Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Sjunde himlen för företagare

10 år sedan

Torsdag morgon, kl. 9:15. Lajv från Stockholm, Stureplan, Sverige.

Idag, precis i detta nu när jag skriver detta, så lanserar Telia årets Trendrapport. Femte året på raken.

I den får vi ta del av vad svenskarna tror om framtiden under 2010, och Telias tolkning av den, samtidigt som även en vision för 2015 finns med.

”Cloud” eller Molntjänster är något som börjar synas tydligt i företagssammanhang för detta år. Knappt 20% av svenska företag säger sig använda detta idag. 

”Molnet är ett sätt att beskriva ett internet där allt mer av vad vi normalt lagrar på våra egna datorer, till exempel program och dokument, erbjuds och används i form av internetbaserade tjänster.”

Just nu pratar Erik Hallberg, chef Telias Mobilitetstjänster, om årets IT-fenomen, Accessism.

Definitionen av detta är:

Accessism |

Fenomenet att vår identitet och våra liv allt mer definieras av hur upp-, ned- och ihopkopplade vi är. Att vi lever med i princip oavbruten access till omvärlden genom modern kommunikationsteknik [jfr. accessoarer] påverkar exempelvis;
1) vår tidsuppfattning: otålighet och realtidsförväntningar ökar och gör all väntan oacceptabel.
2) våra livsmönster: vi skräddarsyr våra liv egna behov och preferenser.
3) vår relation till företag: krav på involvering och dialog ger företagens kundrelationer nya förutsättningar.
Kolla in sajten www.telia.se/trend och gör dina egna tolkningar!
All for now. Må gott