nano_telia

Nano-sim till iPhone 5

När iPhone 5 nu börjar säljas så är det den första mobiltelefonen som använder den nya sortens sim-kort som kallas nano-sim. Eftersom det är en helt ny storlek på sim-kort så tänkte jag skriva ner vad som är bra att veta och tänka på när det gäller nano-sim.

För att kort svara på den vanligaste frågan först: Nej, det går inte att klippa till ett befintligt sim-kort till nano-sims storlek. Mer om det senare.

Nano-simkortet i sig har inga nya funktioner, utan det är 12×9 mm istället för mikro-sim som är 15×12 mm. Dessutom är nano-sim 0,1 mm tunnare än mikro-sim. Det är den här skillnaden i tjocklek som gör att du inte kommer att kunna klippa ner ditt nuvarande sim-kort till nano-sim.

Nano-sim

Det kommer att finnas adaptrar för att göra nano-sim till mikro-sim och till traditionellt sim-kort, så vill du flytta ett nano-sim till annan mobiltelefon så är inte det några problem.

Några praktiska tips:

  1. Klipp inte till ett nano-sim själv, utan se till att beställa ett nytt via kundtjänst på telefonnummer 90200 (privat) eller 90400 (företag). Det går att beställa från den 21/9 och det tar upp till tre postgångsdagar att få ut ett nytt sim-kort, och det är såklart kostnadsfritt. Från 28/9 kan du byta i någon av Telias butiker.
  2. Beställer du en iPhone 5 med nytt eller befintligt abonnemang från Telia så skickas ett nano-sim ut till dig samtidigt som du får din nya telefon. Köper du telefonen kontant så beställer du ett nytt sim-kort enligt det som står i punkt 1.
  3. Var noga med att sätta sim-kortet rätt i mobiltelefonen. Det kommer vara ett hörn som är avfasat, men i takt med att sim-kortet blir mindre så blir även det avfasade hörnet mindre och svårare att se.

Bror [Telia]

Rikard

Det går visst att klippa till ett nano-sim! Betydligt klurigare än micro-sim dock, eftersom man måste fila ner det lite.
Dumt att påstå att INTE GÅR.

Svara
Telia Kundservice

Hej Rikard! Eftersom uppgifter även säger att nano-simkorten är tunnare och att det även innebär att man måste göra åverkan på kontaktytorna är det inget vi rekommenderar. /Maria

Svara
Johan Fors

Ni ska ju ändå inte säga att det INTE GÅR. Det går visst. Det är inga problem, det är bara att fila ner det med ett sandpapper på baksidan. Finns massvis med youtube-filmer på detta redan, så väldigt dumt att verkligen konstatera att det inte går, när det är fullt möjligt och faktiskt inte så svårt.

Svara
Telia Kundservice

Hej Johan,

Du får så klart göra som du vill med ditt sim-kort, och om du vill sandpappra ned är det upp till dig.
Men om du får problem pga det (mycket troligt) så är det inget vi kan ge dig service och support på eftersom du inte följt vårt uttryckliga råd och beställt ett nano-sim till din nya iPhone 5 där vi uttryckligen säger att så ska göras och där vi dessutom bjuder på det eftersom den nya mobilen kräver ett annat simkort.
Vi avråder bestämt från att klippa, sandpappra eller på något vis själv göra nano-sim av annan simkortsstorlek och -modell! Kontakta vår Kundtjänst och beställ ett till ditt mobilabonnemang eller beställ kortbyte till nano-sim själv via Mina sidor http://www.telia.se/minasidor.

/anna

Svara
Gunnar Strömqvist

Hej Har suttit i kundtjänsten i över en timme innan jag fick svar,
för att beställa ett nano simkort till min iphone5 som jag beställde inatt på telias hemsida efter mycket strul.

på hemsidan står det utryckligen att om som jag köpte telefonen kontant så ringer jag till kundtjänst för att beställa ett nano simkort, ”som går att beställa från 21/9″ när jag äntligen kommer fram så säger hon att det går ej att beställa, snälla telia lär ni er aldrig

Svara
Telia Kundservice

Hej Gunnar,

Grattis till ditt förköp :)
Jo, nano-sim går att beställa via vår Kundtjänst fr o m idag, men då förstår jag att du har en äldre abonnemangsform. De är ännu inte inne i systemet utan kommer att komma in kontinuerligt under dagen idag och kommande dagarna. Jag ber om ursäkt för eventuellt besvär.

/anna

Svara
Telia Kundservice

Hej Gunnar! Det har dessvärre varit lite tekniska problem på förmiddagen att beställa ut nano-simkort via vår kundtjänst. Felet är nu åtgärdat. Du kan därför kontakta vår kundtjänst på nytt för att beställa kortet. /Maria

Svara
Telia Kundservice

Hej Rikard,

Nej nano-sim kan beställas från Kundtjänst fr o m idag. Däremot om du har en gammal abonnemangsform som vi inte längre säljer så kan vi inte idag beställa ut ett nano-sim till dig, utan vi har prioriterat att det ska fungera för våra nuvarande abonnemangsformer. De äldre abonnemangsformerna kommer in i systemet kontinuerligt så att nano-sim ska kunna beställas ut även till dem.

