Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Behov av Vett & Etikett vid mobilt arbetssätt?

11 år sedan

I söndagens DN hade Magdalena Ribbing en krönika om just hyfs när det gäller hur vi hanterar och prioriterar våra mobiltelefoner. Mycket av det som står där känns ju alldeles självklart. Det tror jag alla håller med om men sedan att gå från tanke till handling verkar inte vara lika självklart?! Vad är det som gör att vi oftast (alltid?) prioriterar telefonen före det samtal som pågår IRL?

Det mobila arbetssättet i kombination med de smarta telefonerna gör ju att vi har ännu större möjligheter att vara nåbara varsomhelst, närsomhelst! Det är ju bra men det betyder ju inte att jag alltid skall prioritera att svara i telefon om jag just då pratar med en medarbetare, en kund eller mina barn i det verkliga livet. Det betyder inte heller att jag behöver öppna e-posten så fort de trillar in om jag samtidigt har en presentation för en kund, pratar med familjen eller lagar mat/tränar. Det går alltid att låta samtalen gå till mobilsvar och lyssna av vid ett senare tillfälle och det går också alltid att kolla inkorgen senare (vet av egen erfarenhet att mailen inte springer iväg av sig själv).

Om det är ett viktigt samtal som kommer in samtidigt som jag gör något viktigt IRL så går det alltid att svara och prova frasen som Magdalena Ribbing tipsar om: ”Jag ringer upp dig strax”.

Min egen reflektion om möjligheterna med ett mobilt arbetssätt i allmänhet och min iPhone i synnerhet är att jag ibland är splittrad då jag parallellt med matlagningen svarar på mail, då jag pendlar mellen telefonmötet och tar inkommande samtal samtidigt eller kanske det värsta att jag nästan alltid har min iPhone på nattygsbordet och därmed ibland lockas av att svara på inkommande mail sent på kvällarna/nätterna då jag istället borde fokusera på att sova.

Men jag vet också att jag är bra på att låta mobilsvar ta hand om många av de inkommande samtalen och att jag ibland väljer vilka samtal jag vill svara på vid ett givet tillfälle. Jag vet också att jag vid längre tjänsteresor eller semestrar hänvisar akuta ärenden i inkorgen till sms.

Hur är det för dig och ditt företag? Diskuterar ni ”vett&ettikett” kring mobilen och det mobila arbetssättet? Jag tror det är bra att göra ibland, att påminna varandra vad som är vanlig hyfs och hövlighet mot både sin omgivning och sig själv!

Vi hörs snart igen,

Jessica

10 Kommentarer

  1. Janne 11 år sedan

    Det handlar givetvis som du skriver om vett & etikett men även om att ha en tydlig informationspolicy. Då vet jag som medarbatare vilka förväntningar som kan ställas på mig och det bör då framgå t.ex att jag inte _förväntas_ svara på mail på kvällen d.v.s. jag kan med gott samvete ägna mig åt det jag egentligen borde göra.

    1. Jessica Levin 11 år sedan

      Hej Janne,
      Ja en tydlig policy underlättar. Men många på mitt företag har vad vi kallar förtroendearbetstid vilket gör att vi egentligen är fria att jobba ”när vi vill”, det gör att många med mig kan kombinera föräldrarollen med sitt yrke. I mitt fall betyder det att jag ofta jobbar på kvällarna då barnen sover men istället ”smiter” jag från jobbet tidigare vissa dagar för att vara med barnen. Så jag tror personligen mycket på vett&ettikett.

      Mvh
      //Jessica

      1. Janne 11 år sedan

        Hej igen!
        Jag håller helt med dig vad gäller vett & etikett men en policy kan göra det lättare att komma överens om vad som är vett & etikett. Har man exempelvis en policy som säger att jag som avsändare av ett mail i normalfallet kan förvänta mig återkoppling inom 24 timmar så vet jag att jag som mottagare har 24 timmar på mig för att ge ett svar på de mail som hamnat i inkorgen efter att jag gick hem. Alltså ska jag inte behöva känna mig pressad att kolla mail på kvällen när jag egentligen borde göra något annat även om jag gick hem klockan 14.00

        1. Janne 11 år sedan

          Ang. min kommentar ovan. Detta har givetvis ingen koppling till om jag väljer att förlägga delar av min arbetstid till tidiga mornar eller kvällstid. Det jag vill trycka på är att den mycket positiva möjligheten inte får leda till att jag antar att mina kollegor alltid är tillgängliga på de tider som passar mig.

          1. Jessica Levin 11 år sedan

            Hej Janne,
            Håller med dig om din poäng. Policy och en öppen dialog om hur vi beter oss mot varandra i företaget är mycket lämpligt i samband med att frihetsgraderna ökar. Vi har en ständigt levande diskussion i vårt företag men det finns ingen exakt policy att luta sig emot. Däremot så har vi värdeordet Respekt inskrivit i våra värderingar.

            En annan liten reflektion kopplat till inkorgen är ju att den tenderar att ”skena” ganska så ofta. Vi har drabbats av en mailsjuka i vårt företag och jag tror det är vanligt förekommande även i andra företag. Det är också något som tål en diskussion tycker jag.

            Fort satt trevlig helg,
            Jessica

    1. Jessica Levin 11 år sedan

      Hej Janne,
      Ja en tydlig policy underlättar. Men många på mitt företag har vad vi kallar förtroendearbetstid vilket gör att vi egentligen är fria att jobba ”när vi vill”, det gör att många med mig kan kombinera föräldrarollen med sitt yrke. I mitt fall betyder det att jag ofta jobbar på kvällarna då barnen sover men istället ”smiter” jag från jobbet tidigare vissa dagar för att vara med barnen. Så jag tror personligen mycket på vett&ettikett.

      Mvh
      //Jessica

      1. Janne 11 år sedan

        Hej igen!
        Jag håller helt med dig vad gäller vett & etikett men en policy kan göra det lättare att komma överens om vad som är vett & etikett. Har man exempelvis en policy som säger att jag som avsändare av ett mail i normalfallet kan förvänta mig återkoppling inom 24 timmar så vet jag att jag som mottagare har 24 timmar på mig för att ge ett svar på de mail som hamnat i inkorgen efter att jag gick hem. Alltså ska jag inte behöva känna mig pressad att kolla mail på kvällen när jag egentligen borde göra något annat även om jag gick hem klockan 14.00

        1. Janne 11 år sedan

          Ang. min kommentar ovan. Detta har givetvis ingen koppling till om jag väljer att förlägga delar av min arbetstid till tidiga mornar eller kvällstid. Det jag vill trycka på är att den mycket positiva möjligheten inte får leda till att jag antar att mina kollegor alltid är tillgängliga på de tider som passar mig.

          1. Jessica Levin 11 år sedan

            Hej Janne,
            Håller med dig om din poäng. Policy och en öppen dialog om hur vi beter oss mot varandra i företaget är mycket lämpligt i samband med att frihetsgraderna ökar. Vi har en ständigt levande diskussion i vårt företag men det finns ingen exakt policy att luta sig emot. Däremot så har vi värdeordet Respekt inskrivit i våra värderingar.

            En annan liten reflektion kopplat till inkorgen är ju att den tenderar att ”skena” ganska så ofta. Vi har drabbats av en mailsjuka i vårt företag och jag tror det är vanligt förekommande även i andra företag. Det är också något som tål en diskussion tycker jag.

            Fort satt trevlig helg,
            Jessica