Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Gröna tips – Sälja dina gröna idéer i Ledningsgruppen

12 år sedan

Det finns många duktiga miljöchefer som både har hög kompetens, bra miljöidéer och bra beslutsförslag men det är bara några få som lyckas med att få miljö att bli en strategisk fråga som kopplas till Företagens Affärer, att det finns mål i högsta chefernas styrkort och att miljömålen implementeras och följs upp på samma sätt som de ekonomiska målen.

Vad är det som gör att några lyckas och några lyckas inte lika bra?

Jag skall försöka beskriva utifrån den erfarenheten jag har om vad jag gjorde och hur jag lyckades med det. I fall det finns några otydligheter är ni välkomna att återkomma till mig.

Vi som arbetar med miljöfrågor vet att det har inte alltid varit lätt eller självklart. Många av oss arbetar fortfarande ensamma utan resurser och utan budget.

När jag blev miljöchef 1997 och för första gången skulle komma till ledningsgruppen för att presentera min syn på hur vi borde arbeta med miljöfrågor i vårt företag var det inte lätt.

Jag hade klart för mig vad jag ville och hur jag ville att vi skulle arbeta med miljöfrågor men jag visste inte hur de som ingick i Ledningsgruppen tänkte.

Det var viktigt för mig att ha en vision, vad vi ville åstadkomma, vilken bild ansåg vi att våra kunder och andra intressenter hade av oss. Det var viktigt att ha en strategi – beskriva vägen till visionen med konkreta mål och aktiviteter

Men räcker det att ha bra bilder och en bra beskrivning av vision, strategi, mål och aktiviteter?

Nej, det gör det inte, det kan jag säga.

Jag bildade en miljöstrategigrupp där Produkt-, Sälj- och Strategichefen ingick. Vi tog fram en vision, en strategi, mål och aktiviteter tillsammans så när jag kom till Ledningsgruppen hade jag stöd av tre duktiga chefer som redan då kunde se att miljö kommer att vara en av de viktigaste säljargumenten många år framöver.

Beslutet gick igenom.

8 Kommentarer

  1. Gunilla 12 år sedan

    Till Telias ledning
    Telia har alltid fungerat bra och det har varit möjligt att komma i kontakt med er som kund. NU har jag behov av att komma i kontakt med er, då ERT mobila abonnemang jag startade hos er endast har fungerat sporadiskt sedan begynnelsen den 22/12. Telia går ej att komma i kontakt med för att felanmäla! Det finns ingen email att komma i kontakt med er på er hemsida. Ej heller går det att nå er per telefon! Jag har ringt minst 40 ggr sedan i söndags, och ni svarar att det är för många som ringer nu, ring senare, oavsett vilken tid man ringer. Faktura har ni dock skickat för perioden som har varit.
    Hör av er snarast!

    1. Anonym 12 år sedan

      Hej

      Beklagar att ni inte har kommit fram. Men om du har möjlighet att göra ett nytt försök och be att få prata med mobila kundtjänsten så har vi infört en funktion via talsvaret att man numera kan välja att bli uppringd. På det sättet slipper du vänta i telefonkö.

      Med vänliga hälsningar
      Anders Häll
      Telia Kundservice

  2. Gunilla 12 år sedan

    Till Telias ledningTelia har alltid fungerat bra och det har varit möjligt att komma i kontakt med er som kund. NU har jag behov av att komma i kontakt med er, då ERT mobila abonnemang jag startade hos er endast har fungerat sporadiskt sedan begynnelsen den 22/12. Telia går ej att komma i kontakt med för att felanmäla! Det finns ingen email att komma i kontakt med er på er hemsida. Ej heller går det att nå er per telefon! Jag har ringt minst 40 ggr sedan i söndags, och ni svarar att det är för många som ringer nu, ring senare, oavsett vilken tid man ringer. Faktura har ni dock skickat för perioden som har varit.Hör av er snarast!

    1. socmed 12 år sedan

      HejBeklagar att ni inte har kommit fram. Men om du har möjlighet att göra ett nytt försök och be att få prata med mobila kundtjänsten så har vi infört en funktion via talsvaret att man numera kan välja att bli uppringd. På det sättet slipper du vänta i telefonkö. Med vänliga hälsningarAnders HällTelia Kundservice

  3. Telia Kundservice 12 år sedan

    Jag får be om ursäkt att det inte har gått att komma fram till oss via telefon. Vi jobbar hårt på att få ner våra kötider. Bland annat har vi lagt till en funktion där man kan bli uppringd om kön är lång. Vi har även en chattfunktion för supportärenden, http://www.telia.se/chatt

    Eftersom vi inte kan besvara personliga ärenden via en öppen blogg, så har jag tyvärr inget annat råd till dig än att antingen försöka nå oss via telefon igen, eller att använda vår chattfunktion, alternativt att du tar kontakt med en Telia-butik.
    Som ett tips kan jag säga att vi brukar ha mindre kö på morgonen.

    När det gäller din faktura så får man enligt våra allmäna villkor kompensation om en tjänst inte har fungerat och man har felanmält detta. När felet sedan är avhjälpt ska man höra av sig till vår kundtjänst så gör de avdraget på räkningen.

    Med vänlig hälsning
    Karin Nordlund, informationsansvarig Telia Kundrelationer

  4. Telia Kundservice 12 år sedan

    Jag får be om ursäkt att det inte har gått att komma fram till oss via telefon. Vi jobbar hårt på att få ner våra kötider. Bland annat har vi lagt till en funktion där man kan bli uppringd om kön är lång. Vi har även en chattfunktion för supportärenden, http://www.telia.se/chattEftersom vi inte kan besvara personliga ärenden via en öppen blogg, så har jag tyvärr inget annat råd till dig än att antingen försöka nå oss via telefon igen, eller att använda vår chattfunktion, alternativt att du tar kontakt med en Telia-butik. Som ett tips kan jag säga att vi brukar ha mindre kö på morgonen.När det gäller din faktura så får man enligt våra allmäna villkor kompensation om en tjänst inte har fungerat och man har felanmält detta. När felet sedan är avhjälpt ska man höra av sig till vår kundtjänst så gör de avdraget på räkningen.Med vänlig hälsningKarin Nordlund, informationsansvarig Telia Kundrelationer

  5. Peter80ia 12 år sedan

    Hmm, det stämmer alltså. Det hela handlar om att stärka sitt budskap genom de allierade (Produkt-, Sälj- och Strategicheferna) som är införstådda i budskapet? Enkom för att förmedla till beslutsfattares förståelse över investering i det?

    Intressant inlägg – på återhörande

    /Peter Melin – Civilekonom – magister inom Sustainable Management och Business Ethics. – jobb sökande ;0)

  6. petermelin 12 år sedan

    Hmm, det stämmer alltså. Det hela handlar om att stärka sitt budskap genom de allierade (Produkt-, Sälj- och Strategicheferna) som är införstådda i budskapet? Enkom för att förmedla till beslutsfattares förståelse över investering i det?Intressant inlägg – på återhörande/Peter Melin – Civilekonom – magister inom Sustainable Management och Business Ethics. – jobb sökande ;0)