Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Kundmöten på kundens förutsättningar ger resultat

6 år sedan

Har du städat nyligen? På jobbet alltså? Jag får ibland blickar kopplat materialmängden på mitt skrivbord. (Jo, vi har en clean desk policy, jag vet tack.) Jag blev nyligen, som bilden ovan visar, varse ett tidigare erhållet diplom från 90-talet: Guldbrevstävlingen. (Kuriosa: kort efter mottagandet sade jag upp mig; man ska lämna med flaggan i topp som bekant ;-).)

På diplomet står: Posten belönar Telia AB för särdeles god kundvård med brevet som verktyg. Signerat av Ulf Dahlsten.

En av anledningarna till denna, då fina utmärkelse var att en irriterad kund skrivit in till vår dåvarande högste chef, och beskrivit sina kundupplevelser – på rim. Idag kanske några gäspar, men när jag skrev Telias svar då – också på rim – var detta något mycket ovanligt. Särskilt som representant för vad som då sågs som ett korrekt (läs: opersonligt) statligt monopolföretag.

Vilket leder mig in på att förstå kund, och mötas på kundens nivå. 2010 skrev jag detta inlägg om det digitala kundmötet, och vikten av att göra detta bra, och det är fortfarande något som är av största vikt för mig. Särskilt nu som globalt ansvarig för hela koncernens närvaro i sociala medier, vilket handlar om relationsskapande. En god relation kräver som bekant god kommunikation. Lyssna först, tala sedan.

Tror du detta med att ”kommunicera väl” och kanske särskilt i skrift, är något som kan verka avskräckande, och därmed bromsa goda affärer?

Må gott,

LG

2 Kommentarer

  1. Jesper Astrom 6 år sedan

    Absolut! Ska du vara någon du inte är kommer du att få fel typ av kunder som förväntar sig saker av dig som du alltid kommer må dåligt av att leverera.

    Jag tror snarare att man ska utgå från sig själv och hitta kunder som passar ens personlighet och kreativa anslag. Typ som med företag som är ärliga och tydliga i sin marknadsföring. De får kunder därefter.

    Jag menar. I alla fall I teorin. Cause we all have got to get paid sometimes!

    1. Anonym 6 år sedan

      Hej Jesper, tack för dina rader, always a pleasure 🙂

      Vilket härligt (ideal)tillstånd du förmedlar, absolut viktigt att vara klar i sin kommunikation för att dels ge en rättvis bild av sig själv dels som företag, dels av vad och hur man levererar.

      Och precis som i relationer, varje dag måste förtroendet förtjänas på nytt.

      Må gott,

      LG