Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Melodifestivalen – röstning och sponsorskap

10 år sedan

Nu är det snart dags, Sveriges största musikevent, Melodifestivalen, drar igång. Nu på lördag, 6/2 börjar första delfinalen från Örnsköldsvik.

Telia är 2010 huvudsponsor. Själv har jag tidigare under fyra år varit Telias projektledare för detta krävande, ”glamorösa” projekt tillika ”resande teatersällskap” som det kallas av det hundratal personer som åker runt.När jag träffade några släktingar under julhelgen frågade de om Melodifestivalen och vad jag gjorde då, och många trodde att det handlade om att på plats svara för röstningen. Rätt men helt fel, kan man säga. Röstning är en tjänst som Telia säljer till intresserade arrangörer av evenemang. Och ärligt talat skulle jag aldrig fixat att själv sitta och anteckna de 1 748 970 röster som Melodifestivalens final fick 2009 . OBS humor.

Även SVT och Melodifestivalen har i år använt de digitala möjligheterna tack vare internetuppkoppling m.m. för att få fram en artist vald av svenska folket; via webben kunde svenskarna i år rösta fram en artist och bidrag till årets Melodifestival.

Sponsringen av Melodifestivalen innebär en möjlighet för Telia att koppla sitt kända varumärke med ett tungt musikvarumärke för att på så sätt tydliggöra kopplingen mellan Telias tjänster och musik.

Att projektleda denna sponsring innebär att se till att vi har intressanta erbjudanden och paketeringar, att Telias butiker får en passande inramning under perioden, att vi har annonsering (tv/radio/tidningar/DR) som stöttar vår – och våra återförsäljares försäljning, att vi finns på Melodifestivalens orter med Event (alltså med personal som kan möta lokala kunder och demonstrera våra tjänster och produkter), att vi har tävlingar för våra kunder på webben, att få media och bloggare att skriva om det vi vill lyfta under perioden, att våra företagssäljare får en chans att möta våra viktigaste kunder på en givande ”schlagerafton” m.m.m.m.

Kan vara intressant att veta att arbetet från uppstart till utfall av ett sådant projekt, pågår från september till april. Och i detta fall så kan det ibland fortsätta med vissa mindre aktiviteter eftersom Europa-finalen med ESC (Eurovison Song Contest) infaller i maj. I år i Oslo.  Ska du dit? Om ja, hoppas du fixat boende; har förstått att mycket redan är bokat.

All for now. Må gott.