Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Smarta Företag: Är ditt företag lika uppkopplat som du?

7 år sedan

I måndags skrev SvD: ”Företag utanför storstäderna ökar inom sociala medier.” Detta hämtade de ur den purfärska undersökningen Smarta Företag 2013 (Cisco+TeliaSonera) där 3 530 anställda på svenska företag tillfrågats, representerande ca 2 700 företag i flertalet branscher och storlekar.

Definition av Smarta Företag:

  • erbjuder ett mobilt arbetssätt för de som behöver det
  • erbjuder sina medarbetare fullgoda alternativ till fysiska möten
  • servar kunder när kunderna har tid
  • kan bjuda in kunder och partners till relevanta interna system
  • använder dynamik och verktyg från Sociala Medier för att skapa en transparent dialog med kunder, partners och medarbetare

Jag mötte i veckan Emma Stjernlöf, kommunikationschef för Google Norden, som berättade att trots att vi svenskar är i topp bland världens mest uppkopplade folk, syns inte svenska företags närvaro på internet och e-handel i motsvarande utsträckning.

Därför intressant med denna nya undersökning som nu bl.a. visar att företagssidor på populära sociala media-sajter, samt anställda som arbetar aktivt med dessa sidor, ökar för varje år. Den primära anledningen till detta är att svenska företag ser att användning av sociala medier leder till ett Starkare varumärke (49% mot 37% 2010).

Ökad lönsamhet har ”bara” ökat från 20% 2010 till 22%. Av detta utläser jag att det ännu råder en avvaktande försiktighet till vilka kronor och ören digital närvaro på sociala plattformar bidrar med. Eller som vår förre vd sa till mig: Show me the money! (Vilket jag för övrigt är på god väg att göra.)

Känner du igen dig i ovan? Några inspirerande tips på vad du/ni gjort för att använda nätet för att stötta era affärer?

Må gott,

LG