Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Det fasta nätet lever vidare

6 år sedan

Det talas mycket om satsningar på snabba mobila nät, men det fasta telenätet är långt ifrån utdömt. Däremot förändras tekniken när de minsta telestationerna byts ut mot moderna lösningar – allt för framtidssäkra telefonin i glesbygden.

Du känner till den klassiska modellen för telefoni. Ett stort nät av koppartrådar som är dragna mellan telestationer på olika håll i landet. Tekniken har nu omkring 80 år på nacken och det har blivit dags för ett teknikskifte på vissa ställen. Men det betyder inte att det är tack och adjö för det fasta nätet. Tvärtom.

– Det är bara en del av de minsta telestationerna där det saknas möjlighet till bredband och renoveringsbehovet är alltför stort som vi väljer att byta mot en modernare lösning, säger Björn Berg, informationsansvarig på Telia.

I korthet innebär denna nya lösning att det kommer ut en tekniker som sätter upp en adapter med en extra stark antenn som riktas mot närmaste mobilmast. Till adaptern kopplas sedan den vanliga fasta telefonen. Sen kan du lugnt ringa vidare som vanligt. Abonnemanget är detsamma och såväl tekniker som ny utrustning står Telia för.

– Den enda märkbara skillnaden för användaren är att de alltid måste slå ett riktnummer när de ringer, vilket helt enkelt beror på att tekniken bygger på mobil kommunikation, säger Björn Berg.

Teknikskiftet har redan påbörjats och kommer att fortsätta fram till någon gång under 2015. Då kommer ungefär 50 000 användare ha fått de gamla kopparledningarna utbytta mot modern teleteknik.

– Det är i och för sig inget fel på koppartråd, det är en utmärkt form för telefoni. Men näten behöver ju underhållas, och det börjar närma sig en punkt när vi har svårt att hitta reservdelar till stationerna. På det här sättet framtidssäkrar vi telefonin i glesbygden, säger Björn Berg.

På andra håll, där telestationerna är modernare och i bättre skick, fortsätter Telia att renovera och underhålla koppartrådsnäten. Dessutom uppgraderas också ADSL, som är en bredbandsteknik som går via koppartrådsnät.

Björn Berg berättar att alla kunder som kan komma att beröras av teknikskiftet får besked i god tid innan.

– Vi är måna om att se till att få kontakt med alla, så att ingen lämnas i sticket, utan fortfarande har en fullt fungerande telefon där hemma även när de gamla näten stängs ned.


Så fungerar teknikskiftet i det fasta nätet

  • Den traditionella koppartråden har använts för telefoni i ungefär 80 år och fungerar på det stora hela fortfarande bra. Vissa av de mindre telestationerna har dock stora renoveringsbehov och kan inte heller användas för bredband.
  • Den nya lösningen innebär att en stark antenn riktas mot närmaste mobilmast för att utnyttja det mobila nätet. Tack vare att antennen är kraftfullare än de som finns i vanliga mobiler kan tekniken fungera även på ställen där det i dag är dålig mobiltäckning.
  • Inne i bostaden placeras en adapter, där den vanliga telefonen kopplas in. Därefter är det bara ringa som vanligt.
  • Tack vare den nya tekniken kommer det att gå att koppla upp sig mot internet på många ställen där det i dag är omöjligt.

 

72 Kommentarer

  1. Birgitta Friberg 6 år sedan

    Kommer detta att fungera även vid strömavbrott?

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Birgitta! Den utrustning vi erbjuder våra kunder för hemmets telefoni har ett inbyggt laddningsbart batteri. Batteriet laddas hela tiden, så att det ska vara fulladdat vid eventuella strömavbrott. Om den ordinarie eltillförseln försvinner kan det inbyggda batteriet se till att telefonin fungerar ändå i upp till 4 timmar. Telia har också installerat nödkraft i de flesta av våra mobilbasstationer i 2G (gsm-nätet) som ser till att kommunikationen fungerar även under strömavbrott. Dessutom gör vi hela tiden investeringar i våra anläggningar så att nätet ska fungera för så många som möjligt så stor del av tiden som möjligt. Vi kommer dock aldrig ifrån att vi är beroende av tillgång till stabil fast elkraft. /Ola.