/anna

Svara
Martin

Hej jag ringde till kundtjäns idag för att beställa ett nano simkort, och då får jag till svar att dom inte har möjlighet att beställa det, sen hänvisar ni mig till en telebutik. Hur dåligt är detta när ni beskriver att det är så det ska gå till???

Svara
Telia Kundservice

Hej Martin,

Det får jag be om ursäkt för. I morse hade vi tillfälligt problem med Kundtjänstsystemet som nu är löst. Men om du har en äldre abonnemangsform som vi inte längre säljer, så kan inte Kundtjänst just nu beställa ut ett nano-sim till den abonnemangsformen. Vi lägger dock kontinuerligt in även äldre abonnemangsformer så att nano-sim kan beställas även till dem.

/anna

Svara
Hans

Hej! Enligt texten ovan skulle man kunna beställa ett nanosim från 90200 den 21/9 då jag kommer att köpa min Iphone 5 kontant i någon teliabutik men när jag ringde idag till Telias kundtjänst 90200 så sa hon jag pratade med att hon inte kunde skicka ut ett nytt simkort för att deras system inte kunde göra det. Hon visste inte varför men sa att de kanske hade nåt att göra med att jag redan har ett abonnemang, prata på extra surf. Hon skulle undersöka saken och återkomma.

Låter konstigt att jag inte skulle kunna få ut ett nano sim pga att jag redan har ett abonnemang?

Svara
Telia Kundservice

Hej igen Hans,

I morse hade vi tillfälliga problem med Kundtjänsts stödsystem men de är nu lösta.
Om du har en äldre abonnemangsform som vi inte längre säljer, så kan dock inte Kundtjänst just nu ändra ditt simkort till nano-sim. Men vi lägger kontinuerligt in även äldre abonnemangsformer, så att nano-sim kan beställas även till dem.

/anna

Svara
Eva Ågren Garcia

Ringde kundtjänst i morse när jag hade fått bekräftat att jag får min iPhone den 28:e. Man kunde inte alls få något nano sim nu. Det var bara att vänta och se när ni skulle få dom var svaret jag fick. Har köpt kontant utan abonnemang. Vilket är sant?

Svara
Telia Kundservice

Hej Eva,

Om du har en äldre abonnemangsform som vi idag inte längre säljer, så kan vi idag inte ändra till nano-sim på det abonnemanget. Vi har prioriterat att till idag får klart för de abonnemang som vi säljer. Du kommer kunna ändra till nano-sim inom några dagar.

/anna

Svara
Joe

Idag fredag (21/9) verkar det bara gå att få nano-sim från kundtjänst på vissa abbonemang. Har du ”fel” abbonemang får du vänta och hoppas att Telia löser sina problem innan telefonen levereras.
”Ring någon gång nästa vecka eller gå in i en butik när du har fått telefonen” var rådet som gavs. Inte så förtroendeingivande.

Svara
Telia Kundservice

Hej Joe,

Om du har en äldre abonnemangsform som vi inte längre säljer, så är det riktigt att det inte just nu går att beställa nano-sim till den abonnemangsformen, utan vi prioriterar de abonnemangsformer som vi idag har. Vi lägger kontinuerligt in även äldre abonnemangsformer dock, så att nano-sim fungerar även på dem.

/anna

Svara
Hans

Jag har en väldigt viktig fråga: Kommer ni att kunna leverera nano-sim till oss som har äldre abonnemang som ni inte längre säljer innan telefonen släpps? Alltså kommer jag att hinna få mitt nano sim så jag kan använda telefonen och ringa med när jag har den i min hand efter att jag köat vid min teliabutik. Jag åker bort dagen efter lanseringen och det är viktigt att jag hinner få hem nano simkortet innan telefonen släpps plus att posten måste ha någon dag på sig att leverera.

Koer ni klara detta?? Hur gör jag om ni inte löser detta i tid? Får jag ett nanokort i teliabutiken med ett temporärt nummer som sedan ändras? Har ni någon plan?

Svara
Telia Kundservice

Hej Hans,

Om du har en äldre abonnemangsform kommer du kunna beställa nano-sim till det från imorgon. Det tar sedan upp till tre dagar innan Posten levererat det hem till dig.
Trevlig helg!

/anna

Svara
Pontus

Ringde nu precis och beställde utan problem. Det var för övrigt första beställningen av nano sim för tjejen som tog emot min beställning.

Svara
Christian

Hej. Kommer det gå att gå in på en Telia butik, typ Umeås telia butik, i början på nästa vecka och få med sig ett nano sim hem eller måste man beställa av kundtjänst?

Svara
Bo Håkansson

När Nanosimkortet kommer är det då oaktiverat så att det gamla kortet/telefonen fortfarande fungerar tills jag själv vill byta och aktivera hos er?
Med vänlig hälsning Bosse

Svara
Telia Kundservice

Hej igen Bo,

Ja, det aktiveras när du stoppar in det i din nya iPhone 5 eller sex månader efter beställningen av kortbyte dvs så aktiveras det oavsett om du stoppat in det i nya mobilen eller ej.

