Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Sökes: Hjälp till Sveriges företagare

9 år sedan

Ibland är det bra att ta sig tiden att vistas bland människor du vanligtvis inte möter, eller har någon självklar koppling till.

Jag tänker självklart på nya intryck, dimensioner och inte minst, förståelse. Som boende och arbetande i Stockholms innerstad, skulle jag lätt kunna få en skev bild av ”verkligheten”, om jag t.ex. inte hade delar av min släkt i Västernorrland, vilka har delvis helt andra utmaningar och tankar runt världen än min verklighet.

Jag tror att vi alla gagnas och mår bra när det går bra för så många som möjligt. Positiv spiral osv.

Min tanke när jag började blogga om sociala medier 2010 var just att inspirera och tipsa om hur man kan (och måste) resonera, ge konkreta exempel samt dela erfarenhet och resultat.

Jag inser nu efter ett antal möten jag haft senaste veckan att detta område fortfarande för många (företagare) är nytt, obekant, och faktiskt, lite obehagligt.

Viktigt att komma ihåg att alla (företagare) inte haft tillgång eller utbildning med hjälp av dator under sin skoltid, varför bara att använda en dator inte för alla är det mest bekväma. Sen har vi frågan om bekvämlighet i rollen som skribent; verkligen inte ett område där alla känner sig bekväma. Sedan att många företagare jag träffat, inte verkar ha någon kommunikationsplan, alltså, tänkt ut vad det är för budskap som ska nå vilken målgrupp genom vilka kanaler.

Och just den sista frågan om kanal kopplat sociala medier, jag rekommenderar ingen att hoppa på Facebook, Twitter, bloggar och YouTube utan att verkligen först ha tänkt igenom vad det är man vill – och orkar! – uppnå. För kom ihåg, öppnar du en social kanal, kommer det att ta tid och äta resurser. Så think twice innan du gör ditt val, och som vanligt, gör hellre en sak riktigt bra, än flera halvdant. Det är precis som en relation människor emellan; substans, närvaro och deltagande fördjupar och säkrar långa, stabila relationer.

Jag har skrivit detta inlägg med den stora mängden småföretagare som finns i Sverige i åtanke, som kanske jobbar själva, eller med mycket få resurser, och som slåss med att få ut sina budskap, och kunskap om sina tjänster.

De sociala plattformarna är extremt viktiga idag. Är du privat på Facebook, kolla in vad dina konkurrenter eller likasinnade gör och säger där. Eller finns de någon annanstans? Vet du var dina kunder, och potentiella sådana, vill att du ska finnas? Vet du vilka journalister/media som skriver om dina områden? Var finns de, och var får de sin information ifrån?

Som sagt, detta inlägg är säkert för många en självklarhet, samtidigt som jag själv nyligen mött många för vilka jag förstått att allt ovan inte alls är klart. Jag har personligen hjälpt många redan, och hjälper till så gått det går, men inser samtidigt att jag är lite av en droppe i havet.

Hur tycker du att val och kunskap som ovan kan förenklas för företagare?

Må gott,

LG

2 Kommentarer

  1. Test: Hur smart är ditt företag? | Bättre Affärer 9 år sedan

    […] veckan skrev jag här om de utmaningar jag träffat på bland företagare runt bl.a. sociala medier och hur implementera […]

  2. Digidel: Alla ska med! | Bättre Affärer 9 år sedan

    […] skrev förra månaden detta inlägg kopplat mina möten med flertalet företagare, varav många inte alls är bekväma eller kunniga med […]