Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Timrå/Sundsvalls kommuner vs CIO-event, 1-0

9 år sedan

Igår hade vi ett CIO-event som vår VD Lars Nyberg stod värd för. Ett mycket populärt event som vi haft i flera år, jag tror det är fjärde eller femte året i rad. I år verkar intresset vara större än tidigare då antalet anmälda nådde taket redan samma dag som inbjudan gick ut.

Det var ca 30st CIO’s som träffades, många från Sveriges största företag/organisationer. Ett ypperligt tillfälle att träffa Telias ledning samt möjlighet till intressanta föreläsare samt möjlighet till nätverkande. Jag avser återkomma med mer info från eventet.

Tidigare samma dag hade vi ett annat intressant kundmöte , där vi hade bjudit in representanter från Timrås och Sundsvalls kommuner, detta över video mellan Sundsvall och Farsta.

Vår platschef, Ingrid Thyberg, hade anordnat ett möte, med miljö och ekonomi som tema, där vi på Telia informerade vad vi gör inom miljöområdet samt presenterade resultatet av en mycket intressant Grön-IT studie av kommuner som nyligen publicerats.

Jag, tillsammans med bland annat vår miljöchef Catherine Karagianni, deltog från Farsta. I Sundsvall deltog Ewa Lindstrand, Kommunstyrelsens ordförande, Timrå Kommun och Daniel Antonsson, Uvecklings- och IT-chef, Koncernstaben Sundsvalls Kommun, tillsammans med Ingrid.

Vad de tyckte? Jo, jag uppfattade att de var väldigt intresserade, det var länge sedan jag har sett så mycket antecknande under ett möte.  Jag är helt säker att Ewa och Daniel, med Ewa i spetsen, antecknade mer än vad alla 30 CIO’s gjorde tillsammans på mötet i Stureplan (även fast jag inte var där)!

Så helt klart, 1-0 till Timrå/Sundsvall vs CIO-event! Kul att få uppleva det engagemanget.

Kontentan av vårt budskap, och som stöds i studien, är att gröna initiativ, genom att nyttja befintliga it/telekomtjänster i större utsträkning, leder till effektiviseringar och kostnadsbesparingar, men också till förbättrad service till kommuninvånarna! Det gäller att man utgår från verksamhetsnyttan,inte tekniken. 

Beträffande ovan, inspireras gärna av denna video, hur Nacka Kommun jobbar med sin vision men där det också visas på konkreta exempel på att nyttja befintliga tjänster på ett innovativt sätt, bl a för att förbättra servicen för sina medborgare. Mats Bohman, Administrativ Direktör, Nacka Kommun, berättar mer (ja, titeln låter lite trist, men skenet bedrar).

httpv://www.youtube.com/watch?v=iHgqB4pAIig

Från vårt höstevent, som bland annat hade temat unified communications.

Hur ser det ut i er kommun, har ni motsvarande tjänster? Hur ser ni på detta med gröna initiativ, håller ni med att detta fokus defacto leder till verksamhetsnytta och därmed kostnadsbesparingar m.m?

På återhörande

 Mvh 

Lars