Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Distansarbete – en förtroendefråga?

6 år sedan

Jag har ”bara” ett mål med min funktion: säkra att vår koncern har och håller en affärsstöttande världsklassnärvaro i sociala medier. Ingen piece of cake direkt, men särdeles roligt – och utmanande! Förutsättningen för hur jag gör det är dessutom, och tack och lov, ganska brett och fritt.

Vi som skriver här i denna blogg har vid olika tillfällen berört distansarbete ur flera olika perspektiv. (Själv skrev jag detta inlägg häromveckan.) Nyligen läste jag en artikel som uppger att Yahoo nu drar tillbaka möjligheter till distansarbete (med denna kommentar). Av följande skäl (utdrag).

Personligen tycker jag förutsättningar för distansarbete även handlar om målstyrning – och förtroende. För min del har jag ett övergripande mål förmedlat, vilket mäts på vissa fastställda parametrar. Det är alltså enkelt att följa upp min ”performance” och se vilken ”progress” jag har har.

Därmed sagt, skulle jag ligga hemma och ”pilla mig i naveln”, skulle det mycket snart bli uppenbart. (Samt, det skulle dessutom gå emot hela min personlighet och vad jag ser som korrekt, med tanke på att jag får ersättning för utfört arbete baserat på min kunskap och expertis.)

Det ligger i Telias affärsidé att erbjuda tjänster som möjliggör distansarbete. Något vi också själva tillämpar där möjligt. Själv är jag oftast fysiskt på kontoret, men vid tillfällen när jag behövt planera upplägg, studera material, deltagit i webinarier från USA på sen svensk kvällstid osv., har just möjligheten till distansarbete möjliggjort att jag kunnat utveckla mig, och därmed vår affär.

Vad tror du? För de som har möjlighet att arbeta på distans, bromsas detta av förtroende?

På tal om förtroende säger Shakespeare vackert: ”Love all, trust a few, do wrong to none.”

Må gott,

LG

2 Kommentarer

  1. Magnus Froste 6 år sedan

    Kan inte hålla med mer, den viktigaste tillgången är kompetensen och Marissa visar tydlig genom handling att Yahoo inte ser sig som ett modernt kunskapsföretag.  

  2. Anonym 6 år sedan

    Hej Magnus, tack för att du läser bloggen, och även delar tanken om vikten av kompetent personal.

    Redan 2010 skrev jag detta som du kanske gillar:
    http://blogg.telia.se/battreaffarer/2010/06/08/passion-och-disciplin-tankar-fran-en-telia-anstalld/

    Må gott,

    LG