Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Telia hjälper dig med sociala medier

8 år sedan

Jag har skrivit många inlägg nu om att jag sett och förstått att svenska företag, mest s.k. SMEs, inte verkar funnit sociala medier som en kanal för dem att arbeta med. Av olika anledningar.

Och häromveckan kom det en artikel i SvD som bekräftade exakt detta. Resultaten visar bl.a. att småföretagare finner att sociala medier är tidsödande att hantera, och svårt att mäta effekterna.

Undersökningen som är gjord av e-bokföringsföretaget Speedledger, har intervjuat 246 småföretagare i Sverige om deras användande av sociala medier.

Tidigare skrev jag här om Karolina Hülphers, som är ansvarig för bl.a. Telias Företagsida på Facebook. Jag ville därför höra hennes syn på vad det är vi på Telia kan göra för att underlätta för svenska (små)företagare.

Hur kan Telia hjälpa SME på att bli bättre på sociala medier för att i slutändan få hjälp att maximera sina affärer?

”En komplex fråga och en komplex uppgift. Även om vi på Telia idag inte har en avdelning som specifikt hjälper våra kunder med sina sociala medier, finns det en hel del bra och intressant information som kan vara en hjälp på vägen!

Vi har bland att tagit fram ett test på vår Facebook sida för företagare, där man genom att svara på ett antal frågor får en indikation på sitt arbetssätt genom ett index, där vi ger tips på hur man kan förbättra sina svaga punkter och kunderna kan på så sätt frigöra tid och effektivisera sitt arbete.

Genom vår Facebook-sida för företag, denna vår blogg, vårt rörliga material (webbinarier och demos) och våra events försöker vi också inspirera våra kunder att få ta del av senaste tekniken, föreläsarna och trenderna för att maximera både arbetssätt och sina affärer. Ett exempel är hur Angry Birds lyckades nå sådan framgång http://www.youtube.com/watch?v=bZJ91xAR2vU

Vi som jobbar med sociala medier på Telia försöker också utbilda så många kollegor som möjligt för att i fler plattformar kunna ge våra kunder råd och tips om sociala medier framöver.

Mina bästa tips på viktiga saker att tänka på om ni ska träda in i sociala medier är

1)      Lägg en ordentlig strategi, precis som för alla andra  affärsområden. Vilka vill du nå ut till och hur skapar du nytta och relevans för dem?

2)      Var långsiktig och jobba med kontinuitet.

3)      Våga! Det fina med sociala medier är att alla företag, oavsett storlek och budget, är på samma plattform och med samma publik. Att ha självförtroende att våga, att vara transparanta och kreativa kan göra att även det minsta företaget når framgång. Att arbeta med kontinuitet och försöka sätta sig in i vad målgruppen faktiskt är intresserad av stärker ert varumärke och er relation med era kunder/besökare. Att verkligen visa engagemang för de besökare som interagerar med er är den bästa källan till vad som funkar/ inte funkar och ni kan också snabbt få feedback på nyheter.”

Det var alltså några tankar från Karolina. Jag hoppas att de inspirerar!

Må gott,

LG