  2. olle 6 år sedan

    väntar fortfarande på vdsl 60 i karlskoga, skulle visst kommit för 2 år sedan,,,men inte setts av

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Har du fått informationen om att det skulle komma till din station för två år sedan? Kontakta oss gärna så kan vi kika på din adress – http://www.telia.se/privat/kontakt/telefon /Ellinor

  3. Stig Norrman 6 år sedan

    Gäller teknikskiftet såväl fastboende som fritidsboende? Båda kategorierna är ju faktiskt betalande abonnenter.

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Det gäller för fastboende och fritidsboende om båda tillhör den stationen som berörs utav teknikskiftet. Mvh Ellinor

  4. Peje Bengtsson 6 år sedan

    För oss i innersta Småland är täckningen så dålig att det tyvärr går till och från med funktionen. Vid dåligt väder är ofta teknikskiftesmobilen död tyvärr.
    Dessutom erbjuds surf utifrån befintlig täckning vilket gör att
    det alltid är Edge och surfen blir som med det gamla 56k-modemet. Leve ny teknik !

    Sen känns det lite märkligt att det ska vara Telias ansvar att se till att vi i Sveriges glesbygdsområden ska kunna ringa och surfa. Det finns ju fler operatörer men deras täckning är ju om möjligt sämre !

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Om telefonen inte fungerar så kan du felanmäla det till oss direkt så får vi naturligtvis kika på det. Du kan då ringa Telia AccessCenter på telefon 020-34 12 40 (+46-771 34 12 40) vardagar kl 8.00 till 16.30. /Ellinor

      1. Anders Andersson 6 år sedan

        Ringa när telefonen inte fungerar? Och bara på dagtid? I Hassela har de varit utan telefon i perioder upp till 3 månader i taget när man provat teknikskiftet…

        1. Telia Kundservice 6 år sedan

          Det är den enda kontaktvägen vi har idag, så då är det om du har någon mobiltelefon och kan ta dig dit det finns täckning. Jag beklagar verkligen detta, de som har hand om felanmälningarna får så klart se över felet då och försöka lösa det på bästa möjliga sätt. /Ellinor

  5. Johnny Åkerlund 6 år sedan

    Det måste väl bero på eftersatt underhåll av små telestationer när renoveringsbehovet blivit så stort att Telia inte har råd att utföra reparationer längre.
    Fast det är ju mer lönsamt att operera större orter
    och turistområden.Tjockare plånböcker och fler mobiltelfoner ger mer klirr i Telias kassalåda.Att de som får sin fasta telelinje utbytt mot en tvielaktigt fungerande mobil anslutning har varit Telas trogna kunder och under lång tid bidragit till Telias existens är idag ovesäntligt för Telias vidkommande.Eller?

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Du kan läsa mer information om teknikskiftet här http://www.telia.se/privat/teknikskifte/teknikskifte.page Där har du förklaringen till varför vi gör detta, det är både ekonomiska och tekniska orsaker som gör att vi inte kan underhålla och bygga ut de äldsta näten i Sverige. /Ellinor

  6. Anders Andersson 6 år sedan

    Nu var jag i norra hälsnigland i somras, och se där var mobilnätet dött under TOLV DAGAR, eftersom det var semestertider och svårt att hitta reservdel sa Telia….så nej, jag anser inte att kopparnätet kan ersättas med ett lågprioriterat mobilnät. En granne låg svårt sjuk i sitt hem och kunde inte ringa 112. Han klarade sig, denna gång. Inget skämt, läs Hudiksvallstidningen.

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Jag beklagar detta, det kan även bli fel på fasta nätet då vi behöver skicka ut tekniker. Men är det fel på utrustningen så kontakta oss direkt så får vi försöka åtgärda det så fort som möjligt. /Ellinor

      1. Anders Andersson 6 år sedan

        Det var även fel på andra platser norrut i flera veckor i sträck! På landet är det inte som i Stockholm där masterna överlappar varandra, utan dör lokala masten så är allt borta. River ni koppartråden så måste man åke flera mil med bil för att få kontakt! Flera veckor är inte acceptabelt vare sig för hemtjänst och de med personlarm. Detta är direkt sammhällsfarligt på landsbyggden!!