/anna

Svara
Bo Håkansson

Även om det är på mitt nuvarande nummer ? Jag får min nya 5:a från er den 28/9 – så om jag beställer ett nu på”mina sidor” så fungerar mitt nuvarande kort/nummer under tiden tills jag stoppar in ”nanon” i nya mobilen ? Är det rätt uppfattat ? Med vänlig hälsning Bo

Svara
Bo

Tack för alla svar / hjälp. Det fungerar bättre här än den ”ordinarie” vägen – även om den också går bra ibland.
Återigen – tack !
Med vänlig hälsning Bo

Christian

Ringde just till kundtjänst, enligt den killen så fanns inte nano simkorten i sverige?!?!? Utan man var tvungen att vänta till den 28 för då kom dom hit

Om jag nu vill beställa ett själv på mina sidor, hur och vart går man?

Svara
Telia Kundservice

Hej Christian,

Då får jag be om ursäkt för den personen som inte verkar ha tagit till sig den interna information som alla inom Kundtjänst har tillgång till. Vi har vädigt gott om nano-sim och de finns här i Sverige i vårt simkorts-lager.
Däremot har inte Telia butik några ute hos sig förrän 28/9.

Efter du loggat in på Mina sidor så klickar du på ditt abonnemang som det gäller, och väljer att du vill administrera ditt abonnemang och sedan att du vill göra ett kortbyte.

/anna

Svara
Niclas Tordhag

Om jag beställer två nano-sim(ett vanligt och ett ExtraSim) får jag behålla det gamla numret som jag har på ExtraSim kortet.?

Svara
Niclas Tordhag

Jag ringde just kundtjänsten och skulle beställa ett nanosim till mitt ExtraSim och dom sa att det inte var möjligt men när jag frågade här så sa ni att det skulle gå. Vad ska jag gör nu när jag har beställt två Iphones och en kommer jag inte kunna använda?

Svara
Telia Kundservice

Hej Niclas,

Det ska gå att beställa nano-sim till tjänsten ExtraSim, men inte om du har vår gamla tjänst Extrakort. Har du ExtraSim-tjänsten (www.telia.se/extrasim) så ska du kunna beställa nano-sim dit?

/anna

Svara
Hans

Nu fungerar det att beställa nano-sim även för oss med äldre abonnemang som Telia idag inte säljer. Bara att ringa 90200. Beställde mitt idag och får det på tisdag i min brevlåda!

Svara
Emil

Hejsan!

Om jag har ett Telia-kontantkort och köper iPhone5 i en Expert affär och då tar med ett abbonemang, kommer jag då behöva beställa ett nano-sim då? Eller kan jag beställa ett nu i förväg som gäller på mitt kontantkort så länge, men som sedan uppgraderas?

Svara
Telia Kundservice

Hej Emil,

Nu har väl Expert gått i konkurs och kommer mest troligt inte ha några iPhone 5, men om du går till en annan återförsäljare så ska den återförsäljaren hjälpa dig även med byte till nano-sim.
Men vill du kan du självklart ordna byte till nano-sim själv, antingen om du kontaktar Kundtjänst via tel 90200 eller gör det själv via dina Mina sidor http://www.telia.se/minasidor.

/anna

Svara
Emil

Kan jag fixa nano-sim i förväg eller måste jag ordna de på fredag, när jag får telefon, så jag inte kommer kunna använda den förens typ på onsdagen efter?

Svara
Telia Kundservice

Hej igen Emil,

Du kan göra det i förväg, antingen själv via Mina sidor eller via Kundtjänst. Du får hem nano-sim inom tre postgångsdagar. Nano-sim:et aktiveras först när du stoppar det i din nya iPhone 5, så det simkort du har nu fortsätter att fungera.

/anna

Svara
Emil

Okej, men om jag beställer ett nano-sim idag, kommer det ”vara” mitt kontantkort fram tills fredag då jag tecknar ett abbonemang i samband med iPhone5 och då blir det nano-simet mitt abbonemang? Även fast jag inte använder de förens fredag, om du förstår hur jag menar.. Eller får man ett nytt nano-sim när man byter till abbonemang?

Telia Kundservice

Godmorgon Emil,

Såvida du inte tänker byta mobilnummer så spelar du ingen roll om du beställer ett nano-sim till dig nu när du har Telia Refill och sedan byter till abonnemang, då nano-sim:et ”kopplas” till ditt mobilnummer.

/anna

Emil

Går Halebop under er så de går på samma simkort? Eller om jag beställer nano-sim idag och sedan tar Halebop på fredag, får jag ett nytt sim då? Är de ok att göra så isåfall då jag bara kommer använda nano-sim från er i 3 dagar.

Bosse Håkansson

Rätt skall vara rätt…… Det ät väl ”bara” dom egna Expertbutikerna som gottfinnande konkurs så här långt ?
Bör finnas ganska många ”privata” att handla iPhone på.
/Bosse

Svara
Telia Kundservice

Hej Bosse,

Om där finns sådana så påverkas kanske inte de av Expert-kedjans konkurs och det är bra för dem. Oavsett gäller svaret att den återförsäljare du går till och köper en iPhone 5 av också ska hjälpa till att byta simkort till ett nano-sim.

/anna

Svara
Magnus

Beställde iPhone direkt det var möjligt, jag har ett beställningsnummer, jag har dock inte fått något bekräftelsemejl ännu, hur kan jag kolla upp min beställning utan att behöva sitta i telefonkö? En fråga som kanske inte hör hemma här men tacksam för svar. Mvh Magnus

Svara
Telia Kundservice

Godmorgon Magnus,

Oftast är det inte mer än några minuters kö när du ringer vår kundtjänst med mobila frågor/ärenden men nu kan det vara längre då många har frågor om iPhone 5. Då kan du istället chatta eller skicka epost till oss. Det snabbaste sättet att få svar på dina frågor är att ringa eller chatta. Här ser du hur du kommer i kontakt med oss, http://www.telia.se/kontakt.

