Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Undersökning: Så får du framgång på jobbet!

8 år sedan

Tänk om jag hade det allena saliggörande universalsvaret på rubriken ovan, och dessutom kunde göra alla lyckliga med visa svar. Då skulle jag kunna dra mig tillbaka och ägna mig åt sporadiska föreläsningar, och debitera en halv miljon per gång. Minst.

Men.. nu är så inte fallet. (Befinner mig fortfarande i ett svalt Stockholm och inte på en varm söderhavsö i privat ägo.)

Därför kollade jag istället in resultaten av en undersökning som den professionella nätverkssajten LinkedIn gjorde bland 7 000 professionella i 15 länder kopplat ”tur”. Du vet, tur, det där som Svenska Spel lyckats banka in i oss svenskar: ”Plötsligt så händer det”. Lite ospecat när bara.

Nåväl, LinkedIns undersökning visar att de fem viktigaste orsakerna som bidrar till ”tur” är:

  1. Ha stark kommunikativ förmåga
  2. Att vara flexibel
  3. Ha en stark arbetsmoral
  4. Agera på möjligheter
  5. Ett starkt nätverk

För mig som kommunikationsspecialist är detta givetvis en bekräftelse på vad jag redan tror på, dvs. det som listans nummer 1 visar: förmågan att kunna kommunicera (dina budskap) är av största vikt – även som här, kopplat det ospecade ”tur”. 

Varför tar jag då upp detta? Jo, dels för att jag tycker det är av intresse, dels för att det faktiskt kopplar till det jag, och det företag jag arbetar för, erbjuder till andra.

För alla människor kommunicerar ju. Om än på olika sätt, och även omedvetet. Det vi på Telia möjliggör är som bekant effektiva, säkra och miljövänliga vägar att förenkla för dig som privatperson, men även företag och organisationer att kommunicera med sin omvärld.

Så har du dessa turfaktorer i ditt liv? Några ytterligare du ser?

Må gott,

LG