Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Tredje kommunikationspelaren i sociala nätverk: Information

6 år sedan

Information är tredje pelaren i det innehållspaket som jag rekommenderar våra varumärken att hålla.

Jag har tidigare tagit upp de andra två i form av kundservice samt engagerande innehåll.

Vi inom TeliaSonera-koncernen använder även våra sociala nätverk för att informera, som t.ex. om större driftstörningar. Avbrott och liknande är något som självklart våra kunder direkt märker av och behöver få kunskap om. Jag håller inte med om att man inte ska tala om ”negativa saker”, då tyvärr störningar kan inträffa och då måste våra kunder få kunskap om detta.

Vid ett tillfälle fick jag följande sammanställning från en mediabevakning i Norge om vårt varumärke NetCom, i samband med en driftstörning för flera år sedan som berörde ett stort område:

”What would normally have turned into a storm, turned into a breeze thanks to the proactive work of NetCom on Facebook and Twitter.”

En strålande feedback, och bra beskrivning på vikten av och möjligheterna som sociala nätverk ger. Och inte enbart ger vi våra kunder efterfrågad information, vi minskar också antal ”onödiga” samtal till kundservice. Minskade kostnader och lägre köer.

En liknande händelse i januari i år när vårt estländska varumärke Elion drabbades av en störning, och Facebook var den primära kanalen för att kunna ge och få information. Vilket vi gjorde 24/7 under störningen. Och dessutom fick vi nästan 2 000 nya fans då många kunder, och intressenter, upptäckte hur relevant den kanalen är. Vilket nu öppnar dörren för att våra budskap och erbjudanden når ännu fler.

Nu är störningar tack och lov något som sällan inträffar, och information generellt kan innehålla och bestå av så mycket mer. Det gäller att veta vad de som följer varumärket är intresserade av.

Sammantaget; en mix av erbjudanden, relevant information (med humor när lämpligt) samt kundservice, är den formel jag rekommenderar.

Vad rekommenderar du?

Må gott,

LG