        1. Telia Kundservice 6 år sedan

          Jag förstår det Anders. Jag vet själv hushåll som bor i glesbygd och för dem fungerar teknikskifteslösningen, men det är absolut inte hållbart att det är så mycket fel för er. Kontakta Telia AccessCenter på telefon 020-34 12 40 så får de lösa det så klart. /Ellinor

  7. Magnus Uggla 6 år sedan

    ”se vad du kan få” ovan. Ja det gorde jag men inte kunde Telia finna min adress. Konstigt. Men jag bor i glesbygden så det är väl där det är som sämst, generellt

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Ibland kan det vara så att adresser måste läggas in i våra system. Kontakta gärna vår kundtjänst så ser vi över det http://www.telia.se/privat/kontakt /Ellinor

  8. Lars-Göran & Kirsten Andersson 6 år sedan

    Där vi bor hänger teleledningarna i luften, hur länge de håller kan man ju undra. Nu lägger Varberg Energi en fiberkabel, net@seaside, som vi kan köpa in oss på. Men vi kan inte välja Telia, där vi varit kunder sedan 1967. På Varberg Energi säger de att Telia inte är intresserade och Telias kundtjänst säger att de inte får vara med. Vem ska man tro på? Är tvungen att ha fast telefoni då mobilt har dålig täckning. Är besviken på Telia som inte verkar bry sig om kunder som bor en bit från centrum.

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Vi är inte med i alla stadsnät som vi inte är ägare utav. En utav anledningarna är att vi inte kan garantera kvalitén i det fibernätet, sedan kan det vara på grund utav oss eller Varberg energi, det är avtal osv som har en roll i det. Vi bygger också ut vårt mobila nät så kanske kan du få en bättre täckning om ett par år! /Ellinor

  9. camilla hint 6 år sedan

    På andra håll, där telestationerna är modernare och i bättre skick, fortsätter Telia att renovera och underhålla koppartrådsnäten. Dessutom uppgraderas också ADSL, som är en bredbandsteknik som går via koppartrådsnät.
    och när ska vårat ADSL uppdateras? vi har idag 0,20-0,25 mb! det är inte ens bredband enligt pts, växeln är inte byggd för att kunna skicka mer sen NI tog bort 0,5 mb ur sortimentet. för detta skit tvingas jag betala 214kr/ månad eftersom det mobila inte är särskilt driftsäkert utan täckningen försvinner emellanåt, dessutom så är ju det begränsad användning på det, tycker vi som inte kan få snabbare adsl borde få obegränsat på det mobila bredbandet eftersom när det väl funkar fungerar väldigt bra, eller ge oss en förstärkarantenn istället för att tvinga oss att köpa en för 1500 kr. Jag har ingen tilltro till att vi kommer att få något utbytt/uppdaterat då jag bor i glesbygd och det är inte vinstgivande för telia/scanova att bygga ut vårat nät då vi är för få kunder. jag kan lova att vi hör till de där % som inte kommer att få minst 100mb i uppkoppling.

    1. camilla hint 6 år sedan

      Fel som hittades:
      Ingen leverans kan ske, ingen ledig kapacitet finns/station ej utbyggd, ingen planerad utbyggnad.
      detta fick jag upp när jag gjorde en sökning på vad jag kan beställa för tjänster från telia

      1. Telia Kundservice 6 år sedan

        Då är det för att din station inte är utbyggd för bredband antagligen. Då kan du se över vad du kan få för mobila abonnemang. /Ellinor

    2. Telia Kundservice 6 år sedan

      Jag såg denna kommentar nu. Antagligen kommer inte din station byggas ut mer, dock kan jag inte svara säkert på det. Vi håller på att bygga ut vårt mobila nät så förhoppningsvis kan du kanske ta del utav det längre fram! /Ellinor

  10. Tomas Ahlen 6 år sedan

    Hur ska man åsksäkra adaptern. Har hört att den är mkt känslig för åska och blixnedslag.

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Tomas! Hör gärna av dig Telia AccessCenter på telefon 020-34 12 40 för att se om de vet mer om det. /Ellinor

  11. Göran Stafrin 6 år sedan

    Jättebra att man kan sitta på kalfjället och surfa in 24 Megabit och mer, medan vi i centrala Stockholm får nöja oss med 8 Mb (och oftast inte mer än 3 – 4 Mb vid mätning). Hur vore det om Telia satsade några kronor på oss också, så man t.ex. kan köra 2 TV-apparater i samma hushåll via det fasta nätet..

