Mobiler med stöd för HD Voice

Undrar du om din mobil har stöd för HD Voice? De flesta nya mobiler (från 2012 och senare) har stöd för HD Voice. Här har vi sammanställt en lista med mobilmodeller i vårt aktuella sortiment (2014-03-28) som kan hantera den nya tekniken för ett bättre, mer naturtroget och tydligt ljud via mobiler anslutna till vårt 3G-nät. Det finns många fler modeller på marknaden med stöd för HD Voice. Hittar du inte din telefon här kan du se en längre lista på Wikipedia.

Listade mobilmodeller här är från leverantörerna Apple, Doro, LG, Nokia, Samsung och Sony Mobile.

Apple

iPhone 5C 16GB
iPhone 5C 32GB
iPhone 5S 16GB
iPhone 5S 32GB
iPhone 5S 64GB

Doro

PhoneEasy 622

LG

E975 Optimus G
G2 D802 (32 GB)
Nexus 5 D821 (16GB)
P875 Optimus F5

Nokia

Lumia 1020
Lumia 625
Lumia 925

Samsung

Galaxy Express II SM-G3815 LTE 8GB
Galaxy Note III 4G (N9005)
GT-I9195 Galaxy S4 mini LTE
GT-I9295 Galaxy S4 Active
GT-I9506 Galaxy S4 CAT 4 16GB
GT-I9506 Galaxy S4 CAT 4 32GB
GT-S6310 Galaxy Young
GT-S7275 Galaxy Ace 3

Sony Mobile

C1505 Xperia E
C5503 Xperia ZR
C6833 Xperia Z Ultra
C6903 Xperia Z1
D5503 Xperia Z1 Compact
LT25i Xperia V

 

Liselotte Brännholm

Hej! jag undrar hur länge det ska vara dåligt ljud medans ni håller på med det här, för nu sprakar det bara och nästan tjuter i luren och den som är på andra sidan luren upplever det väldigt dåligt ljud och sprak ?Jag har en Sony experia V Med vänlig hälsning Liselotte

Svara
Telia Kundservice

Hej Liselotte!

Det låter märkligt att du har dåligt ljud. Det arbete som utförs ger nämligen inte sådana symptom som du beskriver. Du bör således kontakta vår support via vår kontaktsida för att få detta undersökt.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

//Andreas

Svara
Liselotte Brännholm

Hej! hur länge ska det vara så här dåligt ljud ? det bara sprakar och brusar. Det kan väl inte vara detta som är HD voice, då var det gamla ljudet bättre. Nu kan man knappt prata med någon och dom stöds också med det här, jag tycker inte man ska betala för det här. Blir det inte bättre så vill man ha reducerad räkning.

Svara
Telia Kundservice

Hej! Det måste ha varit ett fel som smugit sig in i listan, ledsen för det. Nu har vi ändrat till en lista med de modeller vi har i vårt sortiment just nu, för bättre överblick och aktualitet. Undrar du över andra modeller kan du följa Wikipedia-länken överst i inlägget. /Ola.

Svara
Anders Flodmark

Hmmm… Ola, rykten går om en HTC One M8 mini… om den rent hypotetiskt skulle vara på gång, när skulle den då rent hypostetiskt kunna vara i Sverige och hos Telia? :) /Anders

Svara
John Ahlqvist

Bättre Ljud???
Nu blir ju vissa bakgrundsljud störande ist. Jag trodde jag fått fel på högtalaren då det hördes TYDLIGA skrapanden i samtalet. Det visade sig vara att en person i bakgrunden hos den jag pratade med åt sin lunchlåda. Sedan upplever de JAG samtalar med att min röst försvinner korta sekvenser. Går det att koppla bort för jag tänker inte betala för något som helt plötsligt försämrar kvaliteten

Svara
Telia Kundservice

Hej John!
Tråkigt att du upplever att det blivit sämre med HD Voice. För att fastställa att det är det som ställer till problemet kan du prova stänga av 3G i din telefon för att se om det blir någon skillnad. En rekommendation vi även fått är att man skall ha telefonen uppdaterad med senaste programvaran för fullgod funktion, så även det kan vara något värt att prova. Upplever du vidare problem med detta rekommenderar jag en kontakt med vår kundtjänst, http://www.telia.se/kontakt.
/Henrik