/anna

Svara
Samuel

Hej,
Jag har IOM min iphone5-beställning bytt från tele2 till Telia och valt att flytta över mitt nummer. Har fått besked om att porteringen kommer att ske den 5 okt men min iphone5 kommer först den 22 oktober. Kommer jag få ett microsim av er under mellantiden till min iphone4 som jag har idag eller hur funkar det?

Mvh
Samuel

Svara
Telia Kundservice

Hej Samuel! Det är möjligt att få ett micro-sim under tiden du väntar på din Iphone 5. Kontakta kundtjänst på tel 90200 så får du hjälp med den beställningen. Du kan även besöka en Teliabutik eller återförsäljare och hämta ut ett mikro-simkort när flytten är genomförd. /Annica

Svara
Andreas Blomqvist

Beställde i fredags iphone 5. Fick idag mitt nano-sim på brevlåda.
Betyder det att jag får telefonen på fredag?

Svara
Telia Kundservice

Hej Andreas,

Det kan vi tyvärr inte garantera då leveranstiderna är preliminära och vi skickar ut nano-sim i förväg så att du inte ska riskera att inte ha nano-sim:et när din iphone 5 kommer.
Så bara håll ut till dess du får avin :)

/anna

Svara
Isabelle

Hej.
Jag beställde en iphone 5 utan abonnemang fast med ett Telia refil kort. Får jag ett nanosim till då?

Svara
Telia Kundservice

Hej Isabelle,

Inte med automatik, utan du får själv kontakta oss för att beställa ett (www.telia.se/kontakt) eller så kan du beställa ett själv via dina Mina sidor (www.telia.se/minasidor).

/anna

Svara
Tomb Svalborg

Hejsan!
Jag har fått mitt nano-sim men inte min telefon. Jag beställde så att gamla numret skulle föras över till det nya nanokortet och nu verkar det som att ingen kan ringa mig eller skicka sms till mig på nuvarande telefonen. Däremot så kan jag ringa och smsa.

Jag antar att detta löser sig när jag väl kan koppla in mitt nya kort till nya telefonen. Fast rätt jobbigt att ingen kan nå mig fram tills dess.

Svara
Telia Kundservice

Hej Tomb,

Om du kan ringa och sms:a så har det inte med leveransen av ditt nano-sim att göra, utan jag rekommenderar att du kontaktar oss via tel 90200/90400 för felsökning. Fast innan du ringer oss; starta om mobilen och se om det hjälper (eftersom du annars ändå kommer bli ombedd att göra det).

/anna

Svara
Paul

Hej.

Jag har förbeställt en iphone 5. Dock i min frus abbonnemang. Tanken är att jag ska ha 5:an och hon ska ta över min 4S. Frågan är: Jag beställde ett nanokort i mitt telenr och ett microsim till frugan, samtidigt så förlängde jag hennes abbonnemang från ett ”prata på” till ett ”flex” abbonnemang. Simkorten har kommit men telefonen lär dröja ca 4 veckor. Kommer simkorten jag fått att fungera direkt när telefonen kommer, eller behöver vi beställa nya igen?

Svara
Anna-Maria

Ni har fel, det går inte alls att aktivera iphone 5 utan nano-somkort. Är sjukt less på att ni skickat mitt nya simkort till en adress som jag bott på för 2 år sedan, ni påstår på hemsidan att ni ska skicka den till folkbokförningsadressen, men det stämmer inte heller.

Sjukt kul att ha en telefon som inte går att använda.

Tack så jävla mycket telia.

Svara
Telia Kundservice

Hej Anna-Maria,

Vi plockar upp adressen från folkbokföringen, så du får gärna kontrollera att det är ändrat i alla myndighetsregister till den adress du vill ska gälla.
Istället för att vänta på att nano-simkortet ska hitta hem till dig så kan du besöka en av våra Telia butiker och byta simkort där.
Trevlig helg!

/anna

Svara
johan haugland

Det står att det går att aktivera telefonen via trådlöst nätverk om man inte fått simet. Men det står bara Please insert sim när ja försöker connecta?

Svara
Erik

FYI så går det inte att börja leka med en iphone 5 utan simkort. Den kräver aktivering. Och simkort för att kunna aktiveras. Jag fick just min telefon, men brevbäraren hade inte med sig nått sim…

Svara
Telia Kundservice

Hej Erik,

Enligt information ska det gå lika bra som på tidigare modeller av iPhone, men jag tar bort det stycket ur blogginlägget just in case.
Då har säkert brevbären med sig det på måndag – tisdag istället, men jag förstår att du kanske inte vill vänta och då kan du om du kan gå in i en av våra Telia butiker och få hjälp med att byta till nano-sim av dem.
Trevlig helg!

/anna

Svara
Per Andrén

Hallå,

Jag får ”No service” och kan omöjligen ansluta till Telia’s nät på min iPhone 5.
Vid manuell operatörs-sökning dyker Telia upp, men det går trots det inte att ansluta.

