Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Så snabb är Samsung Galaxy S III 4G

8 år sedan

För en dryg vecka sedan började vi på Telia att sälja 4G-versionen av Samsungs flaggskepp Galaxy S III. Just stödet för 4G är förstås den största skillnaden, men det finns några ytterligare fördelar med den nya versionen. Internminnet har fördubblats till 2 GB och Android 4.1 (Jelly Bean) ligger med från början.

Just detta med Androidversionen är intressant, eftersom det ger en försmak av vad som väntar 3G-versionen av S III när den uppdateringen kommer. Till den nya versionen har Google jobbat med något de kallar ”Project Butter”. Målet med ”Project Butter” är att öka användarupplevelsen av att systemet flyter ännu mer än tidigare. Android har ibland fått kritik för att så kallade mikrolagg dyker upp då och då när man bläddrar i menyerna och hemskärmarna. Även om jag inte märkt av mikrolagg så märker jag skillnad i flytet på Android 4.1. Nu är det verkligen som en klick smör i en het panna. Detta kommer att höja upplevelsen av Galaxy S III när uppdateringen kommer!

Eftersom Samsung Galaxy S III 4G är en version av Galaxy S III så har den samma processor som är fyrkärnig på 1,4 GHz. Skärmen är en HD SuperAMOLED på 4,8″ med upplösningen 720×1280. Kameran är på 8 megapixlar och filmar i full hd-upplösning. Att Samsung Galaxy S III var fullpackad med specifikationer när den lanserades blir tydligt när man några månader efter lanseringen fortfarande imponeras av hårdvaran.
Något som också imponerade när 3G-versionen släpptes var de smarta tilläggen Samsung gjort i Android. Allt för att mobiltelefonen ska kännas enklare att använda och att man ska uppleva att den förstår dig som använder den. Exempel på detta är direktsamtal som gör att du kan ringa upp en person bara genom att lyfta telefonen till örat. Det fungerar om du läser ett sms, mail eller har kontakten öppen. Inga onödiga tryck på skärmen behövs. En personlig favorit är den smarta varningen som finns. Om jag missat ett sms eller samtal så meddelas jag det genom två små vibrationer när jag lyfter upp mobiltelefonen. Jag behöver alltså inte tända skärmen för att se om det är något jag har missat. En annan smart funktion är att jag inte behöver pilla på skärmen hela tiden för att hålla den igång när jag läser något. Med den främre kameran håller Samsung Galaxy S III 4G koll på om jag tittar på skärmen eller inte. Så länge jag tittar på skärmen så hålls den tänd. Att ta skärmdumpar, det vill säga bilder av skärmen, är något som många vill göra. Inte minst när man vill visa alla vilken poäng man fick i det senaste spelet eller hur hög hastighet man får på Bredbandskollen. På Galaxy S III 4G är det enkelt, man drar bara med sidan av handflatan över skärmen från ena sidan till den andra. Allt detta är gemensamt för 3G- och 4G-modellen.

Den version av Samsung Galaxy S III 4G som vi på Telia säljer stödjer vårt 4G-nät fullt ut. Detta gör att den fungerar på alla platser i Sverige där vi har byggt ut 4G. Har man inte tillgång till 4G-nätet så använder den sig av 3G-nätet istället.
När det nu finns två versioner av samma modell, en med bara 3G och en med 4G så blir det enkelt att svara på vad 4G ger extra. Jag har 3G-versionen av Galaxy S III och efter att ha använt 4G-versionen så undrar jag varför inte fler smartphones utrustas med 4G. Det är en befriande känsla att ha riktigt bra hastigheter i min smartphone, för det är nog där jag surfar mest även om jag kanske inte gör det längst tid i sträck. För det är just i de små pauserna som dyker upp när man väntar på bussen, tunnelbanan eller tåget, när man sitter på väg hem eller till jobbet, eller i väntan på att ett möte ska börja som man tar sig några minuters surfande på webben, Facebook eller vad man vill kolla just för stunden. Då vill man inte lägga en stor del av den korta pausen på laddtider. Ibland vill jag visa ett klipp på Youtube, och det har varit ett antal gånger där intresset har hunnit svalna innan klippet har laddats in. Det slipper jag verkligen med 4G, och dessutom kan jag alltid visa klippen med hd-kvalitet!

Jämförelse S III 3G mot S III 4G
Samsung Galaxy S III utan 4G till vänster och med 4G till höger

Med hjälp av Bredbandskollens Androidapp kollar jag ett par gånger vilka hastigheter jag får ut. Samtliga mätningar får jag ut över 30 Mbit/s i nerladdningshastighet med ett undantag. Det undantaget var jag inomhus och hade bara en stapel på 4G-täckningen och ändå visade mätningen på 28 Mbit/s.
Med sådana här hastigheter blir allting på internet mer lättillgängligt. Utöver att surfa i mobilen så kan jag också aktivera internetdelning i inställningarna. Då blir Samsung Galaxy S III 4G en mobil 4G-router som jag kan ansluta surfplattor, datorer eller egentligen vilken utrustning som helst som har WiFi till.
Något som varit glädjande när jag jämfört hastigheterna på Galaxy S III utan 4G med den med 4G är att hastigheterna i 3G-nätet faktiskt är riktigt schyssta de också!

