Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

De fem mest intressanta iaktagelserna från IT & Telekom Tracker 2010

11 år sedan

I torsdags var jag på en genomgång av 2010 års IT & Telekom Tracker. Det är en kundundersökning vi genomför varje år i syfte att lära oss mer om var marknaden är idag och hur kunderna tänker kring utvecklingen i allmänhet och kring några av de största Telkom och IT trenderna i synnerhet.

Årets undersökning har ( i vanlig ordning) genomförts av AB Stelacon och de har intervjuat 2000 företag i olika storlekar. De viktigaste och mest intressanta iaktagelserna gällande förändrade kommunikationsmönster och trender är följande:

1) Tillväxten av bärbart ser ut att avta;

Förra året var andelen bärbart 39% och i år landade siffran på 38%. Det är på felmarginalen men trenden är änddock tydlig att andelen bärbart planar ut, detta till trots att företagen uppger att de kommer att byta ut mer av de stationära datorerna till bärbart. En möjlig orsak kan vara lågkonjunkturen, som gjort att fler företag är försiktiga med investeringarna men vi spekulerar också ifall att antalet smartphones i företagen har påverkat detta? Det har vi dock inga vetenskapliga belägg för utan det är mer en maggropskänsla…

2) Migrering från fast till mobilt bredband fortsätter att öka;

2008 hade 5% av företagen mobilt bredband och idag är den siffran 17%. Vi ser också att antalet företag med fast bredband minskar från 510.000 år 2008 till dagens siffra om 460.000. Samtidigt växer antalet företag som enbart använder mobilt bredband från 30.000 år 2008 till 104.000 i år.

3) Nätbaserade växlar tar marknadsandelar;

År 2002 var andelen företag som hade en ”fysisk” kundplacerad växel 115.000 och i år har den siffran minskat till 90.000. Samttidgt ökar andelen företag som väljer en nätbaserad växellösning. Primärt är det de mindre företagskunderna som väljer en nätbaserad växellösning. I år är det hela 29% av småföretagen som har en nätbaserad växel.

4) Fortsatt stark ökning av Mobilt Bredband;

Enligt undersökningen så fortsätter trenden att Mobilt Bredband växer mer och mer. Fortfarande har majoriteten av företagen ett stort intresse för både fast och mobilt bredband men alltfler väljer att enbart använda sig av mobilt bredband. Se mer kring detta under punkten två ovan. Intresset kring 4G ökar också och frågan är hur det påverkar siffrorna framöver?

5) Det är viktigt att synas på sociala medier;

Med tanke på Telias egna arbete med sociala medier (bla gäller det ju den här bloggen) så är det mycket intressant (och glädjande) att se att många företag anser det viktigt att synas och agera på sociala medier. Primärt är det de stora företagen som uttrycker detta starka intresse.

IT & Telekom Tracker 2010 har massor av mer intressanta iaktagelser bl a om företagens intresse för nya tjänster och dess potential för deras verksamhet. Till det återkommer jag gärna i ett senare blogginlägg.

Vi hörs snart igen,

Jessica

4 Kommentarer

  1. Jacob 11 år sedan

    Spännande summering! Finns originaldokumentet att få tag i någonstans?

    1. Jessica Levin 11 år sedan

      Hej Jacob,
      Visst är det en spännande summering. Undersökningen är omfattande så det finns en stor mängd statistik och underlag att hämta massor av mer information ur. Jag kommer att återkomma här på bloggen med lite fler iaktagelser/slutsatser från undersökning.

      Mvh
      //Jessica

  2. Jacob 11 år sedan

    Spännande summering! Finns originaldokumentet att få tag i någonstans?

    1. Jessica Levin 11 år sedan

      Hej Jacob,
      Visst är det en spännande summering. Undersökningen är omfattande så det finns en stor mängd statistik och underlag att hämta massor av mer information ur. Jag kommer att återkomma här på bloggen med lite fler iaktagelser/slutsatser från undersökning.

      Mvh
      //Jessica