Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Är vi trovärdiga? Bloggen alltså.

9 år sedan

Inledningsvis, jag vet, denna rubrik öppnar upp för många tankar. Jag har bl.a. följt min bloggkollega Jessicas inlägg runt mobiltäckningen på Öland, och de kommentarer som där inkommit. Oavsett, jag hoppas att denna blogg ses som att vi på Telia är öppna för dialog och gärna ser och tar emot synpunkter! Samtidigt är det bra att komma ihåg att vi som skriver här inte har alla svar, och det är därför vi vid behov tipsar om olika vägar att hamna rätt med olika frågor.

Det jag vill ta upp i detta inlägg, med denna rubrik, är att jag läste ett resultat i en rapport från Forrester Research (december 2008) om företagsbloggar (Time to Rethink Your Corporate Blogging Ideas). Den visade då att företagsbloggar kommer längst ned på trovärdighetslistan!

Deras undersökning visade att endast 16% av online kunder som läser företagsbloggar tror på dem. Rapporten tar också upp en del förklaringar till detta.

Min undran blir då hur du som läser denna blogg uppfattar de inlägg som vi som skriver här gör? Min uppfattning av våra inkommande kommentarer och mejlåterkopplingar ger ett helt annat intryck – och det är positivt.

Först och främst, som marknadsledande storföretag har vi mycket att berätta. Vilket givetvis genererar intresse. Och berör många. (Vilket våra nu tusentals läsare av denna blogg bevisar.) Och ja, vi gör även fel. Som vi gärna rättar till.

Det vi också får höra är att det uppskattas hur pass personliga (men inte privata) vi som skriver här är, vilket ger en trovärdighet både till dels innehåll, dels oss som personer – samt vårt kunnande inom de områden vi skriver om. Eller?

Självklart har jag förståelse för att det föreligger viss skepsis i de fall ett företag använder en blogg som en renodlad marknadsföringskanal, alltså mer av sändande monolog. Jag belyste just vikten av ”dialog-momentet” i detta inlägg och jag tar gärna del av dina tankar och erfarenheter av företagsbloggar. Bra som dåliga.

Livet är ett lärande.

All for now. Må gott.

LG Wallmark

3 Kommentarer

  1. Spinns Smurftips — Doktor Spinn 9 år sedan

    […] Är vi trovärdiga? Bloggen alltsåLG Wallmark ställer en naken fråga på bloggen med anledning av en undersökning som visar att förtroendet för företagsbloggar är lågt. Finns förtroendet och trovärdigheten? Eller är företagsbloggen en svag PR-kanal? […]

  2. Tweets that mention Är vi trovärdiga? Bloggen alltså. | Telia - Bättre Affärer -- Topsy.com 9 år sedan

    […] This post was mentioned on Twitter by Jerry Silfwer, Markku Kanala. Markku Kanala said: Läser @DoktorSpinn om "Är vi trovärdiga? Bloggen alltså" på http://www.doktorspinn.se – angående: http://bit.ly/bcxV5c av @LGWallmark Telia […]

  3. Bloggar vinner terräng | Bättre Affärer 8 år sedan

    […] du ihåg mitt tidigare inlägg när jag skrev här om att företagsbloggar låg i botten av trovärdighetsligan enligt en undersökning från […]