De här dagarnas testande av Samsung Galaxy S III 4G har övertygat mig om att jag vill ha 4G i min nästa mobiltelefon. Samsung Galaxy S III är en fantastisk smartphone som blivit ännu bättre med 4G! Skillnaden är så pass stor att den måste upplevas, och när du väl har upplevt den så kommer du att ha 4G som ett krav när du tittar på en ny smartphone. Alla tjänster på internet kommer så mycket närmare och blir mer användbara med en snabb anslutning där du får svaren eller informationen du söker direkt.
Jag märker att ju mer bandbredd jag får desto mer vill jag ha. Det är nog dags att börja prata med min bostadsrättsförening om att få fiber indraget…

Uppdaterat: För dig som upplever problem med din Samsung Galaxy S III 4G och är Teliakund.
Kontakta oss! Det är mycket viktigt att du felanmäler till oss via något av de sätt du hittar på www.telia.se/kontakt så vi kan påbörja en felsökning och felavhjälpning. Vi har inga generella fel eller problem med vare sig 4G-nätet eller Samsungs 4G-mobil Galaxy S III 4G men för vissa kunder kan det behöva göras uppdatering av 4G-tjänsten på abonnemanget i våra system, och för det behövs en felanmälan till vår Support.

httpv://www.youtube.com/watch?v=VYoP1lQnhYM

Kategorier

107 Kommentarer

  1. Kerstin Lardner 8 år sedan

    Har nu köpt en samsung galax hur laddar jag ner google play?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Kerstin,

      Google Play finns redan i din mobil, bland de förinstallerade apparna.
      Trevlig måndag 🙂

      /anna

  2. Hans Zetterberg 8 år sedan

    Alla androidtelefoner även om de har projekt butter laggar, kalla det mikrolagg eller man vill men det hackar. Bror, om du inte märkt det tidigare talar på att du inte ägt en Iphone, den enda smarta telefonen som inte har nån form av lagg.. Allt flyter utan hack eller lagg..

    1. Bror [Telia] 8 år sedan

      Hej Hans!

      Självklart har jag både ägt och använt iPhone. Apple är fantastiska på att paketera funktioner och skapa en användarupplevelse. Tyvärr är det lite på bekostnad av friheten att kunna anpassa sin smartphone i samma utsträckning som på Android.
      Jag vet inte vilka enheter med Android 4.1 som du har testat, men jag tror att alla tekniska apparater kan ”krokna” under tillräckligt hårt tryck. Något som brukar göra en Android lite tung är att ha många stora och tunga widgets på hemskärmarna, och fyller man en telefons samtliga hemskärmar med de tyngsta widgets man kan finna så kan man säkert få den att lagga en del. Å andra sidan kan man inte ha widgets alls på en iOS-enhet, så man får helt enkelt välja själv.

      Jag har aldrig varit särskilt imponerad över hetsen mellan iOS-fansen och Android-fansen. Båda operativsystemen har styrkor, men båda operativsystemen har svagheter. Mikrolagg i Android har varit en synpunkt som diskuterats på bland annat forum, och då är det väl bra att Google jobbar vidare med att göra sitt operativ bättre och bättre?

  3. Test av Huaweis 4G-smartphone | Smartare Vardag 8 år sedan

    […] om varför när jag på kort tid har testat två smartphones med 4G. Först fick jag testa Samsung Galaxy S III 4G, och nu är det dags för Huawei Ascend P1 LTE, som nu även finns att köpa hos Telia. Enligt […]

  4. Johan T 8 år sedan

    när ”turbo 3g” var nytt så fick man 20-30 megabit. nu får man ungefär 5 som bäst eftersom det är fullt. kommer det inte bli samma när 4g är fullt?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Johan,

      Det som ofta påverkar hastigheterna och därmed surfupplevelsen är att många använder nätet samtidigt på en begränsad yta. Men det är precis vad 4G-nätet är utvecklat för. Det är som en flerfilig motorväg för datatrafik som är speciellt utvecklat för mobilsurf.

      /anna

  5. sergio bruno 8 år sedan

    Den här mobilen som ni säljer samsung s3 med 4g kan den användas oxå för tele2s nät eller är den anpassad till ert nät? Sedan vill jag fråga hur Ascend P1 LTE står sig i jämförelse mot samsungs s3 4g?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Sergio,

      Samsung Galaxy S III 4G stödjer inte Tele2s fyra g-nät fullt ut.

      Huawei Ascend P1 LTE står sig väl mot Samsung Galaxy S III 4G. Det är mer en fråga om hur stor skärm du vill ha och på vilket sätt du använder din smartphone. Har du väldigt höga krav på prestanda så är Samsung Galaxy S III 4G mer kraftfull än Huawei Ascend P1 LTE.

      Trevlig helg 🙂

      /anna

  6. Elisabeth Birkås 8 år sedan

    Jag kan Ta Mot Den Samsung galaxy s lll 4g

  7. Anders Eklund 8 år sedan

    Ojojoj,vilken lur men att det finns en massa buggar i den som Samsung inte löst ännu såsom att 4g+mobila nätverket krånglar då den inte kan växla ner till 3g är det väldigt tyst om.Detta är en telefon som ännu inte är helt färdigutvecklad i sina programvaror men det verkar inte Telia bry sig om innan dom lanserar denna telefon.Skamvrån för er båda.

