Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Trender – från förr till nutid

11 år sedan

Det nya årtiondet har startat. Och denna blogg hoppas jag ska ge dig intressanta fakta, och tips för framtiden – med mycken inspiration hämtad från Telias Trendrapporter. Andra intressanta ämnen och lite sociala medier kan du även få se dyka upp här.

Förra årtiondet innehöll många nyheter inom telekom, och många av de saker som varit intressanta från Telias håll har även haft påverkan på andra områden, och har framförallt påverkat våra kunders vardag.

Ett litet bakåtblickande
Börsintroduktionen av Telia kopplat statens (första) försäljning av innehavet år 2000 (30%), är det många som känner till, och även haft åsikter runt kopplat bl.a. börskurs samt ägarstruktur. Samtidigt fick Telia sin första kvinnliga VD när Marianne Nivert tog över.

2002 fusionerade Telia och finska Sonera vilket innebar bildandet av TeliaSonera-koncernen, samtidigt som den nya mobila tekniken 3G var högaktuell. I samma veva börjar Telia (TeliaSonera) att expandera österut, och idag finns koncernen under olika varumärken i 20 länder med 144 miljoner kunder.

2003 lanserar Telia 2Mbit/s bredband, vilket 2004 följs av 12 och 24Mbit/s. Kundernas behov av högre hastigheter börjar bli märkbara.

2006 fyllde mobilen 50 år, och sommaren 2008 blev Telia exklusiv leverantör av iPhone i Sverige, en produkt som haft en stor inverkan på sättet vi kommunicerar.

2009 blev vi det första företag i världen som öppnade nästa generations mobilnät, 4G, i Stockholm och Oslo. Sverige världsledande!

Nu kommer 10-talet
I år blir det femte året som Telia ger ut en Trendrapport, som beskriver hur svenskarna använder sig av modern kommunikation i hemmet och i företagen, och som beskriver nuläget och vad de tror om framtiden. Alltså, en indikation från kunderna av vad vi kan förvänta oss av framtiden, och Telias svar på dessa behov.

Kopplat till detta kan jag inte låta bli att nämna Micael Dahlén, Handelshögskolan, som förra året publicerade en uppmärksammad bok, Nextopia, som beskriver hur förväntan på det nya blivit en stor drivkraft. Han nämner t.ex. iPhone som ett klart exempel på hur en produkt som ingen sett eller prövat samtidigt kan vara den mest eftertraktade.

Redan 2004 gav TeliaSonera ut ”Nordic attitudes about communications” som baserades på en undersökning gjord i Sverige,  Danmark, Finland och Norge. När jag nu 2010 läser den kan jag redan känna att många av de svar som då gavs, idag känns ganska ”historiska” genom att mycket, då nytt och futuristiskt, idag redan blivit vår vardag.

Den undersökningen inleder med att beskriva den allra första mobiltelefonen som vägde 40 kilo och i stort kostade lika mycket som bilen den användes i!

I den första Telia Trendrapport som kom 2006 (som då hette Trendspaning), skriver dåvarande svenska VD Marie Ehrling i sitt förord bl.a. om de nya förutsättningar som tekniken kommer att ge bl.a. till Vården samt Bankväsendet. Vad gäller det sistnämnda så har jag själv sedan i höstas BankID i mobilen, vilket alltså inte fanns att tillgå 2006, men som nu är en befriande självklarhet för mig för att sköta alla bankärenden. Ingen dosa att hålla koll längre! Vidare ville 76% av de då tillfrågade kunna få påminnelse via sms inför läkarbesök. Skulle vi idag ställa den frågan tror jag att det skulle uppstå en viss oförstående förvirring, då jag vet att många av oss sedan några år tillbaka upplever den servicen på riktigt nu. En självklarhet, och vinst för både vårdtagare och vårdgivare.