Svara
Robin Johansson

Kan folk sluta gnälla. Ljudet låter helt amazing nu. Det är nästan så bra att det låter för bra, dvs att det kan upplevas som dåligt. Samma hände när HD-TV först kom till marknanden. ”AMAG it’s too good”

Svara
Peter Ericsson

Hej,
Jag fick ett SMS från er att min telefon, Nokia 920, skulle fungera med detta, men jag finner inte den luren med i er lista.
Kan ni uppdatera mig vad som gäller för min lur ?
Mvh
Peter

Svara
Maria F

Ibland upplever jag ljudet väldigt vasst och samtidigt burkigt. Personen i andra änden låter som den är väldigt långt borta också. Hoppas på att ljudet blir bättre.. Använder mig av iPhone 5S. Annars är jag nöjd med era tjänster.

Svara
Telia Kundservice

Hej Maria!

Det är tråkigt att du upplever det som burkigt. Jag skulle rekommendera dig att lyssna hur en bekants iPhone 5S låter för att utesluta att det inte är själva telefonen som har problem. Till exempel med den ”noise cancelling” som finns inbyggt i de flesta smartphones idag.

Ha en fortsatt trevlig dag!

//Andreas

Svara
Jonathan

Mitt ljud är också burkigt, samt min kompis ljud också. Jag har iphone 5s, han har iphone 5.

Jag har även beställt nytt simkort i förhoppning att det skulle lösa, fungerade inte. När jag ringer folk så upplever dom det som att jag är svår att tyda, har t.om. fått kommentar om att de i min omgivning hörs bra, men inte jag. Som jag förstått så är detta motsatsen till syftet med ”HD voice”.

Tycker ni borde göra en kontroll att allt är i sin ordning från er sida.. haft problem sedan erat införande den 25 mars.

Svara
Telia Kundservice

Hej Peter!

Vi har tyvärr inte någon lista på alla headset som har stöd för HD-Voice. Om de headset vi säljer stödjer HD-Voice så finns det utskrivet på respektive headsets informationssida på telia.se

MVH
Thomas

Svara
Jennifer

Iphone 5 har också stöd för HD Voice, även iPhone 4s, har pratat med flera som hör mig konstigare , att det låter som en plåtburk, tvivlar på att det är min telefon då jag precis fick min iPhone 5s för 1 månad sedan och ingen sa något då men det är först nu i mitten på april som folk börjat kommentera det.

Svara
Hans Svensson

Det är bra att Telia ligger i främre ledet när det gäller förbättringar av mobiltelefonin och övrig kommunikationer som TV och vanlig
telefoni.

Svara
Peter B

Hej
Jag undrar varför inte får HD ljud i min iPhone 5s ? Kan det vara någon inställning ?

Svara
Telia Kundservice

Hej Peter! Det kan bero på att den du pratar med inte är ansluten till vårt 3G-nät eller att han eller hon inte har en mobil med stöd för HD Voice. För att det ska fungera ska ni båda vara anslutna till vårt 3G-nät. Det är ingen särskild inställning du behöver göra, eftersom HD Voice är en funktion som är inbyggd i mobilnätet. /Ola.

Svara
Telia Kundservice

Hej Åke! Det är ingenting du behöver aktivera själv, utan det blir automatiskt HD Voice om både du och den du ringer till har en mobil med stöd för HD Voice och båda är uppkopplade till vårt 3G-nät. /Ola.

Svara
Mikael Jonsson

Har en Sony Xperia Z1 och Z1 compact
Folk tycker det låter brusigt, knastrigt och konstigt och i bland så försvinner mitt tal när jag använder dessa telefoner

(båda telefonerna har varit i väg på service för koll inget fel på dem)

men när jag använder min gamla Sony Xperia Pro så låter det helt OK

Svara
Telia Kundservice

Hej Mikael! Olika mobiltelefoner har olika kvalitet på sina antenner. I regel så har de äldre telefonerna bättre mottagningsförhållanden än moderna smartphones som gjort uppoffringar på den fronten för att de bland annat skall vara estetiskt tilltalande samt ha stöd för många olika funktioner som förr inte fanns i en telefon. Så antennerna är mycket mindre för att ge plats åt annat i telefonerna. //Mathias

Svara
Jan-Owe Gustafsson

Hej jag har en cat b15,och tycker att ljudkvalitet är dålig,isf måste jag byta telefon för att få bättre ljudkvalitet.