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej!

      Vad refererar du till för buggar och problem att växla till 3G-nätet?

      /anna

      1. Anders Eklund 8 år sedan

        Felaktigt apn i telefon,inget nätverk som fungerar men annars är den kanon för det går ju att ringa med den och typ inget mer.
        Tycker man borde testa och kolla upp programvarorna så det är kompatibelt med Telia innan man släpper ut dem på marknaden.

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej igen Anders,

          Mobilen kommer med vårt APN förinställt från Samsungs fabrik, och mobilen är självklart testad av oss en längre tid innan den börjar säljas.
          Om du haft otur och våra inställningar försvunnit har du lite olika alternativ men alla börjar med att du gör en total återställning av din mobil (gå in i dina inställningar i mobilen och börja med det) och därefter går du igenom mobilens introduktion/startupp igen. Om du efter det fortfarande har problem kan du gå in i en av våra Teliabutiker och ta hjälp av en av våra säljare eller kontakta Samsung som supportar själva mobilen. Samsung nås på tel 0771-7267864 eller via chatt på http://livechat.support.samsung.com/LiveChat/customer/se.

          /anna

          1. Anders Eklund 8 år sedan

            Hej Anna !
            Har gjort alt detta och även varit i teliabutik.
            Efter ett par timmars felsök+ett antal simbyten så gav han upp.
            Telefonen är helt kass sa han,du kan inte få något nätverk/internet på denna.
            Kul,andra gången jag får ett måndagsex av Samsung under detta år.
            Så därav min bitterhet.
            Läste även på ett antal forum och detta verkar vara vanligare än vad som nämns här.

          2. Telia Kundservice 8 år sedan

            Hej igen Anders,

            Det var tråkigt att höra. Då hoppas jag du tar kontakt med Samsung (http://www.samsung.com/se/info/contactus.html) som har support på sin mobil så de kan hjälpa till alternativt att du lämnar in den till Telia butik så de kan skicka den på lagning om de bedömer att det här är ett garantiärende (bedöms mha Samsung).
            Har du länk till de formutrådarna?

            Trevlig kväll!

            /anna

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Magnus!

      Vi har inte testar mobilen på det sättet men kommentarerna på Swedroid (android-forum) är positiva, där skriver de att det påverkar mycket mindre än de väntade sig. Lite kortare tid blir det dock.

      /anna

  8. Adam Persson 8 år sedan

    Jag förstår inte riktigt .. är 4g en helt ny mobil eller är det en programvara som man kommer kunna ladda ner till sin Samsung galaxy s3 ?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Adam!

      Samsung Galaxy S III 4G är en ny mobilmodell, du kan inte få 4G till en ”äldre” S III.

      /anna

      1. Thomas Pettersson 8 år sedan

        Såg faktiskt att netonnet hade ett fåtal S2:or kvar med 4G för endast 3000 spänn, om någon nu skulle vilja köpa en telefon med cash?

  9. Thomas Pettersson 8 år sedan

    Hade en S2:a men den blev nyligen stulen i Barcelona trots varningar från diverse vänner 🙁
    Var dock supernöjd med den förutom att det var bökigt att föra över filer mellan laptopen o nallen med sladd samt att ljudet vid inspelning av rockkonserter var riktigt jäkla pissdåligt. Filmade TSOOL på en liten lokal i Köpenhamn, nämligen Loppen i Christiania. Det gjorde även min polare med sin IPhone och ljudet var riktigt bra jämfört med skräpmikrofonen i S2:an. Lyssna gärna här:

    http://www.youtube.com/watch?v=H17vxtgXbck&feature=plcp

    Inte superljud men helt ok för en lite nerdig person 🙂
    Hur blir ljudet på nya S3:an och vad är din erfarenheter av Galaxy Note II. Då menar jag mest ljudet, bilden förutsätter jag är lika bra som S2, tacksam för svar. Finns Note II:an med 4G?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Thomas,

      Vad tråkigt att få mobilen stulen 🙁

      Vi testar inte mobilerna riktigt på det viset (även om det vore en bra anledning till att gå på många konserter ;-)) Samsung är de som verkligen kan svara hur ljudet är på sina mobiler, kolla gärna med dem angående mick och ljud: http://www.samsung.com/se/info/contactus.html.
      Samsung Galaxy Note II finns med 4G och du hittar den självklart hos oss: http://www.telia.se/privat/mobilt/mobiltelefoner/flex/flextlf.page?subscriptionRef=/privat/mobilt/abonnemang/flex/liten.product.pagelet&phoneRef=/privat/mobilt/mobiltelefoner/samsung/samsung-galaxy.note-II.product.pagelet&tiePeriod=24&flexSize=LLL

      Ha en bra dag Thomas!

      /anna

      1. Thomas Pettersson 8 år sedan

        Hej Anna,

        Tack för snabbt svar 🙂

  10. Micke 8 år sedan

    Varför finns inte den här modellen på till exempel Prisjakt? Jag vill kunna se och prisjämföra ju.

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Micke,

      Bra fråga – jag har skickat vidare till kollegorna som sköter det att de ska se vad som hänt 🙂

      /anna

  11. Joakim 8 år sedan

    Det finns skäl till att samsung galaxy2 lte inte blev någon hit.
    Jag betvilar starkt att växling mellan 4g och 3G nät går problemfritt.
    Om man bortser från snabb uppkoppling,så måste det andra också fungera dvs ringa.

