Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Bloggare i alla företag, förenen eder!

9 år sedan

Lugn nu, detta är ingen valkoppling med en blogginternational på gång. Men ändå en koppling till arbete; bloggen som arbete.

När de flesta av oss som idag bloggar för Telia började arbeta för firman, var detta med ”företagsbloggande” en icke-fråga. Fenomenet fanns då i stort sett inte. Digitala invandrare kanske låter bekant 😉

Vi sex som skriver här på Bättre affärer har detta som en ”utöver” arbetsuppgift förutom vad vår arbetsbeskrivning reglerar, och mäter oss på. För mig personligen går det ofta åt kvällar och helger för att hinna göra grunden för inlägg som jag sedan kan publicera under veckorna. Och sprida. Och jag vet att mina bloggkollegor brottas med liknande utmaningar. Som du förhoppningsvis förstått, vi tycker att detta är givande, och våra tusentals läsare per vecka (och ökande) är ett tydligt bevis på att bloggen fyller en viktig funktion. 

Nu i veckan skrev Jerry Silfwer detta tankeväckande inlägg kopplat företagsbloggens varande och relevans.

Idag när alltså fler och fler företag startar bloggar undrar jag hur detta regleras? Skriver man om befintliga arbetsbeskrivningar, eller kreerar man nya arbetsbeskrivningar som beskriver uppgiften, samt bereder tid för den? Hur mycket tid? Hur mäts ”värderingen”?

Just detta med tid är den bärande frågeställningen. När jag skriver är det viktigt att inlägget ska innehålla aktuell relevans, gärna kopplingar till andra åsikter i samma frågeställning, och länkar till relevanta lästips i ämnet. Jag tror inte att jag skulle få så många återkommande läsare om jag skrev inlägg i stil med ”Idag åt jag en ostmacka, och jobbade med intressanta telekomfrågor.” Sist men inte minst, även viktigt med tid för att kunna ge (snabba) svar på eventuella kommentarer på inläggen.

Vet du något om hur detta löses på andra företag/organisationer? I din organisation? Hur mycket tid avsätts av arbetstiden för att hantera bloggande? Har inte hört talas om några heltidstjänster så att säga. (På tal om det, jag förespråkar äkta vara framför spökskrivare.) Själv för jag samtal med min chef för att hitta en bra lösning på detta, så att varken mitt ”vanliga” jobb eller bloggen ska bli lidande över tid. Kvalitet är viktigt. Dubbla !!

Avslutar med 2 minuter fredagskul. Have Facebook fun 😉

All for now. Må gott

bLoGg