från mitt perspektiv. Och genom vår närvaro på sociala nätverk.

Är ditt företag/organisation delaktigt i publika, digitala samtal med kunder/intressenter? Har du några bra exempel?

Glad Påsk!

Må gott,

LG