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Joakim,

      Nog fanns det barnsjukdomar med Samsung Galaxy S II LTE – de har Samsung jobbat hårt för att lösa och där har vi jobbat tillsamman med dem. I tester med Samsung Galaxy S III 4G så fungerar den mobilen bra.
      4G-nätet är inte designat för voice-samtal utan enbart för data, så vill du ringa klassiska röst-samtal så behöver du idag lämna 4G-nätet och gå ned på 3G, Edge eller GSM – såvida du inte väljer att använda Skype eller Facetime och mVoIP:a istället.

      /anna

  12. Fredrik r 8 år sedan

    Hur påverkar 4g farten batteritid då det redan idag med 3G är stor skillnad på batteritid om man avaktiverar datagrafin helt…

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Fredrik r,

      Så som vi svarat Magnus lite högre upp här bland kommentarerna så har vi inte testat mobilen på det sättet men kommentarerna på Swedroid (android-forum) är positiva angående just batteriet; där skriver de att det påverkar mycket mindre än de väntade sig. Lite kortare tid blir det dock.

      /anna

      1. sebastian c 8 år sedan

        Hej har precis fått min samsung galaxy s3 lte telefon och när man byter till 4g nätet så kopplar den upp och ner hela tiden samt täckningen försvinner men om man ändrar till 3g så funkar det bra, ska det vara så vad är problemet ? kan konstatera att jag teckna precis telia mobil flex mellan och kasst är det när jag ej kan använda 4g på min nya lur!

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej Sebastian c,

          Utan att veta mer är det svårt att svara på vad det beror på, då det kan bero på olika saker – jag rekommenderar dig att kontakta oss via tel 90200 och be att få prata med vår support för att få hjälp med felsökning. Om det är så att det där du upplever detta inte ännu är utbyggt 4G eller om det beror på något annat behöver alltså felsökas.
          Ha en bra dag 🙂

          /anna

  13. Simon Forsberg 8 år sedan

    Varför tog det så lång tid att få den till Sverige? 4G varianten har väl funnits i andra länder ganska länge?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Simon,

      Kolla med Samsung (http://www.samsung.com/se/info/contactus.html) då det är de som styr över sin tidplan för när de släpper olika mobiler i olika länder 🙂

      /anna

  14. Henrik Oskarsson 8 år sedan

    Så telefonen använder 3g eller gsm för att samtal. Stödjer telefonen dubbla band med telia så jag kan surfa på 4g nätet medan jag ringer?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Henrik,

      Mobilen använder 3G, Edge och GSM för samtal. Dvs surfar du och har tillgång till 4G-nätet så mobilen är uppkopplad mot 4G så kommer mobilen när du vill ringa att byta nät till 3G eller Edge/GSM. Byter mobilen till 3G-nätet så kan du fortfarande surfa samtidigt som du pratar.

      /anna

  15. Mats 8 år sedan

    Hej,
    ni skriver att processorn är samma 4:a kärniga som i den vanliga s3:an. Är det inte en Qualcomm Snapdragon S4 i S3 LTE??

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hejsan Mats!

      Nu fick vi något att bita i 🙂 Lite efterforskning ger det här svaret mha en kollega:
      I S III ”3G” sitter Samsungs egen Exynos Quad Core på 1,4 GHz. I S III 4G sitter enligt Samsung själva samma processor. Jag har letat information och fick till slut tag på denna snutt från Swedroid: ” Uppdatering: Samsung har nu bekräftat att det sitter ett Exynos 4 Quad i enheten, precis som i vanliga S3:an.”. Däremot är det Qualcomm som gör 4G-kretsen om jag förstår det rätt.

      /anna

      1. Jörgen H 8 år sedan

        Hur går det med det kända felet att det inte går att skicka eller ta emot mms när den har 4G täckning?
        Tydligen ska telefonen koppla om till 3G nätet när den ska skicka/ta emot mms men det fungerar inte!!
        Enligt Teliabutiken där jag köpte telefonen är det ett känt problem.
        Jag har nu haft denna telefon sedan den 8/10 och fortfarande inte hört ett ljud om vad som är problemet.
        Självklart är det felanmält till Telia Kundtjänst

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej Jörgen H,

          Känt fel, nej något sådant har vi inte idag iaf.
          Bra att du felanmält till oss! Har du provat att ändra dina APN-inställningar för mms i din mobil? Ibland hjälper det att om det är rätt inställningar ändra dem till något helt annat. Starta om mobilen. Ändra inställningarna till rätt igen och starta om mobilen.
          Här hittar du instruktioner http://www.telia.se/privat/support/mobilabonnemang/installningarformmsochsurf. Kontrollera att du använder rätt APN och som sagt ändra gärna till något helt annat om det står rätt nu, men ändra sedan tillbaka till mms.telia.se. Glöm inte starta om mobilen. Det låter konstigt men fungerar ofta på androider.

          Om det fortfarande inte fungerar, kontakta oss gärna via e-post el chatt (www.telia.se/kontakt) och hänvisa till den här konversationen så tar vi det vidare därifrån.

          Trevlig helg!

