Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Vad är framgång? Nöjda kunder, vinst, egen glädje?

6 år sedan

Analys- och strategiföretaget United Minds gjorde förra året på uppdrag av Företagarna en undersökning bland 518 svenska företag (startade på 2000-talet), där de frågade om de främsta bevisen på framgång för nya företagare. Resultat:

  1. Nöjda kunder (75%)
  2. Jag får arbeta med det jag vill (39%)
  3. Ökad vinst (34%)
  4. Nya kunder (27%)
  5. Ökad omsättning (23%)
  6. Trivsel på jobbet (17%)
  7. Bättre förutsättningar för min familj (17%)

Jag kanske är semantiker, men jag undrar varför ”Nöjda kunder” kom först som framgångsbevis, och med så stor skillnad till ”Jag får arbeta med det jag vill” och ”Ökad vinst” (och ”Ökad omsättning”).

Där resonerar jag: Nöjda kunder måste vara en självklarhet.

Jag behöver pengar för att leva. Och då måste jag se till att mina kunder är nöjda och vill nyttja mina tjänster. Och rekommendera mig. Driva företag är i sig inget självändamål – för mig. Nöjda kunder blir snarare en förutsättning för att säkra vidare framgång och tillväxt. Ergo: vinst, tillfredsställelse och nya kunder = bevis på framgång.

Majoriteten av oss förmodar jag är INTE kunder om missnöjda.

Undersökningen lyfte även vad man tycker är det roligaste med att driva företag:

  1. Komma med nya idéer och styra verksamheten långsiktigt (30%)
  2. Träffa nya kunder och sälja in nya projekt (28%)
  3. Annat (20%)
  4. Nätverka och knyta kontakter (13%)
  5. Leda och motivera anställda (4%)
  6. Ha koll på administration och regler (4%)

Vad tycker du är det roligaste med att driva företag?

Är du sugen på att starta ett företag? Här får du bra tips!

Må gott,

LG