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Vad du kan få för hastighet och tv-abonnemang beror på hur långt ifrån stationen du bor. Det kan därför vara så i Stockholm också och även i norr. /Ellinor

  12. Laila Håkansson 6 år sedan

    Telias uttryck 4 G till alla, låter som ett hån för mig, när jag knappt har 2 G. Efter teknikbytet har vi svag telefon och inga möjligheter att sända fax. Det mobila bredbandet fungerar bara ibland men är så svagt att man inte kan se bilder utan lång väntetid. Bygg åtminstone ut 2 G först så det fungerar även utanför Föllinge

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Laila! Det var väldigt tråkigt att höra. Som jag hoppas du förstår var det inte alls meningen att detta skulle upplevas så. Tvärtom vill vi berätta att både 3G och 4G byggs ut ordentligt de närmaste åren, så att mer än 99 procent av befolkningen och mer än 90 procent av landets geografiska yta ska täckas av såväl 3G som 4G. Jag hoppas att detta är något som betydligt förbättrar nätet där du bor. Mer information om detta hittar du via den här länken. /Ola.

  13. Åke Hollman 6 år sedan

    OK, telefoni ”via närmaste mobilmast för att utnyttja det mobila nätet” kanske är bra, men hur blir det med de ADSL-abonnemang som nu finns? Kommer dessa att göras om till trådlösa bredbandsalternativ med stark begränsning av mängden överförd data, eller blir det fortsatt obegränsad trafik åt bägge hållen även framledes?

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Om din station läggs ner och du har ADSL via det så kommer det att bli ett mobilt bredband som är alternativet. Dock är det stationerna som endast har telefoni som berörs idag så jag vet inte exakt vad det skulle bli för mobilt bredband som ersätter ADSL-abonnemanget i sådana fall. /Ellinor

  14. Karl Turicchia 6 år sedan

    När vi fick den nya lösningen så skickades adaptern som postpaket !! Det kom ingen tekniker och vi fick installera allt själva.

    KARL

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Det var tråkigt att höra Karl, hoppas att det fungerar i alla fall. /Ellinor

  15. Erik Ahnqvisr 6 år sedan

    hej
    När kommer mobilmasten i Yttre Hertsånger som nu är utrustad med GSM och Edge att få 4G?
    Vi har nu fått en fantastisk mobilmottagning här i Långviken sedan ni satt upp den nya masten, men mobilt bredband funkar inte alls och jag kan inte få ADSL. Stationen ligger för långt bort. Jag försöker med Net 1 men det fungerar dåligt.
    Jag vill ha 4G från er.
    Med vänlig hälsning Erik Ahnqvist

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Erik! Vi har i nuläget ingen planerad utbyggnad av nätet (gsm, 3G och 4G) i Yttre Hertsånger. Vi ser idag endast utbyggnader som är planerade sex månader framåt i tiden. Du kan själv följa utbyggnaden av nätet på http://www.telia.se/tackning //Maria

  16. Vanja Berglund 6 år sedan

    Varför är det såå dåligt i vår by Säivis?
    vårt hus ligger nära E4 mellan Kalix och Haparanda och vi har ett ynka streck på mobiltelefonen och måste stå på ett visst ställe för att överhuvudtaget få kontakt.
    Mycket otryggt tillstånd !
    Detta har vi klagat på i över 10 år och har ju givetvis varit tvungna att pröva alla olika sändningar fr, 3, Telenor bl. a
    Nej , vi tvingas ju att byta leverantör även i stan där vi bor på vintern. Första åren hade vi vår fasta telefoni kvar men det blev ju dyrt och mobilen är ju praktisk för alla.