          /anna

          1. Jörgen H 8 år sedan

            Hej Igen.
            Ja självklart har jag provat att ändra APN inställningarna flera gånger, jag har bland annat ställt in det enligt detta:
            http://www.telia.se/privat/support/mms/installningarformmsochsurf
            och den här:
            http://mobilsupport.telia.se/privat/samsung-galaxy-s-iii/anvand/meddelanden/mms/stalla-in-telefonen-for-mms/

            Jag har även provat att ta ur batteri och simkort i ca 20 min.
            Jag har ringt Telia Kundtjänst två gånger, men inte heller det löste mitt problem, jag blev även kopplad till Samsungs Support men utan lösning.
            När inte detta fungerade så åkte jag till Teliabutiken där jag köpte telefonen där tre olika medarbetare försökte med olika inställningar mm men det hjälpte inte heller så då felanmälde dom det vidare.
            Nu efter drygt två veckor åkte jag tillbaka till Teliabutiken och frågade om det fanns nån lösning och nu sa dom att det är ett känt fel.
            Konstigt att Ni inte verkar veta det då fler än jag som har problem, se länken här under

            http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=84582

          2. Telia Kundservice 8 år sedan

            Hej igen Jörgen,

            Tack för din information. Det är beklagligt att det sprids sådana rykten 🙁 Har du möjlighet att ge mig ditt mobilnummer så ska vi felsöka djupare?
            Tack på förhand!

            /anna

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej ”R.”,

      Jodå mms finns i 4G-nätet men tydligen verkar det inte fungera helt och fullt för dig. Har du möjlighet att ge oss ditt mobilnummer samt de adresser du oftast är på, så vi kan felsöka djupare?
      Tack på förhand!

      /anna

      1. Ralph Olsson 8 år sedan

        Hej Anna!

        Mitt förslag till dig är att hämta en lur och prova själv.
        Det funkar inte i 4g. den skickar iväg bilden när den går ner på 3g pga dålig täckning.

        Prova nu så får du se!

        Sedan blir det ett fall för era tekniker.

        Bästa hälsningar!
        /Ralph

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej Ralph,

          Våra tekniker kan skicka mms finfint, därför behöver vi ha ditt mobilnummer (och väldigt gärna adresserna där du upplever problem) för att kunna göra en djupare felsökan så vi kan hjälpa dig och se vad som inte fungerar och lösa det för dig.

          /anna

          1. Jörgen H 8 år sedan

            Jag har redan en felanmälan som är aktiv hos Er gällande detta, men du verkar inte lita på mig (eftersom du skrev att det sprids rykten) så här är mitt nummer: 07x-xxxxxxx
            Tack Ralph för att du också står på dig här så kundservice verkligen förstår att det är ett stort problem (enligt min lokala Teliabutik) och att det inte bara är ett problem för oss två. Men enligt forumet här nedan så finns det ju dom det fungerar för, och vissa som har samma APN inställningar som det inte fungerar för… så det borde ju vara nått i Telias nät som felet beror på när nu inställningarna i telefonen är samma?
            http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=84663&page=2

          2. Telia Kundservice 8 år sedan

            Hej igen Jörgen H,

            Tack för ditt mobilnummer (som jag nu modererar bort så det inte ligger här publikt).
            Med rykten menar jag att vi inte har något sådant bekräftat fel vare sig hos oss eller Samsung och det är då väldigt olyckligt om Teliabutiken säger så istället för att skicka kunder vidare till vår support för att snabba på en felsökningsprocess. Vid tester inför lansering av mobilen samt även nu har våra tekniker inga problem med mms oavsett nät S III 4G befinner sig i (mms fungerar i alla nät dvs även via 4G – jag skrev alltså fel tidigare vilket jag ber om ursäkt över), och det är alltså mycket viktigt för oss att få in mobilnummer för felsökning då det hjälper oss att se varför du (och Ralph) har problem med den tjänsten med era S III 4G.

            Trevlig kväll!

            /anna

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej Mulle,

          Det är precis det vi gör 🙂
          Det är inte något fel på 4G-nätet och det är inte något fel i Samsungs mobil, utan vår Support behöver felsöka individuellt om man har problem. Det är alltså jätteviktigt för oss att få in felanmälningar via Kundtjänst till vår Support för att lösa vad som gör att det för vissa inte fungerar med t ex mms när mobilen äri 4G-nätet.
          Att en 4G-mobil går ”offline” är enligt våra terminalansvariga (som jobbar tätt med Samsung, Huawei, Sony, Nokia m fl) helt normalt. Det gör alla mobiler när de växlar mellan olika nät, skillnaden är att en 4G-mobil visar det. Nu har du inte kvar din Samsung S III 4G om jag förstår dig rätt, men annars hade det varit väldigt bra om du gjort en felanmälan via vår Kundtjänst (telefon eller e-post) eller Teliabutik.

          Ha en bra kväll!

          /anna

          1. Ralph 8 år sedan

            Jörgen!

            Ställ in din lur enligt Leo 83 i din länk, fast port 8080 och lösenord telia spara sedan genom menyknappen vänster om hemknappen, den som blir tre streck när du trycker på den.
            Kolla att både dataroaming och mobilt nätverk är ibockade. och att den står inställd på lte/gsm/wcdma

            Ta sedan ut batteri och sim och låt luren ligga en kvart utan dessa. Montera ihop och starta om.

