Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Uppdatering iOS 9

2 år sedan

Ikväll kommer Apple släppa uppdateringen iOS 9 för alla oss som har iPhone och iPad. Börja med att läsa Jimmys inlägg om hur du säkerhetskopierar och rensar din iPhone. Du kommer behöva minst 1,4 GB ledigt utrymme för att kunna ladda ner den nya uppdateringen. Har du inte det brukar det finnas möjlighet att uppdatera via iTunes med din iPad eller iPhone ansluten till datorn med sladd, vilket inte kräver lika mycket ledigt utrymme som när du uppdaterar ”OTA” (Over The Air, dvs. direkt i enheten).

Ett litet tips i all välmening: Ha tålamod! Är det så att du vill ha den nya uppdateringen samma dag som den släpps så kommer det ta tid. Har du inte så bråttom så är det bättre att vänta en dag eller två. Då kommer det gå mycket fortare, eftersom du slipper ”slåss” med alla de miljontals andra som vill vara allra först med det senaste.

Läs mer om nyheter i iOS 9
Läs mer om hur du säkerhetskopierar din iPhone

 

Information kring PLAY+ appen

För dig som har tjänsten Play+ rekommenderar vi att du avvaktar med uppgradering till iOS 9 till slutet av september då det annars kan innebära tillfälliga problem med Telias Play+ app. Ett känt fel är exempelvis att ljud och textning inte alltid startar automatiskt i Playtjänsterna. Detta går oftast att lösa genom att hoppa antingen lite bakåt eller framåt i programmet. Vi arbetar så snabbt vi kan för att anpassa våra appar efter de nya förutsättningarna i iOS9 och räknar med att felen kommer att vara permanent avhjälpta i slutet av september då vi släpper en ny version av Play+ appen.

3 Kommentarer

  1. Alicia 2 år sedan

    Har uppdaterat till iOS 9 och det är så att jag brukar ha vissa appar som AV på mobildata för att spara lite. och nu när jag uppdaterat kan jag inte ” dra på dem ” när de blir grönt och man går ur inställningar och ska in i appen så fungerar de inte, då går man in på inställningar och kollar då ligger den fortfarande som av ? de är väldigt konstigt. allt som jag hade innan på av är typ låsta går inte att ändra alls. Vad gör jag åt detta ?

    Med vänliga hälsningar Alicia

    1. Telia Kundservice 2 år sedan

      Hej Alicia! Bra att du kontaktar oss! Om jag har förstått dig rätt så har du ingen möjlighet till att aktivera de appar, som du vill skall ha tillgång till mobildata. Stämmer det? Jag rekommenderar att du kontaktar vår iPhone-support som kan hjälpa dig med detta. Du kan antingen kontakta dom genom att ringa 90200 eller så finns vi även på chatt! Du får ha en trevlig dag! /Fredrik

    2. Suzanne [Smartare Vardag] 2 år sedan

      Hej Alicia! Jag har också uppdaterat men har inte samma problem som dig. Prova med att stänga av din iPhone och starta om. Nu kom en uppdatering till igårkväll med en del buggfixar. Installera den och se om problemet kvarstår. Lycka till! Suzanne