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Vanja! Vi har en planerad utbyggnad av 3G nätet i Säivis inom det närmsta halvåret som kommer att medföra att täckningsupplevelsen blir bättre där du bor. /Maria

  17. Tore Hellström 6 år sedan

    Jag är särbo till G som bor i ett hus utan el och gjort det i 36 år för att det aldrig funnits det i huset. Telefon och batteriradio är de enda högteknologigrejerna. nu är endast radion kvar för att Telia avslutat hennes abonnemang på grund av att teknikskiftet kräver att G ska skaffa el 230V för att få vara med fastän nästan all modern elektronik går på lågspänning ungefär 5 – 12V, så också Telias ”adapter”. Att skaffa el kostar 147000 kr om en transformator finns inom 800m. G har en solpanel som laddar ett bilbatteri och det skulle räcka för att driva ”adaptern” som behöver 5V. En Teliatekniker jag pratat med skulle kunna koppla in den på Gs 12V men det får han inte. Jag skulle också kunna göra det men kan inte få tag på adaptern eftersom G inte har el.Vid teknikskiftets början lovade Telia att ledningarna inte skulle tas ner om inte den nya tekniken fungerade.Nu fungerar varken den nya eller den gamla och en stark gammal mobiltelefon (E-son T28) fungerar dåligt inne, aningen bättre ute ibland. Täckningen är sporadisk.Det var en god tanke en gång i tiden att telefonen skulle vara en god sak för folket. Nu är tanken att den ska vara en god sak för aktieägarna.Telias adapter fungerar inte under +15 grader. Net 1s motsvarande fungerar ner till -20 men inte heller de har täckning hos G. När en tjuv för några år sedan en vinternatt klampade in hos G kunde hon lyfta luren och ringa. Skulle samma hända nu måste hon klä på sig, gå ut och försöka hitta en plats där det är täckning för att ringa. Teknikskifte är det men den nya som väl är tänkt att ge mer pengar verkar sämre.Ett mobilsamtal på 5 minuter kostade 22kronor hutlöst. Att den gamla tekniken fortfarande fungerar efter 80 år är det bästa betyg en teknik kan få. Det finns nog inte många konkurrenter om toppbetyg, Cykel och vevrulle till brunn kanske. Håll löftet och ge G den gamla tekniken tillbaka eller vidga vyerna och hitta något alternativ till er egen begränsade ”adapter” Hälsningar Tore

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Tore. Detta var tråkigt att höra, att det blev så mycket problem i och med teknikskiftet för G. Jag misstänker att du har varit i kontakt med de som har hand om detta, men de som har hand om detta är Telia AccessCenter och dem når du på telefon 020-34 12 40. Det är de som kan se över detta. /Ellinor

      1. Tore Hellström 6 år sedan

        Ja det är tråkigt. Det var så enkelt med en telefon på ett litet bord.G har varit i kontakt med Telia och PTS sedan någon gång före sommaren och fått rena yxskaftsvaren, hugg ner skogen, skaffa ett elaggregat. Ska det stå och gå hela dagarna om nån vill ringa? Enda orsaken till varför G inte kan få den nya tekniken är att det saknas el (för Telia) G saknar den inte hon har aldrig haft den. Det förbryllar mig att Telia väljer endast en apparat för hela landet och som inte fungerar under +15 grader.Eller inte vågar koppla in den på 12V. De flesta elektronikkomponenter som tillverkas brukar klara betydligt lägre temperatur.Många underligheter i ”teknikskiftet”. Posten kommer i alla fall varje vardag. De som blir tvungna att använda riktantennen bör se till att bakåtgående ”strålningen” (motsvarande långvågig radarfrekvens) skärmas på något sätt om antennen sitter i nivå med rum där personer vistas ofta så att den inte framkallar överkänslighet med tiden. Tore

        1. Telia Kundservice 6 år sedan

          Hej Tore!
          Jag förstår att du tycker det är tråkigt. För mer information om den tekniska biten ber jag dig att kontakta AccessCenter på telefonnummer 020-34 12 40.
          Jag önskar dig en fortsatt fin helg /Patricia

  18. Peter Stark 6 år sedan

    Blir väldigt glad att läsa att ni planerar att fortsätta använda det klassiska kopparnätet i princip fullt ut. Gäller det även i storstäder och större samhällen samhällen/förorter som Täby och Sollentuna?

    Blir lungnad av två skäl: 1. Dels är det en viktig säkerhetsaspekt, det är mycket lätt att slå ut all trådlös kommunikation i ett samhälle då den alltid är beroende av elförsörjning till basstationer etc. Slås alltså ut samtidigt som elförsörjningen slås ut! Händer det är det väldigt bra att ha telekommunikation i kopparledningar kvar!