            Helt sjukt men det funkade för mig!

          2. Telia Kundservice 8 år sedan

            God förmiddag Johan!

            Att vi säger att vi inte har något fel är för att det inte är något fel på 4G-nätet, det är inte något fel på Samsungs S III 4G-mobil, det är inte något fel på mms-tjänsten etc – alla dessa fungerar och även i kombination med varandra. Däremot har vissa enskilda kunder uppenbarligen problem och då behöver vi få in en felanmälan för att felsöka och se vad det beror på så vi kan lösa det. Vi tar era problem på allvar, och det är av yttersta vikt att man om man upplever problem av något slag felanmäler dem till oss. Du har alltså gjort helt rätt som kontaktat oss.
            Att en 4G-mobil går ”offline” när den byter nät är helt normalt, det gör även 3G-mobiler när de skiftar nät mellan 3G/Edge/GSM – enda skillnaden är att de inte visar det i sin display vilket 4G-mobiler gör.
            Om du vill tar jag gärna ditt mobilnummer för att se hur det går med din felanmälan?

            /anna

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Roger,

      Roligt med ny mobil! Vad är det för slags wireless home du tänker på?
      Trevlig kväll 🙂

      /anna

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Då är jag med 🙂
      Tack själv, trevlig kväll!

      /anna

  16. Johan 8 år sedan

    Hej Anna love you <3

  17. Test av Samsung Galaxy Note II 4G | Smartare Vardag 8 år sedan

    […] har gjort samma tillägg i Android i Galaxy Note II 4G som jag skrev om i testet av Galaxy S III 4G. Funktionen som märker om du ser på skärmen och låter bli att släcka den […]

  18. Tommi Högbring 8 år sedan

    4g och mms fungerar inte på min splitternya S3 4g. Har gjort alla inställningar flera gånger utan att det fungerar. Har haft kontakt med supporten 2ggr utan resultat. Var i min lokala Teliabutik idag och fick gjort en felanmälan, så nu får jag vänta och se……

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Tommi,

      Det var tråkigt att höra! Bra att du felanmält det, då kommer det lösa sig. Vill du så kan du ge oss ditt mobilnummer här också, samt var någonstans geografiskt du upplever problemen, och exempel på datum och klockslag. Det är viktigt för felavhjälpningen med de uppgifterna till oss.

      /anna

      1. Tommi Högbring 8 år sedan

        Hej Anna/Telia Kundtjänst.
        Telefonnumret det gäller är 07xxxxxxxx och plats är Uddevalla. Jag upplever samma problem i alla stadsdelar. Har provat skicka MMS i 4g nätet fr.o.m 11/11 fram till idag 13/11 och på varierande tider från 05:30 till 22:00. Fick telefonen 9/11. Något enstaka MMS har gått iväg t.ex 12/11 ca. kl10:00. MVH Tommi

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Tack Tommi!
          Jag har skickat det vidare till vår Support.
          Modererar bort ditt mobilnummer.

          /anna

          1. Jörgen H 8 år sedan

            Tommi: Samma här, jag bor också i Uddevalla och du kan ju läsa högre upp här att jag har exakt samma problem.
            För mig verkar det bara vara här i Uddevalla som problemet är att det inte fungerar att skicka/ta emot MMS, åker jag utanför stan ett par mil så är det inga problem längre. Men nu tar Telia problemen på allvar, jag har blivit uppringd nästan dagligen i två veckor av tekniker så förhoppningsvis är problemen snart lösta

          2. Telia Kundservice 8 år sedan

            Hej Jörgen H,

            Vad bra att du blivit kontaktad!
            Trevlig onsdag 🙂

            /anna

        2. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej igen Tommi,

          Om du inte redan har blivit kontaktad av vår Support så kommer du att bli det, fick jag bekräftat i går.

          Ha en skön dag i höstrusket 🙂

          /anna

          1. Tommi Högbring 8 år sedan

            Hej igen….. blev kontaktad igår av en trevlig tekniker. Telia använder 2 frekvenser för 4g (800 & 2600) och problemet verkar uppstå när telefonen väljer en av dessa, som det inte fungerar. Alltså en av frekvenserna verkar fungera bättre än den andra, om jag förstod allt rätt…Skönt att Telia tar problemet på allvar. Mvh Tommi

          2. Telia Kundservice 8 år sedan

            Hej Tommi,

            I går lördag hade vi tillfällig störning på 4G. Om det fortfarande verkar vara så att mobilen stannar kvar på 4G istället för att växla över till 3G/Edge/GSM så är det viktigt att du kontaktar vår Support så de kan föra det vidare in på ditt ärende. Vill du inte ringa kan du t ex skicka e-post så har du även fördelen av att se hela din konversation med oss, http://www.telia.se/kontakt.
            Ha en trevlig söndag 🙂

            /anna

          3. Telia Kundservice 8 år sedan

            Hej! Vad roligt att du är nöjd med telefonen och vår support. Extra roligt för oss att du delar med dig till oss 🙂 Ha en fin dag! /Martina

  19. Test av Samsung Galaxy Note II 4G | Teknikgeek 8 år sedan

    […] har gjort samma tillägg i Android i Galaxy Note II 4G som jag skrev om i testet av Galaxy S III 4G. Funktionen som märker om du ser på skärmen och låter bli att släcka den […]

  20. Christer Jansson 8 år sedan

    Hej
    Nu skickar jag in mobilen till Samsung (via Teliabutik).
    Luren byter band från E/H/H+/3G/4G hur som helst och ibland ett enkelriktat tecken = inget nät. Även om jag står still. Telia har gjort allt för att få den i 4G-läge.