Jag svände förbi en Telia-butik under eftermiddagen, men de kunde inte ge mig ett tydligare svar än svävande kommentarer om ”köer”, ”vi kan aktiveta om det..” och ”försök igen senare”.

Det fungerade dock ett tag precis när jag startade telefonen första gången. Dessvärre krånglade jag till det med mina backuper, så ett tag hade jag igång båda telefonerna parallellt.
Kan det ha något med saken att göra? Kan ni göra någonting åt det?

Tack på förhand!

Svara
Telia Kundservice

Hej Per,

Det kan tyvärr bli fördröjningar när så många går igång med sina iPhone 5 och nano-sim samtidigt, så som det var igår. Är det fortfarande så idag, och har du provat att starta om mobilen?

/anna

Svara
Magnus Lager

Mitt Simkort aktiverar inte och det är en fläck på skärmen som är trasig på typ 6mm i diameter. bra start!

Svara
Telia Kundservice

Hej Magnus,

Det var tråkigt att höra! Om du inte har väldigt långt till en Teliabutik rekommenderar jag dig att gå dit med din mobil för att se om det faller inom Apples garantiramar så du kan byta mobil ”direkt” (det finns inga lager men så snart som möjligt) eller om den får skickas iväg på lagning. Då kan de även aktivera ditt simkort.
Om du inte har möjlighet att gå till Teliabutik, kontakta oss via tel 90200/90400 och i talsvaret säger du ”iPhone” så kommer du till vår särskilda iPhone-support.

/anna

Svara
Veronika

Hej!
Har fått mitt nano-sim och telefonen, har satt in simkortet och telefonen fungerar som den ska, har fört över allt från den gamla telefonen, så långt allt bra. Men när det ringer så ringer det i den gamla telefonen.. Ska inte det simkortet sluta fungera automatiskt? Eller hur ska jag göra för att få detta att fungera?

Svara
Telia Kundservice

Hej Veronika,

Det kan tyvärr bli fördröjningar när så många går igång med sina iPhone 5 och nano-sim samtidigt, så därför aktiveras inte nano-simkortet direkt utan ditt gamla simkort hänger med ett tag till.
Är det likadant idag, och har du provat att starta om din nya mobil?

/anna

Svara
Andreas Jonasson

Hade sett fram emot att använda iPhone 5 när jag hämtat ut den på Posten nu på eftermiddagen, beställd i ett paket med kontantkort. Ni skickade ett fullstort SIM-kort, varför då??

Svara
Telia Kundservice

Hej Andreas,

Precis som vi skriver så om man köper en iPhone 5 kontant eller med Telia Refill behöver man kontakta oss för att beställa ett nano-simkort. Du kan gå in till en av våra Telia butiker för direkt byte eller göra det själv via dina Mina sidor (www.telia.se/minasidor) eller genom att ringa oss på tel 90200.

/anna

Svara
johan

Jag beställde en iphone 5 med abonemang, kmr nano simet automatiskt då eller måste jag beställa ett själv? telefonen kom i fredags.

Svara
Telia Kundservice

Hej Johan,

Ja då kommer nano-simkortet med automatik. Mest troligt med Posten idag om det inte hann fram i fredags. Vill du kan du gå till en Telia butik och där göra ett kortbyte om du inte vill vänta.

/anna

Svara
Curt

Hej Anna,
det stämmer inte att man kan göra kortbyte i Telia butik! I alla fall inte i Eskilstunas Telia butik. Där säger de att de bara fått samma antal nano-simkort som de fått telefoner och därför kan inte byta om man beställt sin telefon via Telia på nätet.

Svara
Telia Kundservice

Hej Curt,

Vad bra att du säger detta om Eskilstuna Telia butik – jag tar vidare till ansvariga att de inte fått sina ”extra” nano-simkort som alla Telia butiker ska ha just för att vi vet att man ibland vill gå direkt till Telia butiken för att byta simkort. Tack!

/anna

Svara
Curt

Eftersom de inte hade några extra sim-kort så hade de tydligen varit tvungna att neka flera kunder före mig som ville byta kort. Men när jag förklarade mitt ärende att jag hade beställt telefonen via nätet (som kom i fredags) men det då inte fungerat med att förlänga mitt abonnemang utan jag var tvungen att ta utan abonnemang och därför inte fått nåt sim-kort skickat så gjorde den vänliga damen ett undantag för mig så jag fick ändå ett kort insatt i min telefon där. Bra med serviceminded personal! :) Men förstås lite tråkigt för de som inte fick nåt kort.

Telia Kundservice

Hej igen Curt,

Vad bra att det löste sig för dig ändå :)
Tack vare att du sa till är det nu iaf extra nano-simkort på väg till Eskilstuna-butiken.

/anna

Jesper

Beställde en iphone 5 igår på eran webb. Får jag nanosimkortet med telefonen eller måste jag beställa?

Svara
Telia Kundservice

Hej Jesper!

Förlängde du ditt abonnemang eller tog du ett nytt abonnemang till mobilen? Då är svaret att det kommer ut med automatik till dig :)
Om du köpte mobilen kontant eller med Telia Refill så vet vi inte till vilket mobilnummer som det ska ut ett nano-sim, så då behöver du själv initiera kortbyte till nano-sim och då kan du göra det själv genom dina Mina sidor (www.telia.se/minasidor) eller kontakta oss via telefon 90200 eller gå in i en av våra Telia butiker.