Svara
Telia Kundservice

Hej Jan-Owe! Jag kan inte svara på om den telefon du använder har stöd för HD-voice. Om du upplever att telefonen har dålig talkvatitet och du vill du få bättre är ett telefonbyte något jag kan rekommendera. /Maria

Svara
John-Lars Chassör

Jag har en s.k.Smartelefon Nokia 920, som inte finns med på Er lista över tillgång till HD Voice. Men enligt Nokia om jag inte fattat helt fel, så ska det fungera även på den modellen av Mobiltelefon. Rätt eller Fel?

Södra Roslagen Össeby-Garn

Svara
Bruno Harrysson

I ett SMS från Telia så uppges att min telefon, Samsung Galaxy Note II har stöd för HDV.
Men inte i listan ovan
Varfördetta?

Svara
Jan E Robèrt

Hej!

Finner inte min Sony XPERIA Tipo på listan för HD-stöd? Nyligen har ljudåtergivningen försämrats påtagligt i min Tipo med ett ”skkkkorrrigggtt” ljud som gör kommunikationen mycket svårtolkad. Hur uppgradera till HD Voice?

#JanèRo

Svara
Telia Kundservice

Hej Jan!

Enligt Sony ska Xperia Tipo ha stöd för HD-voice. Om du fortfarande har dålig kvalitet trots HD-Voice kan det bero på flera olika saker:
• Din mobiltelefon saknar stöd för HD-voice.
• Den du pratar med har en mobil som saknar stöd för HD-voice.
• Den du pratar med är inte kund hos Telia
• Någon del av samtalet går inte i 3G-nätet.
• Headsetet som används saknar stöd för HD-voice.

HD-Voice ligger ”default” i ditt abonnemang.

MVH
Thomas

Svara
Robin Sundström Tainio

Hej undrar om det är något fel då jag enorma problem med dåligt ljud när man pratar.
Låter burkigt och vasst och vissa ord kommer inte ens med. Detta är väldigt irriterande.
Kör en Samsung Galaxy Note 2 med 4g.
Började i går efter att jag startade om mobilen som ni skickade ut meddelande om att man skulle göra.

Nu får jag köra 2g för att ens kunna höra vad folk säger vilket inte är acceptabelt.

Svara
Telia Kundservice

Hej! Det låter förstås inte bra, jag skulle rekommendera dig att avvakta något och sedan starta om telefonen på nytt. Vi har inte blivit varse om några fel efter uppdateringen (än?)./Martina

Svara
Christer Andersson

Hej!
har har en Galaxy S5 och HD voice funkar kanon :-) synd bara att alla inte har det….
min fru har en Galaxy S3, men när vi pratar är det inte HD voice?
Varför???

mvh/Christer

Svara
Telia Kundservice

Hej Christer! Båda telefonerna har stöd för HD-voice. För att ni ska kunna nyttja tjänsten så krävs det att båda telefonerna är uppkopplade mot vårt 3G-nät. Du får gärna kontakta kundtjänst på 90200 för att kontrollera så att din fru har tillgång till 3G-nätet. //Mathias

Svara
alf rudebro

köpte en doro622 i Åsele fabriksny, efter någon månad blev ljudet nästan obefintligt. lämnade in doro622 för reparation på garantin, meddelades att telefonen inte gick att reparera, skulle varit utsatt för fuktskada, verkar lite skumt eftersom telefonen aldrig varit utsatt för väta eller fukt- vad göra?

Svara
Telia Kundservice

Hej Alf!
Vissa telefoner är känsligare än andra när det gäller fukt. Det behöver inte vara att telefonen hamnat i vatten eller fått vatten på sig. Det kan räcka med en riktigt fuktig miljö t ex i en ficka då man svettas eller att det regnar utan att telefonen blir blöt i den bemärkelsen. Verkstäderna som lagar telefoner brukar dokumentera skadan på kretskortet eller om telefonen har inbyggda fuktindikatorer av tillverkaren. Kontaktar du verkstaden kan de mest troligt påvisa att fuktskadan finns, dessvärre kan de ju aldrig tala om när den har blivit det eller vad som hänt.
/Henrik

Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>