Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Världsklass: Telia ger svar i sociala medier

7 år sedan

Ikväll kommer jag tala vid ett seminarium, arrangerat av företaget Socialbakers här i Stockholm, om hur företag enkelt kan mäta och följa sin närvaro på sociala plattformar, få stöd för sina affärsmål, och inte minst, knyta sociala medier till sina traditionella mätningar.

Som jag tidigare lovat kommer jag under året berätta mer om hur jag arbetar med koncernens mätning av vår närvaro i sociala medier. (Redan 2011 skrev jag detta inlägg om mätning.) Och eftersom Socialbakers är en av våra leverantörer knyter jag nu an till det. Och börjar med besvarade frågor.

TeliaSonera-koncernen har tre fokusområden, varav ett är kundupplevelse i världsklass. Följdaktligen helt logiskt att detta då även är ett fokusområde för vårt arbete på t.ex. Facebook. Vad vi gör i sociala medier måste knytas an till våra ”vanliga” mål och mätningar. (Det har talats länge om vad det är för värde på en Facebook-fan, ett lajk och en kommentar.)

Redan 2012 visade Socialbakers att närmare 70% av frågor till företag på Facebook lämnas obesvarade. Telekom-sektorn å andra sidan tillhör de bättre och besvarade i snitt ca 60% av sina frågor. De Facebook-sidor vi har inom Telia och TeliaSonera-koncernen, besvarade i december över 90% av alla frågor. Världsklass.

Jag är stolt. Det ska inte enbart ge ett mervärde att följa våra sidor, man ska även få kompetent och relevant service. Självklart är besvarade frågor endast ett av många steg (besvarade frågor kan/ska alltid ställas mot svarstid), men ett mycket positivt sådant.

Här kan du se en sammanställning över Facebook-sidor i Sverige i december, med bland annat största sidor, sidor med mest engagerande innehåll samt svarstid/besvarade frågor.

Hur ser det ut för din/er Facebook-sida? Får ni många frågor? Får de svar?

Må gott,

LG

6 Kommentarer

  1. Ingela Frykheden 7 år sedan

    Spännande! Hade gärna lyssnat på dig ikväll! Tjingeling! Ingela

    1. LG Wallmark 7 år sedan

      Hej Ingela,

      Eftersom detta var ett event där Socialbakers hade 40 inbjudna gäster, så tänkte jag att jag kan dela med mig lite denna väg för alla som inte kunde vara med på plats.

      Kul att du tycker ämnet är intressant! 🙂

      Må gott,

      LG

  2. Nyfiken 7 år sedan

    Vi som valt att stå utanför facebook, blir jag och andra som gjort samma val, en sorts andra klassens medborgare, som inte får tillgång till all information ?

    Jag har sett flera tävlingar, där jag utan facebooks konto lämnas utanför. På flera hemsidor kan jag inte kommentera eller lämna min åsikt för jag inte har ett facebook konto.

    1. LG Wallmark 7 år sedan

      Hej Nyfiken,

      Stor fråga, och svårt ge ett universalsvar.

      Vi på Telia erbjuder våra kunder många vägar att ha kontakt med oss, varav Facebook är ett.

      Viktigt att komma ihåg att Facebook är ett relativt nytt fenomen – som tagit världen med storm, med över 1 miljard användare. Kort sagt, det finns inget större nätverk inom sitt fack, och bara i Sverige finns nästan 5 miljoner användare. Över halva befolkningen alltså, och i stort alla vuxna.

      Jag tror vi kommer att se många (för)ändringar de kommande åren, som jag hoppas kommer tillgodose de flesta önskemål.

      Må gott,

      LG 

  3. Kaj Larsson 6 år sedan

    Värdsklass? Knappast. Jag har i tre månader försökt få min telefon flyttad till min nya adress och fick rådet att välja IP-telefoni. Det fungerar inte. Borde inte Telia i första hand se tillatt fixa sådant istället för att skryta? Botten!

    1. Telia Kundservice 6 år sedan

      Hej Kaj,

      Tråkigt att höra att tjänsten inte fungerar. Ta gärna kontakt med vår support via telefon, mail eller chatt. Alla kontaktvägar hittar du på telia.se/kontakt. Välkommen!