    2. Av mer personliga skäl; Jag känner av strålningen från alla trådlösa enheter främst mobiler, trådlösa modem och surfplattor etc. blir alltid värre ju närmare enheten jag är och ju mer ”bytes” som strömmar igenom den. Jag kan inte tala i en vanlig mobil eller surfa med en ipad längre än någon minut utan att känna mig alldeles groggy, bli illamående och få huvudvärk. Ingen i min familj eller bekanta känner likadant så alla använder ju med glädje dessa prylar hela tiden och bemöter mig i bästa fall överslätande och i sämsta fall med oförstående och irritation. Försöker ändå ligga lågt för man vill ju inte bli betraktad som en elöverkänslig kuf eller liknande. Men jag har länge undrat, är det ingen annan som känner av liknande besvär som jag gör av strålningen?

    Vi höll nyligen på att ansluat oss till Telias fibernät till villa, det skulle säkert bli bättre än det ADSL vi nu har, men vi tackade nej då jag insåg att all kommunikation inne i bostaden i så fall skulle ske trådlöst från ett modem (anslutet till den inkommande fibern vid ytterväggen)!

  19. Elisabet Logård 6 år sedan

    Tyvärr kommer ert uppvaknande lite sent. Jag hann avsluta mitt fasta abonnemang då ingen ringde på den telefonen och jag hör att ni bara lägger ner telestationer på landsbygden utan att ha försäkrat er om att kunderna kan kommunicera på annat sätt. Jag tänker på ännu avlägsnare platser än Österlen. Så tack för mig.

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Elisabet!

      När vi lägger ner telestationer så informerar vi först de som påverkas av detta i god tid och i samband med detta så erbjuder vi då även vår nya lösning för telefoni via antenn mot mobilnätet. Tanken är såklart inte att lämna våra kunder utan alternativ i samband med teknikskiftet. Mvh/ Camilla

  20. Roger Granberg 6 år sedan

    Skönt att höra att ni fortsätter att satsa på det fasta nätet! Ljudkvalitetmässigt är det fortfarande ojämförligt det bästa! Ni har även bra abonnemangsalternativ till det fasta nätet!

  21. Peter 6 år sedan

    Hej Telia,

    Som Ingenjör med lång erfarenhet i ett stort svenskt globalt företag som är/var stor leverantör till er. Jag är alltså skapligt med tekniskt /kompetensmässigt. Både när det gäller fast och mobilt.
    Verkar inte vara ett glesbygdsproblem bara när det gäller fasta nätet. Har ADSL hos er. Raggade upp det till max bandbredd för några månader sedan. Känner ingen skillnad. Bor för långt uppenbarligen från lokalstationen i [område] (jo jag vet var den ligger). Högt pris och jag har fått bra erbjudanden från era (alla) betydande konkurrenter. COMHEM, Boxer, Bredbandsbolaget(Telenor) o.s.v. Jag bad dem ge en offert.
    Några riktigt prisvärda. Men egentligen gillar jag er för att ni ger bra service om än dyr. Viktigt för mig. Lite mer ”fart” i ledningarna. Vad händer här i [område]? Ska jag skrota ADSL och gå på 4G?. Kabel som COMHEM. Förslag från er så har jag fler att välja på.

    Med Vänlig Hälsning // Peter [efternamn] / [telefonnummer].

    Ska jag tillägga att jag har mitt mobilabonnemang hos er /[mobilnummer].
    Kom med ett förslag.
    Hälsningar // Peter [efternamn].

    1. Peter Björklöf 6 år sedan

      Jag hoppas verkligen att allt privat försvinner innan publicering…. Trodde det gick till er kundtjänst..

      1. Telia Kundservice 6 år sedan

        Hej Peter! Ja, vi redigerar bort privata uppgifter (telefonnummer och mailadresser t.ex) innan inlägget läggs ut på bloggen. /Ola.

