Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Om att kunna jobba på distans…

12 år sedan

Eftersom jag precis innan jul flyttade till ny(byggd) bostadsrätt, som dessvärre inte var helt klar i samband med inflyttningen, har jag under några veckor levt mer eller mindre utan moderna kommunikationsmöjligheter här hemma. Inte så kul då jag är van vid en hel del kvällsjobb då jag hanterar en hel del av mina e-post, skapar presentationer, läser dokument mm. Inte alls kul tycker min son heller då han varken har kunnat titta på Barnkanalen eller surfa runt på Barnkanalen på datorn. Det är Comhem som finns (eller skall finnas) som helhetsleverantör i det här huset då allt skall fungera men som sagt, det har inte fungerat. Som tur är har ju jag mobilt 3G bredband genom mitt jobb och det har verkligen varit min räddningsplanka så här mitt i jul och nyårsledigheten, förrutom det faktum att jag nyttjat min iPhone flitigt. Idag har jag också haft besök av en trevlig Comhem tekniker som kopplat in Bredband och TV så nu känns det riktigt bra. Kan lova att min son också kommer att bli mycket nöjd ikväll framför Barnkanalen.

Vet inte vad ditt företag har för policy när det gäller att kunna jobba hemifrån/på distans, men för mig är det ett verktyg för att kunna jobba smart och effektivt på tider som passar mig och på Telia har alltid denna möjlighet funnits. Vi har dessutom smarta och säkra lösningar för att det skall fungera bra och säkert!

10 Kommentarer

  1. D.A 12 år sedan

    Håller med om att jobb på distans verkligen är en förutsättningen i dagens arbetssituation. Fastän jag själv är ganska bra på att koppla bort jobbet under ledig tid, finns det risker med att ständigt kunna vara uppkopplad. Var b la på mässa inte alltför längesedan där en av paneldeltagarna ”råkade” nämna att en medarbetare alltid var tillgänglig och skickade mail kl 04 på morgonen hemifrån… då tycker åtminstone att jag att man gått alldeles för långt i vad som kan förväntas av en anställd gentemot sin arbetsgivare beträffande arbete på distans. Således är det precis som vanligt i livet… det finns alltid två sidor på myntet. 😉

  2. D.A 12 år sedan

    Håller med om att jobb på distans verkligen är en förutsättningen i dagens arbetssituation. Fastän jag själv är ganska bra på att koppla bort jobbet under ledig tid, finns det risker med att ständigt kunna vara uppkopplad. Var b la på mässa inte alltför längesedan där en av paneldeltagarna ”råkade” nämna att en medarbetare alltid var tillgänglig och skickade mail kl 04 på morgonen hemifrån… då tycker åtminstone att jag att man gått alldeles för långt i vad som kan förväntas av en anställd gentemot sin arbetsgivare beträffande arbete på distans. Således är det precis som vanligt i livet… det finns alltid två sidor på myntet. 😉

    1. Jessica Levin 12 år sedan

      Håller med om att möjligheten att jobba på distans inte blir att jag som anställd eller jag som chef förväntar mig att alla skall vara tillgängliga 24 timmar om dygnet. Det är varken bra eller önskvärt. men för mig skulle det vara mer stressande att inte ha möjlighet att vara tillgänglig utanför kontoret då jag ofta är på rörlig fot/utanför kontoret.

  3. Söndagspojken 12 år sedan

    Jag har jobbat på distans till 100% från hemmet under flera år. Det är helt klart en fördel för både arbetsgivare och anställd. Arrbetsgivaren slipper kostnad för lokaler och sjukfrånvaro. Arbetstagaren mår bra av låg stressnivå pga uteblivna resor fram och tillbaka til jobbet med mera. Med den senate tekniken från t ex Tandberg kan arbetstgare på distans även deltaga i videokonferens (Movi 2 & Movi 3)via pc. Nä, distnasarbete är en ”Win-Win”-situation.

  4. Söndagspojken 12 år sedan

    Jag har jobbat på distans till 100% från hemmet under flera år. Det är helt klart en fördel för både arbetsgivare och anställd. Arrbetsgivaren slipper kostnad för lokaler och sjukfrånvaro. Arbetstagaren mår bra av låg stressnivå pga uteblivna resor fram och tillbaka til jobbet med mera. Med den senate tekniken från t ex Tandberg kan arbetstgare på distans även deltaga i videokonferens (Movi 2 & Movi 3)via pc. Nä, distnasarbete är en ”Win-Win”-situation.

    1. Jessica Levin 12 år sedan

      Att jobba 100% på distans passar säkert en del men personligen tror jag på en mix dvs att kunna träffa kollegor, leverantörer och kunder ”fysiskt” men också att kunna då det lämpar sig sitta hemma och jobba på distans som jag gör just nu tex. Men jag vill inte generalisera, mycket beror ju på arbetets karaktär och bör därför anpassas därefter.

