Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Den som förorenar luften måste också stå för notan

9 år sedan

På DN Debatt Stockholm finns idag artikeln ”Den som förorenar luften måste också stå för notan”. Det är Lena Ek, Miljöminister och Per Ankersjö, Stadsmiljöborgarråd Stockholms stad som skriver artikeln. Läs här artikeln i sin helhet.

Det är inte något nytt som de berättar om idag. Vi vet redan att det är dålig luft inne i Stockholm som orsakar hälsoproblem, vi vet också att trängselskatter har haft en positiv effekt på miljön men det är långt ifrån att det är bra och vi alla är överens om att vi kan inte stänga innerstaden för trafiken, godstransporter eller dubbdäck. Att ” Den som förorenar luften måste också stå för notan” det är självklart, tycker jag, det fattas bara. Var och en måste ta sitt ansvar och stå för sina handlingar.

Vår Miljöminister och Stadsmiljöborgarråd Stockholms stad nämner inte med ett enda ord vilka möjligheter som finns i att använda ännu mera och effektivare IT- och Kommunikationslösningar. Jag säger inte att IT är den enda lösningen men vi vet att IT – och telekomlösningar kan minska CO2 -utsläppen t.ex. inom EU med upp till 15% fram till år 2020 och det leder till minskade kostnader med ca 600 miljarder euro och att största potentialen ligger inom transporter, energi, fastigheter och byggsektorn.

Jag har svårt att förstå varför våra politiker inte lyfter fram mera IT- och Telekommunikationslösningar ännu mera. De vet att vi skulle kunna undvika att sitta i bilkö på morgonen och på eftermiddagar bara med att arbeta lite mera flexibelt och att inte alla åker till jobbet samtidigt eller helt enkelt arbeta där du är. Är det inte bättre att satsa på utbyggnaden av fiber instället för flera vägar?

Visste ni att ”Ett års ringande orsakar lika mycket CO2 utsläpp som att köra en timme med bil?” Och när det gäller bilen tittar vi bara på bränslet och inte hela LCA (Livscykelanalys). Varje ogjord resa är en bra resa både för individen, företag och miljön.

Vad tycker ni? Tycker ni att vi behöver flera vägar och högre trängselskatter eller tycker ni att det är på tiden att prova andra verktyg som t.ex. IT innan vi tar besluten?

Catherine Karagianni