2006 såg sig var tredje privatperson under 35 år använda sin mobil som musikspelare. Att musik i mobilen idag blivit en självklarhet, t.ex. sedan Telias samarbete med Spotify från i höstas, är helt vedertaget för de allra flesta. 38% sa sig 2006 komma att lyssna på mer musik via internet. 2007 var det 42% som sa sig använda mobilen till att lyssna på radio (och 2008 var det 48% som ville ha radio i sin nästa mobil). Inte svårt att med dessa trender följa dagens status med andra ord. Lyssnar du på musik eller radio i mobilen?

Detta var några inledande utdrag ur den ocean av kunskap som Telia har om behov, beteenden och trender. Jag kommer under kommande inlägg de närmaste månaderna, att ta upp intressanta fakta och utvecklingar. Om det är något område du tycker är av speciellt intresse lägg en kommentar eller fråga, så kan jag förhoppningsvis hitta någon intressant data kopplat (eller kanske någon av kollegorna som arbetar inom det området gör ett inlägg).

All for now. Må gott.

15 Kommentarer

  1. Johan 11 år sedan

    Snygg start. Ska bli intressant att följa framöver.

    1. LG Wallmark 11 år sedan

      Man tackar! Och som sagt, är det något du undrar över, lämna gärna en kommetar.

  2. Anders 11 år sedan

    Mycket bra initiativ, detta ska bli intressant att följa framöver!

    1. LG Wallmark 11 år sedan

      Tack Anders, ser fram emot din input och tankar!

  3. Johan 11 år sedan

    Snygg start. Ska bli intressant att följa framöver.

    1. LG Wallmark 11 år sedan

      Man tackar! Och som sagt, är det något du undrar över, lämna gärna en kommetar.

  4. Johan 11 år sedan

    Snygg start. Ska bli intressant att följa framöver.

  5. LG Wallmark 11 år sedan

    Man tackar! Och som sagt, är det något du undrar över, lämna gärna en kommetar.

  6. Anders 11 år sedan

    Mycket bra initiativ, detta ska bli intressant att följa framöver!

    1. LG Wallmark 11 år sedan

      Tack Anders, ser fram emot din input och tankar!

  7. Annelie Näs 10 år sedan

    Intressant inlägg och jag ser verkligen framemot att läsa fortsatta poster. Det är riktigt fascinerande hur snabbt vi anpassar oss till nya tekniska funktioner, och ännu intressantare hur snabbt de blir självklara. En trend som jag är intresserad av är hur förändringar har skett i hur mycket vi använder sociala medier som facebook, twitter och linkedin i mobilen i jämförelse med för ett år sedan?

    1. LG Wallmark 10 år sedan

      Hej Annelie, vad roligt att se att mitt inlägg intresserat dig 🙂 Håller med, och jag brukar även lägga på aspekten varför det verkar som att vi i norra Europa är snabbar på det än våra vänner i sydligare nejder. Eller åtminstone var det så tidigare. Vet inte om jag kan ge dig något bra svar på din fråga, då våra Trendrapporter fokuserar på beteenden och inriktningar, mer än hard core statistik. En källa kan vara http://www.facebook.com/press/info.php?statistics, men även http://www.pts.se. Det finns ganska många källor som brukar belysa detta. Vad gillade du årets Trendrapport, och film? http://www.telia.se/trend

  8. Annelie Näs 10 år sedan

    Intressant inlägg och jag ser verkligen framemot att läsa fortsatta poster. Det är riktigt fascinerande hur snabbt vi anpassar oss till nya tekniska funktioner, och ännu intressantare hur snabbt de blir självklara. En trend som jag är intresserad av är hur förändringar har skett i hur mycket vi använder sociala medier som facebook, twitter och linkedin i mobilen i jämförelse med för ett år sedan?

