Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Sociala verktyg ökar produktiviteten: Gör du?

8 år sedan

Det har förhoppningsvis inte undgått dig vilken affärsvikt jag efter tre års bloggande tillskriver sociala medier. Många faktorer:

  • Relationsskapande
  • Kommunikation
  • Varumärkesbyggande
  • Personlig utveckling
  • Rekrytering
  • Affärsutveckling
  • Kundtillfredsställelse
  • Lojalitet
  • osv osv

Enligt mitt sätt att resonera är sociala medier ”bara” ytterligare en kanal – precis som Kanal Butik, Kanal Webb, Kanal Kundtjänst osv, men, en kanal som har vissa speciella förutsättningar. Kanske just för att denna kanal baseras på relationsbyggande – på nya tekniska plattformar. Lyssna och prata. Omväxlande.

Än så länge utgör denna kanal inte någon större del av vare sig marknadsbudget, eller säkrar i sig de stora intäkterna. Men som jag skrivit tidigare här, de mätningar Telia gör visar bl.a. att Kundnöjdhet och Lojalitet påverkas märkbart positivt av vår närvaro på olika sociala plattformar.

Häromveckan hade DN en artikel ”Mer framgångsrik på jobbet med sociala medier” vilket baserades på en undersökning från Google med svar från 2 700 chefer. Även idg.se lyfter resultaten och pekar bl.a. på att 43% av respondenterna i Europa säger att de kommer att använda sociala verktyg mer i framtiden. Jag gillar särskilt ett citat av forskaren Robin Teigland: ”Om 900 miljoner människor använder Facebook så är det ganska troligt att de anställda också gör det. Frågan är vilken nytta företaget kan ha av det.”

Här kan du läsa mer och se vad om du känner igen dig i resultaten från studien. Jag gillar särskilt detta utdrag: ”Studien fann också att företag med hög tillväxt är mer sannolika att använda sociala verktyg för att främja tillväxt.”. Såklart.

Så, med tanke på min dubbelbottnade rubrik hoppas jag att du känner dig redo, eller i alla fall förberedd, och att du t.ex. via denna blogg får bra och relevanta tips som stöttar dig. Kanske har du redan svaret på Robin Teiglands fråga?

Må gott,

LG