Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Twitter bäst för ditt företag?

9 år sedan

Enligt en undersökning från Burston-Marsteller (Burson-Marsteller Fortune Global 100 Social Media Study) framkommer att bland företag är Twitter den mest frekvent förekommande sociala media-kanalen. Förvånad?

I tidigare inlägg här på Telias blogg har jag diskuterat hur du ska bära dig åt för att etablera närvaro i sociala medier m.m. Om du nu avser att dyka in i denna ”nya kommunikationsform” kan denna info om storföretags kanalval vara av intresse:

  1. Twitter 65%
  2. Facebook 54%
  3. YouTube 50%
  4. Företagsblogg 33%

Jag är inte förvånad över Twitters topplacering, däremot tror jag anledningen att Företagsblogg inte nyttjas i högre grad, kan bero på att den kanalen kräver delvis helt andra (”jobbigare”) förutsättningar. Jag menar, det är en viss skillnad på att kommunicera max 140 tecken i ett meddelande, kontra att göra längre blogginlägg som förmodligen kräver mer tid, utrymme (och stilistisk kompetens?) för att utveckla ett ämne, samt kunna svara på kopplade kommentarer. (Här kan du läsa mer om vinster med en blogg.) Samtidigt som jag skriver detta är jag fullt införstådd med mödan att komprimera ett långt och kanske komplicerat budskap på 140 tecken. Men, det är skillnader.

Vad tycker du, Twitter något för dig?

Förresten, blev du stressad över detta mitt inlägg där jag skrev att eposten minskar? Ta det lugnt, denna undersökning från Nordicom visar att det inte är någon större brådska då 70% av alla internetanvändare i dagsläget använder epost.

All for now. Må gott

LG