    1. LG Wallmark 10 år sedan

      Hej Annelie, vad roligt att se att mitt inlägg intresserat dig 🙂 Håller med, och jag brukar även lägga på aspekten varför det verkar som att vi i norra Europa är snabbar på det än våra vänner i sydligare nejder. Eller åtminstone var det så tidigare. Vet inte om jag kan ge dig något bra svar på din fråga, då våra Trendrapporter fokuserar på beteenden och inriktningar, mer än hard core statistik. En källa kan vara http://www.facebook.com/press/info.php?statistics, men även http://www.pts.se. Det finns ganska många källor som brukar belysa detta. Vad gillade du årets Trendrapport, och film? http://www.telia.se/trend

  9. Anonym 10 år sedan

    Hej
    Mitt namn är Johanna och jag har tidigare varit kund hos Telia i många år.
    Jag hade stora problem med fast telefoni samt bredband ADSL under lång tid, drygt i ett o ett halvt år och ringde, mailade Er på telia om att något var fel. Jag köpte nya telefoner, nytt modem fick jag införskaffa enligt rekomendationer från er mm
    Men detta hjälpte inte. Ni sade att ni inte hittade något fel….. jag felanmälde ungefär 20 talet gånger under denna tiden men fick ingen åtgärdan från er sda.
    Jag talade med ER CHEF EN GÅNG DÅ HON ÄNTLIGEN RINGDE UPP OCH ERBJÖD MEJ KOMPENSATION….men den kom aldrig.
    Till slut upptäckte NI felet vilket var ett jordfel på er utrustning!!! Då hade jag också äntligen fått lite hjälp med bredbandet, rekomenderad hjälp ifrån Er per telefon då jag var ”i desperat behov” av att kunna komma ut på internet, det var att ni sände ut ett mobilt bredband som var gratis under sista månaderna år 2008. Jag skulle ha detta tills jag fick iordning mitt bredband…
    …. bara för att jag skulle ha möjlighet att kunna använda min internetbank!!!!!!!
    Jag abonnerade INTE på något mobilt bredband eftersom detta var enligt er en tillfällig hjälp!!
    Sedan sände jag tillbaka det mobila bredbandet efter årskiftet 2008.
    År 2009 började det droppa ner räkningar från er på det mobila bredbandet!!!???!!!
    Ni sänder fortfarande räkningar trots både mail, telefonsamtal samt brev skrivna till Er om hur det ligger till!! Ni har dessutom låtit detta gå vidare till inkasso!!!
    Jag är inte nöjd som kund….
    Jag hann flytta eftersom bredbandet ej fungerade på min förra adress innan NI hittade felet och hann laga det bara för att få en chans att kunna använda internetbanken mm som man av idag har behov av att använd. Något mobilt bredband har jag INTE använt efter att det skickades tillbaka vid årskiftet 2008-2009 och NI gav mig detta som tillfällig lösning eftersom jag hade ett dåligt ADSL som ni ej´lyckades laga…,..

    På den nya adressen fungerade det inte heller särskilt bra, när man ringde till Er så hade ni handläggare som inte kunde svara på vad det var som blivit fel utan de slängde på luren i örat på bl a min son när han undrade varför Telia dessutom stängt av hans fasta telefon, samt vid frågan om varför ni ej åtgärdade problemet som uppstått…. Det var min son som äger bostaden jag hyr numera och flyttade till. Jag försökte också tala med er för att få ett svar men likadant då, en dålig handläggare som valde att lägga på luren utan att svara eller vidarebefordra frågan.

    Nu får ni sluta sända räkningar. Nu får ni även kalla tillbaka det som är sänt till inkasso eftersom jag hamnar i en dålig sits om det går vidare. Jag vill INTE ha betalningsanmärkningar som är orsakade av Er.
    Jag är förvånad över hur ett bolag som Telia kan behandla sina kunder på ett sådant här sätt. Chefen lovade att ringa tillbaka och se till att detta blev ordnat men hon återkom ej enligt överenskommelse. jag ringde åter igen och fick lämna ett meddelande om att hon skulle ringa åter …. men hon gjorde inte det.
    Jag känner mig väldigt illa behandlad.
    Jag har inga avtal skrivna med er på något sätt men ändå sänder ni räkningar till mig fortfarande…..
    Jag vill att detta får ett slut…
    Jag vill få en bekräftelse skriftligen från Er att ni emottagit detta brev/mail. Jag vill att detta vidarebefordras till chefen.

    Förväntar mig ett snabbt svar.
    //Johanna