    Hoppas Samsung slarvar bort telefonen.

    /Christer

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Christer,

      Det var riktigt tråkigt att höra.
      Har du haft kontakt med en tekniker hos oss, eller är det enbart via Teliabutiken som ni felsökt?

      /anna

      1. Christer Jansson 8 år sedan

        Mobila kundtjänsten har gjort vad de kan och ser att kortet är aktivt i 4G efter omstart mm. Det är det oxxå men även i alla andra näthastigheter. Nu är den inlämnad i Teliabutik för inskick till Samsung. Samsung vill ha in telefonen så det är nog det som gäller för er med liknande problem. Hoppas de hittar felet/delen.
        Mvh
        Christer

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Det hoppas vi att de gör.

          /anna

          1. Christer Jansson 8 år sedan

            Hej
            Jag har nu fått tillbaka min Samsung 4G från reparation.

            Det är nu väl känt i Teliabutik att Samsung måste göra en mjukvaru-uppgradering (inget man kan ladda ned) och tyvärr kan inte Teliabutiken göra den utan luren skickades till Ljungby.

            Då mitt problem gäller samtliga 4G telefoner som levererades tidigt så är det trist om någon därute går och tycker att Telias 4G-nät suger. Info borde ges till samtliga kunder som köpte första versionen Samsung 4G. Typ som att ”Volvo återkallar alla modeller för en justering” som man brukar läsa om.

            Så sprid infon till de som klagar att det finns en lösning hos Samsung.
            Mvh
            Christer

          2. Telia Kundservice 8 år sedan

            Hej Christer!

            Tack för din input och vad bra att det fungerar för dig nu!
            Är det en Samsung Galaxy S II LTE eller en Samsung Galaxy S III 4G du har som du fått uppgraderad av Samsung?

            /anna

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Johanna,

      Även om du inte har 3G kan det så klart finnas 4G men det har du säkert redan tittat efter på vår täcknings- och utbyggnadskarta (www.telia.se/tackning).

      Om du inte har 3G eller 4G där du bor eller där du arbetar så kommer det för dig inte vara någon skillnad mellan de olika modellerna, mer än att om vi om t ex ett år bygger ut 4G där du bor/arbetar så kommer du med en ”originalversion” av Samsung Galaxy S III inte kunna använda 4G-nätet.

      /anna

  21. 4G fyller tre år! | Smartare Vardag 8 år sedan

    […] Samsung Galaxy S III 4G […]

  22. Thomas Svensson 8 år sedan

    Hej !
    Har köpt en samsung 4 G telefon som bara fungerar på 3 G, varför ? har även en samsung Tab som fungerade utmärkt på 4 G. Dessa tester är utförda på samma plats i Sjövik. Har även kollat att alla ruter och inställningar är riktiga.

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Thomas,

      Låter som du behöver kontakta oss så vi kan se att du har ett abonnemang som är tillräckligt nytt för att inkludera 4G. Ring på tel 90200, skicka e-post http://www.telia.se/privat/kontakt/e-post eller gå in i närmaste Teliabutik för support 🙂
      Gott Nytt År!

      /anna

    2. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Thomas! Det är svårt att svara på utan en felsökning. Jag rekommenderar att du kontaktar supporten för en kontroll av ditt abonnemang. Du når supporten via chatt, telefon eller e-post, http://www.telia.se/kontakt /Annica

  23. Kalle Andersson 8 år sedan

    Hej 🙂 Fungerar operatören 3 i eran S3 4G ?? Ni kör ju på samma 800 och 2600 i 4G nätet. MVH

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej kalle, det ska fungera med andra operatörer i Galaxy SIII 4G. /Christoffer

  24. christina Lindh 8 år sedan

    Hejsan
    Var hittar jag en manuall till Samsung Galaxy S III 4G
    ///Christina

    1. Bror [Telia] 8 år sedan

      Hej Christina!

      Du kan ladda ner en manual till Samsung Galaxy S III 4G här: http://www.samsung.com/se/support/model/GT-I9305RWDTLA-downloads?downloadName=UM

      /bror

  25. Lennart Wiklund 7 år sedan

    Hur vet jag att 4-g nätet finns tillgängligt och fungerar där jag bor ? Bor 4 mil syd-ost Östersund.

    1. Bror [Telia] 7 år sedan

      Hej Lennart!

      http://www.telia.se/tackning så kan du se täckningskartor över de olika mobilnäten som vi har.

      Saknar du 4G just där du bor så är ändå en smartphone med 4G ett bra val, för den kommer att fungera som en 3G-mobil där inte 4G finns och sedan välja det snabbare 4G-nätet där det finns tillgängligt.

