Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Telia och Facebook

10 år sedan

350 miljoner användare i världen, 3 miljoner svenskar. Vad pratar jag om?

FACEBOOK

Använder du Facebook? Finns ditt företag på Facebook? Om ja, varför? Eller, vet du inte vad det är och heller inte ser något vits med det?

Det finns många anledningar att nyttja sociala nätverkssajter. Inom Telia ser vi det som en kanal för att möta våra kunder där de finns. Eller, vem skulle missa att t.ex. besöka en mässa med 3 miljoner besökare och potentiella kunder?

Igår lanserade Telia sin fan sajt på Facebook: ”Nytta och nöje med Telia” är namnet. Kolla gärna in sajten, och bli gärna ett fan du med. På ett drygt dygn, utan någon annonsering, har vi fått nästan 900 fans, vilken ära och glädje!

Ibland får jag frågan om inte detta mest är för konsumenter, och inte för företag. Inte enbart, brukar jag svara, men givetvis kan det vara ”enklare” som en del säger. Fast, ändå inte. Sociala media har en bas i relationer, och det spelar egentligen ingen roll och man är privatperson eller företag.

Tycker du att t.ex. Facebook är något för dig som företagare? Vad förväntar du dig av ett företag som t.ex. Telia på Facebook?

Kolla in dessa fakta om Facebook som  jag hittade. Kanske kan ge dig en tankeställare:

  • More than 350 million users are active on Facebook
  • 50% of active users log in on any given day
  • The average user spends 55 minutes a day on Facebook
  • More than 1.6 million active Facebook fan pages have been created
  •  

    Om dina kunder eller potentiella sådana finns med här, så är det kanske inte svårt att skåda möjligheter. Och nu när man kan komma åt sitt Facebook-konto via internet och mobilen så är den konstanta kontaktvägen redan uppe.

    Ser fram emot tankar runt detta. Jag har tidigare i många år haft fokus på privatkunder, vilket gör att jag gärna lyssnar på input som kan bredda min förståelse av hur vi kan göra dig som företagskund nöjd. Via t.ex. Facebook.

    All for now. Må gott