Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Almedalen, social konsumtion och pratiga svenskar

8 år sedan

Allt väl i sommaren – och den eventuella värmen? Här i Stockholm är det än så länge varmt, om än växlande sol. Du kanske undrar över rubriken? Se det som en aktuell betraktelse över veckans företeelser med kopplade beteenden, vilka jag tror du känner igen dig i.

Inte utan att jag kan längta tillbaka till varje sommar jag under åtta år tillbringade i Almedalen. En vacker miljö med historien verkligen i knutarna, och samtidigt en medial och intrycksmässig virvelvind. Vi fick förra året kritik för att att kommunikationskapaciteten inte riktigt räckte till för de tiotusentals tillfälliga, som under denna vecka samtidigt vill prata, skicka SMS och nyttja mobildata för mejl och statusuppdateringar m.m. på ett begränsat område. Inför årets Almedalsvecka ökade därför Telia kapaciteten i 2G-nätet med närmare 20 procent, i 3G-nätet med närmare 300 procent och i 4G-nätet med drygt 30 procent. Dessutom täcks hela Almedalsområdet med Telia Homerun där kapaciteten har ökats hundrafalt.

På tal om att prata, så presenterade PTS denna vecka 2011 års statistik över elektronisk kommunikation från de fem nordiska länderna. Där framgår att ”svenskarna pratar mest i telefon i Norden, danskarna är flitigast sms:are, medan finländarna toppar användningen av mobildata per person. ..Det är dock i Sverige som det förbrukas störst mängd mobil data per abonnemang och även där den mobila dataanvändningen ökar mest under 2011”. Jag tycker självklart det är härligt att se att våra tjänster är så efterfrågade, och nödvändiga, och dessutom har blivit en självklarhet. Samtidigt blir också min tanke att den ökade dataefterfrågan kommer att kräva mycket mer från oss teleoperatörer, och att vi måste säkra en modell att klara av den kostnadsökningen med nödvändiga investeringar, för att kunna fortsätta leverera värde för våra kunder.

Den ökande datamängden är mycket kopplat till vårt ökade användande av sociala medier, som t.ex. Facebook och Twitter. Ett användande vilket nu också medför ökade intäkter för företag. I alla fall enligt Marknadschefsindex som visar att sociala medier nu stöttar försäljning. Undersökningen säger också att ”8 av 10 marknadschefer uppger att varumärkets eget agerande i sociala medier påverkar försäljningen”. Positiv påverkan alltså, som jag skrev om här vad gäller våra egna mätningar. Så, är du och ditt företag/organisation ännu inte med på någon social plattform, ta dig en funderare över sommaren, och läs gärna alla de tips via denna blogg om hur gå tillväga som jag delat här under åren.

Detta var några funderingar kopplat aktualiteter denna vecka. Annars börjar även jag som så många andra skymta semester vid horisonten. Men inte riktigt ännu.

Må gott,

LG