  5. Jessica Levin 12 år sedan

    Sorry,
    Vill be om ursäkt. Jag har försökt skriva kommentarer men det visar sig ha försvunnit i Cyber förmodligen pga av min okunskap om blogg verktyget. Nu har jag läst på bättre och hoppas det skall fungera bättre. Så jag hoppas på en fortsatt dialog:-)

  6. Jessica Levin 12 år sedan

    Sorry,Vill be om ursäkt. Jag har försökt skriva kommentarer men det visar sig ha försvunnit i Cyber förmodligen pga av min okunskap om blogg verktyget. Nu har jag läst på bättre och hoppas det skall fungera bättre. Så jag hoppas på en fortsatt dialog:-)

  7. Anonym 12 år sedan

    Hej
    Mitt namn är Johanna och jag har tidigare varit kund hos Telia i många år. Jag blev också ordinerad mobilt bredband från Telia:
    Jag hade stora problem med fast telefoni samt bredband ADSL under lång tid, drygt i ett o ett halvt år och ringde, mailade Telia om att något var fel. Jag köpte nya telefoner, nytt modem som jag fick införskaffa enligt rekommendationer från Telia.
    Men detta hjälpte inte. Telia sade att de inte hittade något fel….. jag felanmälde 20 talet gånger under denna tid men fick ingen åtgärdan ifrån Telias sida.
    Jag talade med TELIAS CHEF EN GÅNG DÅ HON ÄNTLIGEN RINGDE UPP OCH ERBJÖD MEJ KOMPENSATION…. men kompensationen kom aldrig…. jag fick istället ett mobilt bredband som en ”liten kompensation” under senare delen av året 2008 enligt nedan, vilket ordnades över telefon när jag var i stort behov av att kunna komma i kontakt via mina jobbmail, Internetbanken etc.;

    Till slut upptäckte NI felet vilket var ett jordfel på er utrustning!!!
    Lite tidigare än detta hade jag alltså ÄNTLIGEN fått lite hjälp, d v s rekommenderad hjälp ifrån Er per telefon då jag var ”i desperat behov” av att kunna komma ut på Internet, ni sände ut ett mobilt bredband som var gratis under sista månaderna år 2008 enligt tjejen som arbetade på Telia. Jag skulle enligt Telia, ovannämnda tjejen jag hade på tråden, ha detta tills jag fick i ordning mitt bredband. Hon försäkrade mig om att detta endast var tillfälligt…
    Jag abonnerade alltså INTE på något mobilt bredband eftersom detta var enligt Telia en tillfällig hjälp!!!
    Jag sände tillbaka det mobila bredbandet efter årsskiftet 2008.

    År 2009 började det droppa ner räkningar från er på det mobila bredbandet!!!???!!!

    Det kommer fortfarande räkningar…. ???

    Ni sänder fortfarande ut räkningar trots både mail, telefonsamtal samt brev skrivna till Er om hur det ligger till??!!?? Ni har dessutom låtit detta gå vidare till inkasso!!! Ett enda brevsvar har jag fått ifrån er på Telia: ”att jag har abonnerat på det mobila bredbandet i 18 månader totalt och detta skall betalas.

    Ingen hörsamhet alls ifrån Telias sida. Telia står inte för vad ni lovat.
    Jag är inte nöjd som kund….
    Något mobilt bredband har jag INTE använt efter att det skickades tillbaka vid årsskiftet 2008-2009 (finns ju ingen möjlighet eftersom jag ej har det kvar). Det var NI som gav mig detta som tillfällig lösning eftersom jag hade ett dåligt ADSL som ni ej lyckades laga på mycket lång tid…,..

    När jag ringde till Telia så hade ni handläggare som inte kunde svara på vad det var som blivit fel utan de slängde på luren i örat på mig och min son, som också ville ha ett svar eftersom hela denna historia blev en familjeangelägenhet. Telia valde att inte svara eller vidarebefordra frågan.

    Nu får ni sluta sända räkningar.
    Nu får ni även kalla tillbaka det som är sänt till inkasso eftersom jag hamnar i en dålig sits om det går vidare.
    Jag vill INTE ha betalningsanmärkningar som är orsakade av Er.

    Jag är förvånad över hur ett välansett bolag som Telia kan behandla sina kunder på ett sådant här sätt.
    Chefen lovade att ringa tillbaka och se till att detta blev ordnat men hon återkom ej enligt överenskommelse.
    Jag ringde åter igen och fick lämna ett meddelande om att hon skulle ringa åter …. men hon gjorde inte det….
    Det känns som om Telia inte vill kännas vid sina misstag, det som lovats och skulle kompenserats för…
    Jag känner mig väldigt illa behandlad.
    Jag vill att detta får ett slut…
    Jag vill få en bekräftelse skriftligen från Er att ni emottagit detta brev/mail. Jag vill att detta vidarebefordras till chefen. Till högste chefen eller den chef som har hand om det mobila bredbandet.
    Jag har gjort många försök att få rätsida på detta problem, nu måste ni hjälpa mig. Att sända via bloggen är mitt sista rop på hjälp eftersom inga svar ifrån Telia ännu kommit…..

