Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

IT-avdelningen morgondagens sex-appeal?

12 år sedan

När det hela tiden poppar upp nya fantastiska tjänster som är fritt tillgängliga för alla på internet och som egentligen bara behöver en browser och en riktigt bra uppkoppling (från ni vet vem…), behövs då en it-avdelning? Om applikationer inte nödvändigtvis behöver installeras på datorn, vilken dator som helst duger och serverar är överflödiga, vad finns det då kvar att göra?

Det senaste året har jag sugit upp all information jag hittat kring molnet (tjänster och applikationer i nätet) och trenden är extremt tydlig. Flytten till molnet kommer inte att hända, utan den händer redan. Varför jag brinner så mycket för det är den explosiva utväxlingen av innovationer som uppstår när applikationer ständigt kan förbättras i direkt dialog med kunderna och där förbättringar  genast slår igenom för alla med tillgång till tjänsten i fråga. iPhones App Store är ett typexempel på vilken innovationskraft det finns i applikationer, och hur de faktiskt kan förbättra, och underhålla, både på och sidan av jobbet.

En tendens jag kan se, i alla fall i lite större företag, är att IT ses mer och mer som en stor kostnadspost som man i sig vill effektivisera och optimera, när framväxten av IT egentligen handlar om att effektivisera och optimera människan och skapa nya möjligheter. I en mogen marknad som Sverige känns det som att detta delvis glömts bort och att IT är ett eget väsen, när det egentligen handlar om att göra oss människor lite bättre och få ut mer av var och en av oss samt oss tillsammans.

För att få ner komplexiteten har många företag infört standardiserade IT-miljöer med strikta regler om vad som får användas och stort fokus har legat på att harmonisera så att alla anställda ska få mer eller mindre samma funktioner. Men är alla på företaget lika, har alla samma behov av både funktioner men också samma typ av kundupplevels? Som relativt ung, kommandes från mycket webbaserade tjänster, in till ett stort företag med standardiserad IT-miljö så är jag själv inte så säker på att de standardiserade program som finns allt tillgå får ut det mesta av mig (mer om så kallade Digital Natives i kommande inlägg).

IT-avdelningar har jobbat mycket med att försöka kontrollera IT så gott det går, med helt rätt intentioner och då framförallt säkerhet, men detta är svårt när nu vem som helst på företaget kan använda vilka iPhone App och Webbaserad tjänst som helst,utan behov att bland in it-avdelningen. Dessutom är det helt omöjligt att kontrollera det myller av tjänsten som hela tiden tycker upp.

Detta innebär inte att IT-avdelningen inte längre behövs, tvärtom den behövs mer än någonsin! När IT-avdelningen inte längre bara behöver fokusera på lösa det rent tekniska, kan de äntligen göra det som IT från början var till för, att ge var och en av oss rätt förutsättningar för att vi ska bli lite bättre hela tiden. För att kunna göra detta behöver morgondagens IT-avdelningar vara verksamhetsexperter, det är dem som ska ha stenkoll på vad de olika människorna i organisationen har för behov och sedan guida oss alla till rätt typer av tjänster och som uppfyller säkerhetskraven. Det ska vara it-avdelningen som gör det lite roligare att gå till jobbet på morgonen när jag har tjänster som gör min arbetsdag lite lättare. Helt enkelt göra vår vardag lite enklare, lite roligare. Är inte det sexigt så säg…?