/anna

Svara
Christoffer Christoffersen

Har beställt ett nano-simkort, av telia (ringde 90200). Men det
tar Telia betalt för (95:-). Enligt dig så är det kostnadsfritt, så kan man få en kommentar?

Svara
Telia Kundservice

God förmiddag Christoffer,

Enligt oss Telia är det kostnadsfritt att byta till nano-sim när man köper iPhone 5. Mest troligt sa den kundtjänstmedarbetaren helt enkelt fel, då ett vanligt kortbyte som inte sker för att du som kund måste byta simkort pga din nya mobil kräver så, kostar 95 kr ink moms.
Trevlig helg!

/anna

Svara
Christoffer Christoffersen

Hej Anna,
Tack för ditt svar! Den kundtjänstmedarbetaren som jag pratade sa att räkningen på nano-simkortet skulle komma på en separat faktura. Om så är fallet vad skall jag göra med fakturan isåfall?

Ps
I förrgår ringde en bekant till mig, och ställde samma fråga.
Svaret var det samma, det kostar 95:-
Ds

mvh//Christoffer

Svara
Telia Kundservice

Hej igen Christoffer!

Om så är fallet så kontaktar du oss, att skriva här går bra.
Vi har även gått ut med en påminnelse till alla Kundtjänstmedarbetare angående detta så tack för att du sa till!

/anna

Svara
jennie

Hej!
Kan man gå in i en Telia butik med sitt gamla simkort och be dom ”klippa till det” eller vad det är ni gör, och därefter kunna använda det direkt man ”går ut ur butiken”? Eller kommer man behöva vänta på ett nytt?
Tacksam för svar!

Svara
Telia Kundservice

Godmorgon Jennie!

Om du går in i en av våra Telia butiker så hjälper de dig med kortbyte så du går från butiken med ett nytt simkort, men däremot går det inte att ”klippa till” ett nano-sim från ett vanligt simkort eller ett mikro-simkort då de har olika tjocklek.
Ha en bra dag :)

/anna

Svara
Jesper

beställde min iphone 5 den sjunde oktober. Ungefär hur lång tid kommer det att ta? Í mejlet står det 29 oktober, stämmer detta?

Svara
Fredrik Gumér

Köpte en Iphone 5 idag. Med ett nyteckant abbonemang idag!
Kom hem nu o ser att det är ett micro simkort. Vad göra, blir skapligt sur!!

Svara
Telia Kundservice

Hej Fredrik,

Det är tänkt som så att du ska kunna stoppa i simkortet i den mobil du har nu, i väntan på din iPhone 5. När butiken får din iPhone 5 och du kommer för att hämta ut den så gör de ett byte till nanosimkort.

/anna

Svara
Jonas

hur får jag mitt nya sim så fort som möjligt?!? har fått min iphone 5 men har inte ens fått min inloggningskod till mina sidor.

Svara
Telia Kundservice

Hej Jonas,

Det kommer hem till dig via Posten, och ska komma samma dag (alternativt någon dag för eller efter) som din iPhone finns att hämta ut på ditt lokala postutlämningsställe. Om du vill och har möjlighet kan du besöka en av våra Teliabutiker och byta till nanosimkort direkt i butiken.

/anna

Svara
Gustav Lundgren

Hej!
Har idag köpt en iPhone 5 med kontantkort från telia.se och jag undrar om det medföljer något nano sim i beställningen, eller måste jag beställa det också? I sådana fall, kostar det nåt och när ska jag beställa efter det för att få det samma dag som telefonen levereras hem(12/11)? Eller finns simkorten i teliabutiken?

Svara
Telia Kundservice

Hej Gustav,

Nej, när du köper en iPhone 5 med Telia Refill eller kontant från telia.se så skickas det inte ut med automatik, då vi inte vet vilket mobilnummer var simkort ska göras om till ett nanosimkort utan då behöver du själv säkerställa ett nanosimkort.
Du kan byta simkortsstorlek själv via dina ”Mina sidor (www.telia.se/minasidor) eller kontakta oss via telefon eller gå in i en av våra Teliabutiker (www.telia.se/kontakt).
Simkortsbyte till nanosimkort kostar ingenting, det enda som krävs är att ditt kontantkort är registrerat. Om du beställer nanosimkort via dina Mina sidor eller via vår Kundtjänst per telefon så tar det upp till tre postdagar innan du har simkortet, om du går in i en Teliabutik så byter du simkort direkt.

/anna

Svara
Telia Kundservice

Hej Erik,

Det tar upp till tre postgångsdagar, så det kan komma innan onsdag. Har du möjlighet att gå förbi en av våra Teliabutiker så kan du även byta direkt där.

/anna

Svara
Telia Kundservice

Hej Lukas,

Du kan gå in i Teliabutiken så hjälper de dig med byte till nanosimkort. Om det skulle vara att de fått tillfälligt slut på simkort i den storleken så ser de till att beställa ut ett till dig så det kommer med posten hem till dig.

/anna

Svara
Kenneth

Spelar det nån roll om man har ett företagsabonnemang eller privatabonnemang för att byta ett vanligt SIM-kort mot nano SIM-kortet? Kan man även med ett företagsabonnemang gå in på valfri Teliabutik och byta gratis?