    Förväntar mig ett snabbt svar.
    //Johanna

  8. JohannaEvelinaAlexandra 12 år sedan

    HejMitt namn är Johanna och jag har tidigare varit kund hos Telia i många år. Jag blev också ordinerad mobilt bredband från Telia:Jag hade stora problem med fast telefoni samt bredband ADSL under lång tid, drygt i ett o ett halvt år och ringde, mailade Telia om att något var fel. Jag köpte nya telefoner, nytt modem som jag fick införskaffa enligt rekommendationer från Telia.Men detta hjälpte inte. Telia sade att de inte hittade något fel….. jag felanmälde 20 talet gånger under denna tid men fick ingen åtgärdan ifrån Telias sida.Jag talade med TELIAS CHEF EN GÅNG DÅ HON ÄNTLIGEN RINGDE UPP OCH ERBJÖD MEJ KOMPENSATION…. men kompensationen kom aldrig…. jag fick istället ett mobilt bredband som en ”liten kompensation” under senare delen av året 2008 enligt nedan, vilket ordnades över telefon när jag var i stort behov av att kunna komma i kontakt via mina jobbmail, Internetbanken etc.;Till slut upptäckte NI felet vilket var ett jordfel på er utrustning!!! Lite tidigare än detta hade jag alltså ÄNTLIGEN fått lite hjälp, d v s rekommenderad hjälp ifrån Er per telefon då jag var ”i desperat behov” av att kunna komma ut på Internet, ni sände ut ett mobilt bredband som var gratis under sista månaderna år 2008 enligt tjejen som arbetade på Telia. Jag skulle enligt Telia, ovannämnda tjejen jag hade på tråden, ha detta tills jag fick i ordning mitt bredband. Hon försäkrade mig om att detta endast var tillfälligt…Jag abonnerade alltså INTE på något mobilt bredband eftersom detta var enligt Telia en tillfällig hjälp!!!Jag sände tillbaka det mobila bredbandet efter årsskiftet 2008.År 2009 började det droppa ner räkningar från er på det mobila bredbandet!!!???!!! Det kommer fortfarande räkningar…. ???Ni sänder fortfarande ut räkningar trots både mail, telefonsamtal samt brev skrivna till Er om hur det ligger till??!!?? Ni har dessutom låtit detta gå vidare till inkasso!!! Ett enda brevsvar har jag fått ifrån er på Telia: ”att jag har abonnerat på det mobila bredbandet i 18 månader totalt och detta skall betalas. Ingen hörsamhet alls ifrån Telias sida. Telia står inte för vad ni lovat.Jag är inte nöjd som kund….Något mobilt bredband har jag INTE använt efter att det skickades tillbaka vid årsskiftet 2008-2009 (finns ju ingen möjlighet eftersom jag ej har det kvar). Det var NI som gav mig detta som tillfällig lösning eftersom jag hade ett dåligt ADSL som ni ej lyckades laga på mycket lång tid…,.. När jag ringde till Telia så hade ni handläggare som inte kunde svara på vad det var som blivit fel utan de slängde på luren i örat på mig och min son, som också ville ha ett svar eftersom hela denna historia blev en familjeangelägenhet. Telia valde att inte svara eller vidarebefordra frågan. Nu får ni sluta sända räkningar. Nu får ni även kalla tillbaka det som är sänt till inkasso eftersom jag hamnar i en dålig sits om det går vidare. Jag vill INTE ha betalningsanmärkningar som är orsakade av Er.Jag är förvånad över hur ett välansett bolag som Telia kan behandla sina kunder på ett sådant här sätt. Chefen lovade att ringa tillbaka och se till att detta blev ordnat men hon återkom ej enligt överenskommelse. Jag ringde åter igen och fick lämna ett meddelande om att hon skulle ringa åter …. men hon gjorde inte det…. Det känns som om Telia inte vill kännas vid sina misstag, det som lovats och skulle kompenserats för…Jag känner mig väldigt illa behandlad.Jag vill att detta får ett slut… Jag vill få en bekräftelse skriftligen från Er att ni emottagit detta brev/mail. Jag vill att detta vidarebefordras till chefen. Till högste chefen eller den chef som har hand om det mobila bredbandet. Jag har gjort många försök att få rätsida på detta problem, nu måste ni hjälpa mig. Att sända via bloggen är mitt sista rop på hjälp eftersom inga svar ifrån Telia ännu kommit….. Förväntar mig ett snabbt svar.//Johanna