    2. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Peter! Jag gjorde en snabbsökning på din adress via sökverktyget på vår hemsida, och enligt det verkar det som att maxhastighet via telejacket just på den adressen är 8 Mbit/s. Prova gärna att använda verktyget själv, så ser du vad som kan erbjudas. Att ersätta fast bredband hemma med 4G är inget som kan rekommenderas, utan 4G är mer att se som ett komplement för surf när du inte är hemma. Bäst är ändå att du tar en kontakt direkt med oss via http://www.telia.se/privat/kontakt/e-post och där fyller i att det gäller produktområde Bredband – abonnemangsärenden. Då kan du ange fler detaljer och kan även ta emot följdfrågor så att vi ska kunna ge ett så bra förslag som möjligt. /Ola.

  22. Gösta Dahlgren 6 år sedan

    Bullshit! Jag har haft fast telefon i över 50 år på en ö innanför Möja 60 km från telias huvudkontor. Nu tar de bort kablarna och trådarna och erbjuder en gsm- anslutning. ”Satsar på det fasta nätet” struntprat!!

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Gösta! Titta gärna på vår täckningskarta, du ska även ute i Stockholms skärgård kunna koppla upp dig på 3G och 4G-nätet. Trevlig dag! //Marcus

  23. Gösta Dahlgren 6 år sedan

    Visst finns det 2g tävkning, men när det inte finns 220 volt och solen inte skiner, då saknar jag en stabil kopparkabel. Teknikskiftet har inte gjort saken bättre, tyvärr, så
    Tack för din kommentar, men den kommenterade inte påståendet ” telia satsar på det fasta nätet”

    Ha en bra kväll,
    Önskar Gösta

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Gösta! De äldsta delarna av det fasta telenätet, som saknar fiber och bredband kan inte moderniseras för att möta dagens och framtidens krav och det är därför inte ekonomiskt eller tekniskt lönsamt att bygga ut de delarna. Vi satsar på det fasta nätet i form utav VDSL på vissa stationer och en utbyggnad utav fiber. I de äldsta delarna har vi därför bytt ut detta mot en mobil lösning som ska vara någorlunda likvärdig de fasta nätet. Du kan läsa mer om teknikskiftet här http://www.telia.se/privat/teknikskifte/teknikskifte.page /Ellinor

  24. Gösta Dahlgren 6 år sedan

    Det fasta nätet lever inte vidare 60 km från telias huvudkontor!
    Gösta vid Norra Stavsudda

  25. HANS-ERIK ELIASSON 6 år sedan

    JAG VÄNTAR PÅ VINTERN FÖR DÅ BLIR MOTTAGNINGEN BÄTTRE INGET LÖV I BJÖRKAR SNÖ PÅ MARKEN SOM REFLEKTERAR TELIA VILL INTE AVVERKA SÅ ATT DET BLIR BRA SOMMAR TID NÄR ALLA TURISTER ÖVERBELASTAR DEN LILLA KAPACITET SOM FINNS HÄR ENDAST GSM FINNS HÄR

  26. Annonym 5 år sedan

    Nu är det här en gammal nyhet jag hittade vid sökning på nätet, men jag tänker i alla fall skriva och fråga.

    Då ni tvingar på en massa stackare att byta till mobilt bredband så förutsätter jag att ni då erbjuder ett användbart abonemang, det vill säga utan helt efterblivna databegränsningar, eller?

    1. Telia Kundservice 5 år sedan

      Hejsan. När det gäller våra mobila uppkopplingar så har samtliga en datamängdsbegränsning i dagsläget. Ha en fortsatt trevlig dag. //Kristoffer

  27. Leif Vallin 5 år sedan

    Hej!
    Hur blir det med ADSL i Toftbyn utanför Falun, blir vi av med internet och telefoni? Har inte fått något brev om nerläggning annat än genom grannar.
    Eller kan man få en adapter med en extra stark antenn som riktas mot närmaste mobilmast här också? Vi har 0700 abonemang men era ledningar. Måste man ha Telia abonemang för att få adapter installerad.
    Med vänlig hälsning Leif

    1. Telia Kundservice 5 år sedan

      Hej Leif.

      Hör med din operatör om vad som gäller i ditt fall.

      /Liselotte

  28. Lennart Axelsson 4 år sedan

    Om på en ort ca 80 % av hushållen ansluter sig till fiber, t ex via stadsnät, kommer ni då behålla ADSL-stationen. (VDSL).

