Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Bidrar blogg till bättre affärer?

9 år sedan

Söndag, och snön faller ymnigt över Stockholm. Punkt. Tänker inte fördjupa mig i detta förhoppningsvis tillfälliga återfall.

Svaret på frågan i rubriken måste bli som vore jag jurist; Det beror på.

Vi som bloggar här för Telia har nu varit igång i ca två månader. Jag kan villigt erkänna att vi inte visste hur satsningen skulle mottas, och just nu pågår utvärdering inför framtiden. Av det ökande antalet läsare, samt det ökande antalet kontakter och feedback bloggen lett till ser det dock lovande ut.

I årets Trendrapport hade vi frågan till svenska företag: ”Vilka kanaler använder ditt företag idag för att kommunicera med kunder, leverantörer eller samarbetspartners och vilka kommer ni att satsa på under 2010?” Och mer specifikt, frågade vi om just Blogg som kanal.

14% har redan blogg idag, medan 77% inte skulle satsa på detta under 2010.

Vad beror denna avvaktande hållning på?

Du kanske minns att jag tidigare denna vecka mötte över 100-talet gotländska företagare. Jag hade bl.a. ett givande samtal med en företagare där vi berörde frågan om blogg. Det som framkom är att det är inte brist på vilja, utan snarare tillgång till resurser (särskilt hos småföretagare) men även i viss mån, kompetens inom olika områden (t.ex. om jag generaliserar, för det lilla företaget som säljer byggvaror kanske konsten att skriva inte är det primära vid anställning, vilket därmed också begränsar blogg som möjlig kanal att nå ut med sina budskap). Här ser jag genast möjligheter till nya arbetstillfällen. Kanske finns samtalsmöjligheter mellan t.ex. Almi och DIK Kommunikation?

Jag tycker att, beroende på vad man vill uppnå, en blogg kan vara ett utmärkt verktyg, som kan befästa en position och bygga/stötta ett varumärke. Dvs. hjälpa försäljning. Men även i viss mån agera kanal för dialog, obs! jag skrev dialog inte monolog, med kunder och intressenter.

Vad tycker du?

All for now. Må gott

5 Kommentarer

  1. dezo 9 år sedan

    Det finns en bra poäng i det du skriver.
    Att som stort företag kunna ha en dialog med kunder och andra intresserade är riktigt vettigt och bygger upp ett delat förtroende både hos företaget och den som kommenterar.
    Blogg däremot är ett verktyg som kan ersättas med twitter och facebook om syftet bara är att öppna upp en kommunikationskanal.
    En blogg bör ha ett rikt innehåll och ett syfte för att i alla fall jag ska känna att det ger något att läsa den, annars kan effekten bli som i länken jag skickar här nere.
    http://tjuvtittat.se/lappar/just-post-it/

    Just ”bättre affärer” bloggen ni har här bjuder på många godbitar för mig som intresserar mig av kommunikation både på jobbet och på fritiden men 77% som inte ska satsa på en blogg tar nog det beslutet just för att det inte är så uppenbart var man kan hyra in externa bloggare. Sedan är det väl säkert en fråga om det är värt kostnaden samt om man egentligen vill släppa in en extern bloggare i firmans marknadsförings maskineri.

    En småföretagare som inte kan eller vill blogga själv har mycket lättare att gå till en annonsbyrå och beställa en annons som kommunicerar ett specifikt budskap än han har att hitta en bloggare som kan föra en två vägs kommunikation å företagets vägnar.

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej dezo,

      Tack för dina rader, och för att din länk bjöd på ett gott skratt innan sänggående 😉

      Vi verkar ha en liknande uppfattning, samtidigt som jag uppskattar dina vidare tankar. I Telias fall med över 5 miljoner kunder är det viktigt att ha realistiska kontaktvägar som fungerar för en så bred målgrupp – med olika förväntningar.

      Vi finns nu även i nya kanaler som Twitter, Facebook, Forum och Blogg. Tycker du att vi saknas någonstans? Dock trycker jag på att kvalitet får gå före kvantitet vad gäller antal kanaler. För att kunna föra en dialog måste vi kunna hinna med och kunna svara upp på förväntningar.

      Tack för dina tankar, och för ett gott skratt.

      LG Wallmark
      TeliaSonera

  2. dezo 9 år sedan

    Det finns en bra poäng i det du skriver.Att som stort företag kunna ha en dialog med kunder och andra intresserade är riktigt vettigt och bygger upp ett delat förtroende både hos företaget och den som kommenterar.Blogg däremot är ett verktyg som kan ersättas med twitter och facebook om syftet bara är att öppna upp en kommunikationskanal.En blogg bör ha ett rikt innehåll och ett syfte för att i alla fall jag ska känna att det ger något att läsa den, annars kan effekten bli som i länken jag skickar här nere.http://tjuvtittat.se/lappar/just-post-it/Just ”bättre affärer” bloggen ni har här bjuder på många godbitar för mig som intresserar mig av kommunikation både på jobbet och på fritiden men 77% som inte ska satsa på en blogg tar nog det beslutet just för att det inte är så uppenbart var man kan hyra in externa bloggare. Sedan är det väl säkert en fråga om det är värt kostnaden samt om man egentligen vill släppa in en extern bloggare i firmans marknadsförings maskineri.En småföretagare som inte kan eller vill blogga själv har mycket lättare att gå till en annonsbyrå och beställa en annons som kommunicerar ett specifikt budskap än han har att hitta en bloggare som kan föra en två vägs kommunikation å företagets vägnar.

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej dezo,Tack för dina rader, och för att din länk bjöd på ett gott skratt innan sänggående ;-)Vi verkar ha en liknande uppfattning, samtidigt som jag uppskattar dina vidare tankar. I Telias fall med över 5 miljoner kunder är det viktigt att ha realistiska kontaktvägar som fungerar för en så bred målgrupp – med olika förväntningar. Vi finns nu även i nya kanaler som Twitter, Facebook, Forum och Blogg. Tycker du att vi saknas någonstans? Dock trycker jag på att kvalitet får gå före kvantitet vad gäller antal kanaler. För att kunna föra en dialog måste vi kunna hinna med och kunna svara upp på förväntningar.Tack för dina tankar, och för ett gott skratt.LG WallmarkTeliaSonera

  3. ”Byt annonsbudget mot en digital mediakommunikatör” | Bättre Affärer 7 år sedan

    […] Redan i mars 2010 skrev jag om att några småföretagare jag träffat, pekade på att det inte var brist på intresse som gjorde att sociala medier inte stod överst på agendan, utan snarare tid – och kunskap! Kanske kan den lösning som Magnus och hans företag valt vara ett alternativ för flera, som vill växa men som inte ser en optimal utväxling på deras annonsinvesteringar – enligt gammal beprövad modell? […]