      /bror

  26. Det finns en Samsung för alla | Smartare Vardag 7 år sedan

    […] Läs mitt test av Samsung Galaxy S III 4G här. […]

  27. Amar 7 år sedan

    hejsan köpte samsung igår av en tjej som hon säger den olåst… men jag fixade micro sim kort till den.. jag sätter in o den säger sätt i sim kort… meddans de finns redan en… snälla vetu va problemet är hjälp mig me svar eller nått tck

    1. Telia Kundservice 7 år sedan

      Hej Amar! Det låter som att telefonen är operatörslåst. Vi har ingen möjlighet att kunna kontrollera om den är det. Är telefonen operatörslåst måste du vända dig till den operatör som låst telefon för hjälp med upplåsningen. /Maria

  28. Ove Hellström 7 år sedan

    Vad ingår i månadskostnaden?

    1. Telia Kundservice 7 år sedan

      Hej Ove!

      Jag gissar att du med frågan har hittat vårt erbjudande gällande Samsung Galaxy S III 4G. Priset beror på vilket abonnemang du väljer att paketera med telefonen. Du kan själv testa olika alternativ via den här länken.

      Trevlig kväll!

      //Andreas

  29. Roffe Bergelin 7 år sedan

    Hej har köpt en S3 4G telefon tidigare hade jag en enkel nokia. Nu kommer jag inte åt nätet(vilket jag gjorde med nokian). har ändå ringt Telia Support minst 3 ggr och fått ett Mail med inställnings data…fungerar ändå inte. JO vist finns det support men vilken support är det igentligen.

    1. Telia Kundservice 7 år sedan

      Hej Roffe! Vi kan hjälpa dig med att ge dig de inställningar som fungerar med våra tjänster, sen kan du behöva ringa Samsungs support för att konfigurera dessa på rätt sätt. Jag hoppas det löser sig! /Martina

  30. Johan Andersson 7 år sedan

    Har samma problem som alla andra .
    4g kopplas bort när man ringer eller om någon ringer till telefonen ( även om man inte svarar ).
    Telefonen går över till det 2G eller 3G nät som svarar snabbast och det tar ett tag efter avslutat samtal innan den återgår till 4G.

    Om man använder hotspot , appar , email etc etc eller annat samtidigt som man talar eller om någon råkar ringa till ens telefon så dör dessa.

    För mig betyder det att 4G nätet faktiskt känns helt meningslöst att ha i telefonen. Det är lite som att bilen inte skulle gå att gasa med för att man använder bilstereon.

    Här måste ni hitta en lösning.

    /Missnöjd 4G ägare.

    1. Telia Kundservice 7 år sedan

      Hej Johan!

      4G tekniken i sig och därmed nätet är i dagsläget ett renodlat datanät. Det är således inte anpassat för vanliga analoga samtal på samma sätt som GSM eller 3G är. Det är således en terminalfråga. Det vill säga, det är tillverkarna av 4G telefoner som måste hitta en lösning för sina telefoner att nyttja näten på bästa sätt utan avbrott för användaren. Till exempel att inkludera möjligheten för telefonerna att kunna hantera två nät samtidigt. IP telefoni berörs naturligtvis inte av detta.

      Ha en fortsatt trevlig helg!

      //Andreas

  31. Peter Granberg 7 år sedan

    Jag letar efter inställningar för ”Rörelser och Gester” i min S3 4G, men de saknas. Det finns gott om beskrivningar på nätet hur man skall aktivera detta i ”Inställningar > Min Enhet > Rörelser och Gester”.

    1. Bror [Telia] 7 år sedan

      Hej Peter!

      Börja med att kolla så att din Samsung har senaste mjukvaran. Det gör du under ”Inställningar” och sedan längst ner där det står ”Om telefonen”. Högst upp finns ”Programuppdatering”.

      Om den har senaste mjukvaran och du ändå inte kan hitta inställningarna så kan du ringa Samsung Support på 0771-7267864 så får du hjälp samtidigt som du kan klicka runt i inställningarna.

      /bror

      1. Peter Granberg 7 år sedan

        Jag har version 4.1.1. Bruksanvisningen för Jelly Bean 4.1 innehåller den funktion jag saknar, så jag borde ju ha den.

        Grundversion: 3.0.31-215581

        Du nämner inte vilken version som är ”senaste”.

        Den är köpt för tre månader sedan i Teliabutik.

        /Peter

        1. Telia Kundservice 7 år sedan

          Hej! Det beror på telefonmodell vilken som är den senast släppta versionen. Om du gör som Bror svarade tidigare på det här inlägget så får du reda på om du har den senaste versionen av Android för just din modell – vilket dessutom kan skilja mellan olika versioner av samma modell. Får du det fortfarande inte att fungera så kan du kontakta Samsung Support (se Brors svar).

          /Thomas

  32. zahid hussain 7 år sedan

    teila is not good serveice i am no like because is slow

    you’r cheating to people

  33. cina Jangeborn. 6 år sedan

    Hej.

    Vi har telefon Samsung QUALCOMM 4G,men vi kan inte hitta hur man kan koppla till högtalare funktion från telefonen.
    Vill kunna ha telefonen i hand och lyssna /prata samtalet utan att ha telefonen mot örat.

    Finns det nån användare manual ,som kan hämta från nätet?

    MVH:cina

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Cina!
      Jag rekommenderar att du kontaktar Samsung som själva hanterar supporten för sina telefoner de kan även hjälpa dig med om det finns någon manual att tillgå. Du hittar deras kontaktvägar på http://www.samsung.com/se/info/contactus.html
      /Henrik