    1. Telia Kundservice 4 år sedan

      Hej Lennart!

      Det ska du inte behöva oroa dig för. Det är i de absolut äldsta delarna av kopparnätet, där vi inte kan leverera ADSL som vi ser över alternativa lösningar till koppar (telenätet).
      Men har du tillgång till en aktiv telestation där det finns ADSL så lär inte den stängas ner i första taget.

      Mvh Christian

  29. May Krave 3 år sedan

    Hej!
    Jag bor i Østra Bodane 210 66297 Ånimskog och jag undrar om det finns någon plan på att stænga ner vår telefon station? Tøsse med omnejd….
    Det planeras før fiber och det vore intressant att veta Telias planer før framtiden på landet. Vi har verkligen 0 (noll) i mobiltæckning, har man tur fungerar ett sms 🙁

    1. Telia Kundservice 3 år sedan

      Hej! Om det blir aktuellt med nedläggning av kopparledningen kommer vi att gå ut med information angående detta till er i god tid innan nedläggningen sker. Ha en fin dag! //Emelie

  30. Christian 3 år sedan

    Hej!
    Angående det fasta kopparnätet. Jag jobbar inom säkerhetsbranschen och hör många snacka om att det fasta kopparnätet kommer att försvinna. Det gör det väl någon gång.. men jag får en väldigt bestämd uppfattning om att det bara handlar om att lura kunder att investera i nya larmsändare så fort det går.. om vi tittar i Stockholm med kranskommuner vad har vi för framtidshorisont gällande nedläggning av kopparnätet där, 10-20 år eller längre? Visst gör man ett aktivt val om man skaffar fiber, då måste man uppgradera sin sändare eller om det finns larmkrav, men det är ju inte de argumenten jag stör mig på.

    1. Telia Kundservice 3 år sedan

      Hej!
      Det är en mycket intressant fråga som du har, dock har vi inget exakt svar att ge dig eller ens en uppskattning. Som det ser ut nu så ligger fokus på glesbygden, precis som det skrivs i artikeln. Helt enkelt där ledningarna är i mindre bra skick och det inte längre är ekonomiskt försvarbart att laga eller byta dem.

      Om det är 10 eller 20 år som det handlar om är svårt att spekulera i. Hur många år det handlar om kan jag verkligen inte svara på.

      Jag skulle inte påstå att det är någon som helst hets med att investera nya larmsändare. Att mitt svar inte är dig till hjälp förstår jag. Hade jag kunnat ge dig någon som helst information hade jag självklart gjort det. Ha det gott! /Sara

      1. Christian 3 år sedan

        Det var ändå ett svar. Vi delar nog uppfattningen om att det inte är någon akut situation, och att ledningarna till 90% i nämnda område är kvar om 10 år till att börja med 😉 Ha en bra dag //Christian

        1. Telia Kundservice 3 år sedan

          Tack detsamma! 🙂

  31. Jörgen Sundström 3 år sedan

    Hej!
    Har i dag bredband via ADSL hur blir det med surfmängd när den ersätts med mobilt internet nästa höst blir det i så fall en surfpott? med två tonårs döttrar så räcker en pott på 40GB inte långt.
    //Jörgen

    1. Telia Kundservice 3 år sedan

      Hej Jörgen!
      Jag förstår absolut att 40 GB inte räcker långt med två tonåringar i huset. Gällande Framtidens nät som det så fint heter så erbjuds man 100 GB per månad. Just nu har vi även ett erbjudande där man får 300 GB per månad i 24 månader. Om detta erbjudande finns kvar när det är dags för dig att byta vågar jag dock inte svara på.
      Ha det gott! //Linda

      1. Jörgen Sundström 3 år sedan

        Hej Linda, tack för ditt svar.

        Vad kommer erbjudandet att kosta framtidens nät 100 GB?

        Har Telia något annat erbjudande till företagare? pott & kostnad i så fall.

        Mvh
        Jörgen

        1. Telia Kundservice 3 år sedan

          Hej! Kostnaden för detta börjar på 409 kr/mån. Vad gäller liknande erbjudanden för företag får jag hänvisa dig till https://www.telia.se/foretag eller 90400 för svar. Ha en fin dag! /Emelie