Svara
Telia Kundservice

Hej Kenneth,

Nej det ska det inte göra, såvida din telefoniansvarige på det företag där du arbetar inte har bestämt att ni inte själva får hämta ut kort och annat.

/anna

Svara
sharon

Jag har nyss skaffat iphone 5 (olåst) och jag har ett abonnemang som jag ganska nyligen tecknat hos er. Igår var jag in till en Telia butik för att skaffa det nya nano-simkortet och jag bad om en flytt med mitt gamla nummer och abonnemang till det nya simkortet. Men det står ”ingen service” vad betyder det? Min gamla telefon har heller ”ingen service”, det borde väll hoppa igång direkt? Är helt telefonlös nu pga detta. Vad kan vara galet?

Svara
Telia Kundservice

Hej Sharon!

När det står ”ingen service” efter byte av Sim kort så beror orsaken på hur lång tid som gått sedan du genomförde bytet. Det kan ta några timmar efter ett byte innan det nya simkortet hoppar igång ifall det är kö i våra system. Tar det längre än så har inte bytet gått igenom korrekt. Det kan enkelt lösas av vår support så har du fortfarande problem med simkortet så ber jag dig kontakta vår support via http://www.telia.se/kontakt eller lösa det via våra butiker.

Trevlig fortsättning på veckan!

//Andreas

Svara
emelie wendin

Hej! Eftersom Telia & Halebop hör till samma (vad jag fattat) så undrar jag hur jag ska kunna flytta över mitt nummer till ett nano-sim kort? Står ingenting om det på halebops hemsida? Kan man fixa det via Telia? :)

Svara
Oscar lövkvist

Hur blir det med alla kontakterna när man haft ett vanligt simkort före och köper en iphone 5 med et nano-sim,måste man programera in alla kontakterna igen?

Svara
Telia Kundservice

Hej Oscar,

Ja om du har kontakterna på ditt simkort eller i mobilens minne, så kommer du först behöva skriva upp/spara ned dem och sedan lägga in dem i din nya iPhone igen. Om du däremot har dina kontakter redan idag via t ex Gmail eller liknande så kan du hämta upp kontakterna genom det kontot.
Glad Lucia!

/anna

Svara
Rawa Rawasson

Jag klippte mitt sim-kort utefter en nedladdad mall och körde in det i min iPhone 5. Funkade perfekt. Filade inte sim-kortet heller. Så det går absolut att klippa det.

Peace out!

Svara
hawzin shwan

hej jag behöver simkort till aphone 5 ett st och till aphone 4 ett st -
kan ni skicka till mig .
tack .

namn hawzin shwan
adress widells väg 15
postnummer 21373 malmö

Svara
Telia Kundservice

Hej Irshad!

Du kan beställa ett nanosimkort via vår kundtjänst. Du hittar ingångar här. Du kan även skaffa ett nanosimkort via våra Teliabutiker samt många av våra återförsäljare. Då får du det direkt över disk. Första bytet till ett nanosimkort från en annan korttyp är gratis.

Ha en fortsatt bra dag!

//Andreas

Svara
Tobias Ågren

Kul när man får hem sin nya iphone 5 med nytt abbonemang så skickar ni med ett micro sim kort? hur tänkte ni där?

Svara
Telia Kundservice

Hej Tobias Ågre! Det är något som har blivit fel i själva utskicket, vilket jag ber om ursäkt för. Du kan antingen besöka en Teliabutik – då får du ett nano-sim direkt i handen – alternativt kontakta vår kundtjänst för att få det utskickat. Kontaktvägar finner du på http://www.telia.se/kontakt

/Simon

Svara
Elin

Hej! Beställde en IPhone 5 hos er och får nano simkortet imorgon. Men på det nya nano simkortet kommer inte mina kontakter eller någonting vara?

Svara
dresses karen millen

Someone essentially assist to make significantly articles I would state. That is the very first time I frequented your web page and up to now? I surprised with the analysis you made to create this actual publish amazing. Magnificent task!

Svara
Frida Österlund

Hej
jag kommer bli tvungen att skicka in min iphone 5 på reperation nu då displayen blivit skadad, vad jag undrar är om jag kan använda mit gamla simkort eller mitt nano för att kunn använda min iphone4 medans min 5:a är på reperation. behöver ju vara nåbar för jobb och sånt som har mitt nummer.

Svara
Anna Ericcson

Hej kan man beställa ett nano-sim och behålla sitt nummer? så man slipper byta nummer och hålla på? har för ca två månader sen ”köpt” årskort sms och vill helst då inte byta nummer och behöva beställa nytt årskort.

Svara
Telia Kundservice

Hej Peter! Nej, det är inte möjligt att få ett mikrosim-kort klippt till ett nanosim-kort. Om du besöker en butik kommer de däremot hjälpa dig att byta sim-kort så att du får rätt sim-kort. /Thomas

Svara
Magnus

Köpte 5s igår och flrlängde mitt abbonemang i en teliabutik.
Hur lång tid tar det innan jag kan rina med min telefon?
0737352853
Med vänlig hälsning, Magnus

Svara
Niklas

Hejsan! Har fått ett nano simkort men det har ej aktiveras, står att det görs automatiskt om 30 dagar, går det inte att aktivera redan nu manuellt?

Svara
Telia Kundservice

Hej Niklas!

Ja, du kan aktivera det redan nu. Du aktiverar det genom att sätta in det i en telefon och starta telefonen, det du bör vara uppmärksam på är att det sim-kort som det nya ersätter avaktiveras direkt det nya aktiverats.
/Thomas

Svara
erica

Hej!
Hej! jag beställde en iphone på avbet. men jag har inte fått nåt nytt simkort till min iphone 5??!
måste jag beställa det då. hur?

Svara
Telia Kundservice

Hej Erica!

Det du kan göra är att kolla med kundtjänst på nummer 90200, via mail, chatt eller i en butik för att kolla om ett nytt sim-kort är på väg eller om du är tvungen att beställa det separat. Om du blir tvungen att beställa det kan du göra så i kontakt med kundtjänst via telefon, chatt, mail eller direkt i en Teliabutik.
/Thomas

Svara
Gunilla Schelin

Hallå!
Har köpt en Ipad Mini och fått hem ett simkort till den. ‘Glad i hågen trodde jag att jag skulle kunna få igång den ikväll men icke…Läser på nätet att folk får sitta o ”klippa till det” för att det ska passa eller om man har tålamod ska man vänta och beställa ett nytt från Telia!?
Vilka onödiga kostnader!
Och vilket slöseri med tid!
Men vad jag förstår så är det nån idiot som inte upplyser en att det inte passar!!
Varför skickar Telia ut ett sim kort som inte passar?
Det ska tydligen inte alls vara ett vanligt ”simkort” utan ett NANO simkort!?
Varför samarbetar Telia med en massa konstiga företag som hela tiden säger att de samarbetar med Telia?
Mobilgiganten hette detta företag…

Svara
Telia Kundservice

Hej Gunilla!

När du beställer en produkt från Telia tillsammans med ett abonnemang så skickas det automatiskt ut ett simkort i rätt storlek för den produkt du köpt. Har du däremot köpt en produkt via en återförsäljare så som Mobilgiganten så fungerar det annorlunda. Detta då återförsäljare har rätten att sälja våra abonnemang men de gör det med sina egna produkter och kampanjer. Så för att vi på Telia skall veta vilken simkortsstorlek som skall skickas ut måste det vara inkluderat i beställningen av abonnemanget från återförsäljaren till oss. I detta fallet så har detta uppenbarligen missats av återförsäljaren Mobilgiganten, vilket naturligtvis är tråkigt. Jag kommer ta vidare detta internt till den grupp som hanterar våra kontakter med våra återförsäljare så de får ta det vidare.

När det gäller Simkort så kan du när som helst byta till ett simkort av rätt storlek i närmsta Teliabutik eller hos närmsta återförsäljare. Du hittar igen dem genom att använda vår sökfunktion på vår hemsida.

Ha en fortsatt God Jul!

//Andreas

Svara
Peter Eriksson

Hej.
Det går visst att klippa till ett Micro till nano, jag har själv gjort det, men det krävs lite precission.

Peter

Svara
Telia Kundservice

Hej Peter!
Det är inget vi rekommenderar att prova då risken att det blir fel är större än att lyckas. Vi avråder bestämt från att klippa, sandpappra eller på något vis själv göra nano-sim av annan simkortsstorlek och -modell! Det är idasläget konstadsfritt att byta från mikrosim till nanosim varför jag rekommenderar det istället.
/Henrik

Svara
Linn Forsberg

Tänkte inte klart utan satte i mitt nanosim direkt i hålet och nu har den fastnat där. HJÄLP?! Vad ska jag göra för får verkligen inte ut simkortet nu.

Svara
Telia Kundservice

Hej Linn. Tråkigt att höra. Om du inte kan få ut kortet själv så skulle jag rekommendera att du besöker en utav våra butiker så får de försöka hjälpa dig. Får de inte heller ut kortet så kan telefonen behöva åka in på service, men förhoppningsvis ska det gå att få ut kortet så länge man har lite tålamod. Ha en fortsatt trevlig kväll. //Kristoffer

Svara
Magnus

Jag fick betala 250:- i extra kortavgift för ett nytt SIM kort. Även fast ni säger att det är kostandsfritt… hm…Fick ett nytt i butik och på nästa månads räkning spg jag debiteringen.

Svara
Telia Kundservice

Hej Magnus!

Det låter märkligt att ett kortbyte ska kosta så pass mycket. Dubbelkolla gärna vad det står på textraden vid posten som säger 205:-. 250:- Är nämligen väldigt mycket för ett kortbyte, inte ens då det kostade att byta sim-kort så var det priset för sim-kortsbyte.

MVH
Thomas

Svara
Evelyn

Hej! Går det att gå in i Telia butiken i Halmstad och säga att man vill ha ett nano simkort och sedan får det med sig hem samma dag?

Svara
Max

Hej, om jag jag beställer ett nano sim med ett abbonemang jag redan har, alltså bara uppgradera mobil, aktiveras det direkt när jag sätter i det i mobilen :)?

Svara
Raphael Roudet

Står i kö på Telia kundtjänst… Väntetid 43 min, plats 75
… dags att bytta leverantör

Svara
Telia Kundservice

Hej Raphael!
Jag beklagar att det är långa väntetider i telefon. Ett tips är att kontakta oss via chatt, där kan kön vara kortare. Du kan även maila oss så slipper du stå i kö. :-)

Ha en trevlig helg!
/Matilda

Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>